Avatar billede emiras Nybegynder
23. maj 2001 - 14:20 Der er 33 kommentarer

Computer aldeles død ... hjælp

for veninde følgende spørgsmål:
PC starter op under en del støj, det har der været nu og da et stykke tid. Den er netop blever renset for nullermænd. Arbejder normalt lidt, men fryser så crtl-alt-del ingen effekt - maskinen lukker pludselig selv uden videre helt.
Startes igen, samme sker, nu bare uden fryse-indledningen - kun luk totalt.
Der kommer intet på skærmen.
Der forsøges med start-diskette. Maskinen læser \"lidt\" på disken, uden at der dog sker noget ved det.

Hvad kan være problemet? Hvordan kan det løses?

Venligst
EMIRAS
Avatar billede madskp Nybegynder
23. maj 2001 - 14:27 #1
Kører blæseren på cpuen. Hvis den bliver for varm kan pcen ikke noget!!!
Avatar billede madskp Nybegynder
23. maj 2001 - 14:28 #2
Måske er der røget en ledning af under rensningen for nullermænd!
Avatar billede emiras Nybegynder
23. maj 2001 - 14:30 #3
blæseren kører - den har stået uden kabinet nu et par timer for at være sikker på lav temp.
Den har virket OK en 8 dage efter rensningen.

Hvis den har været for varm - hvad så?
Avatar billede mad_man Nybegynder
23. maj 2001 - 14:31 #4
tjek alle ledninger og stik og så videre. og prøv så igen.
Avatar billede emiras Nybegynder
23. maj 2001 - 14:39 #5
mad man> er prøvet - og fejlen opstår pludseligt under drift! der har intet været rørt efter rensningen, hvor den jo kørte efter.
??????
Avatar billede redbastard Nybegynder
23. maj 2001 - 14:59 #6
tjek at alle stik sidder ordentlig i
hvis der sidder et som \"ryster\" sig løs og på igen kan det være problemet (i teorien)
er der ingen fejl meldinger?
Avatar billede emiras Nybegynder
23. maj 2001 - 15:02 #7
stik checket - intet kommer på skærmen efter det første break-down ... men den starter blæser, og læser også lidt på A-drevet, og checker den ledningsløse mus (lampe blinker) - står lidt, og slukker så helt.

Avatar billede makse Nybegynder
23. maj 2001 - 15:07 #8
Hvor kommer den støj, du skriver om, fra?
Det kan sagtens være din CPU blæser, der ikke kører ordentligt, læs hurtigt nok.
Avatar billede peter_m Nybegynder
23. maj 2001 - 15:32 #9
Måske har støvsugeren fået brændt en kreds af.
Du nævner ikke noget om maskinen men er dette en gammel oldsag eller en ny helvedes maskine?
Avatar billede emiras Nybegynder
23. maj 2001 - 17:14 #10
makse> tjaaa, lyder-lød nok mest som blæser-motoren. Er en mulighed - kan hastigheden tjekkes???
>peter m> hvis så, hvorfor har bæastet så kørt en god uge efter? Det er realtivt ny lidt h.... maskine.
finder lige ud af hvad det er for een - jeg sidder ikke med den foran mig - af gode grunde ...

Avatar billede makse Nybegynder
23. maj 2001 - 17:50 #11
Kommer-kom lyden fra CPU blæseren eller fra strømforsyningen?
Hvis CPU blæseren har lydt som et overclocked lykkehjul, skal den helt sikkert udskiftes.
Hvis bios og blæser understøtter det, kan du se hastigheden på blæseren der inde.
Det står normalt under \'Power Management\'
Avatar billede emiras Nybegynder
23. maj 2001 - 18:49 #12
> makse: hvad er lyd-forskellen på de to dimser? Nu er larmen ikke mere så voldsom, lyder almindelig.
Se hvad hvorinde? jeg kan ikke se nogetsomhelst på skærmen, det er dét, der er problemet!
er det på hardwaren?

Det er en \"selv-bygger\" på ca. 2år - dog bygget proffessionelt af Celeron 400 Intel, HD 7GB - 128 RAM - BL440ZX motherboard (hvad det så end betyder)
Avatar billede liqued Nybegynder
23. maj 2001 - 19:47 #13
Det kan være en harddisk controller der er brændt af.........Kan du komm eind i BIOS og tjekke din HD??
Avatar billede msmows Nybegynder
23. maj 2001 - 19:59 #14
Prøv lige at afbryde strømmen (tag stikket ud) på alt pc, skærm, modem etc. vent et times tid. Sæt det hele til og prøv igen.
Avatar billede liqued Nybegynder
23. maj 2001 - 20:10 #15
Msmows, hvad skulle det hjælpe at vente en time???, er du bange for gammel strøm??
Avatar billede msmows Nybegynder
23. maj 2001 - 21:08 #16
Du snakker og lader r... råde. :o)
Der er tale om at div. elektrolytter skal aflades helt, derfor en bette ventetid, såmænd.
Gammel strøm - en god stor lyt, lad op, giv den i hånden på en eller anden, og du vil se hvad gammel strøm er.
Avatar billede aaa000 Nybegynder
23. maj 2001 - 21:22 #17
Har du checket de ledninger der går fra power-knappen ned på bundkort, kig i bundkorts manualen om de er sat rigtig på plads.
Avatar billede francke Nybegynder
23. maj 2001 - 21:39 #18
Hvis strømmen skal væk skal batteriet osse væk!!!!
Avatar billede francke Nybegynder
23. maj 2001 - 21:43 #19
Jeg tror du skal have lavet en ny startdiskette et eller andet sted!!
Avatar billede emiras Nybegynder
23. maj 2001 - 22:38 #20
>francke - tjaa det kan jeg jo forsøge - men når nu tingesten IKKE vil læse drevet ...................................................................................................
Avatar billede francke Nybegynder
23. maj 2001 - 22:53 #21
Du siger jo at den læser lidt,men hvis disketten har en fejl kan den ikke læse videre.Har selv prøvet det!!!
Avatar billede msmows Nybegynder
23. maj 2001 - 23:06 #22
>francke - nej, batteriet skal IKKE væk, det holder ikke nogen lytter opladet, og vær glad for det, ellers ville levetiden være endog meget kort.
Avatar billede francke Nybegynder
23. maj 2001 - 23:23 #23
Jamen så får han osse reset bios hvis der skulle være fejl der!!!
Avatar billede msmows Nybegynder
24. maj 2001 - 15:52 #24
suk !!!
Avatar billede emiras Nybegynder
24. maj 2001 - 23:54 #25
Er der virkelig ikke andre gode - og ikke mindst brugbare forslag????? 150 point er dog også en slags penge ... øhmmm
ny boot-disk er forsøgt -

kom nu venner ..
Avatar billede m.kroeger Nybegynder
25. maj 2001 - 08:44 #26
Er chipsettet på bundkortet = 440BX, skal du have en opgradering. Den findes på en diskette du kan rekvirere fra Intel
Avatar billede emiras Nybegynder
25. maj 2001 - 09:36 #27
>m.kroeger: ????? kan du uddybe lidt - hvad skal jeg checke? Og hvorfor skulle det der være årsag?
Avatar billede msmows Nybegynder
25. maj 2001 - 12:28 #28
\"Er der virkelig ikke andre gode - og ikke mindst brugbare forslag?????\" skriver du.
Hvor mange af forslagene har du reelt prøvet ?
Avatar billede msmows Nybegynder
25. maj 2001 - 12:30 #29
>m.krogager - det er under Windows den opdatering betyder noget, har absolut ikke noget med det aktuelle problem at gøre.
Avatar billede msmows Nybegynder
25. maj 2001 - 13:48 #30
sorry m.krogager skulle være m.kroeger
Avatar billede aaa000 Nybegynder
25. maj 2001 - 15:23 #31
emiras - du har et 440ZX chipset
Avatar billede kyl2 Nybegynder
31. maj 2001 - 18:10 #32
For mig lyder det som en bios/video fejl. Prøv at sætte et gammelt ISA grafikkort i. hvis den starter derefter så prøv at finde en opdatering til biosen på bundkortfabrikantes hjemmeside....
Avatar billede kyl2 Nybegynder
31. maj 2001 - 18:11 #33
Ps. grunden til at du skal prøve at sætte et ISA grafikkort i er at det går uden om BIOSen....