Avatar billede nidyahou Praktikant
25. december 2006 - 20:48 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Hvor meget koster alkohol i norge

et svar som "dyrt" er ikke helt fyldestgørende nok.

Hvor meget koster en flaske sprut, en øl, en vin etc. ex. :)
Avatar billede old-faithful Praktikant
25. december 2006 - 21:47 #1
Se evt. her: http://www.sirus.no/cwobjekter/sirusrap.1.01.doc.prn.pdf

Særligt side 20 vil være interessant. Her fremgår priserne ift. de danske priser, med danske priser = index 100. Bemærk at tallene er fra 1999.
Avatar billede evildoctor Praktikant
26. december 2006 - 18:14 #2
Har boet i Norge 8 mdr det sidste år.
Alkohol er generelt dyrt.
Eksempelvis kunne jeg sidste jul i "den lokale" købe Tuborg julebryg. En six-pack kostede 149 NOK.
Alm. øl ligger med en pris omkring de 20-25 kr i butikkerne. Kan man leve med alkohol-fri eller let-øl kan de fåes ned til en 5- kr. per flaske.
Vin ligger som en tommelfinger-regel ca 50-100 kroner over prisen i Danmark. De billigste flasker vin hos vinmonopolet er omkring 80-90 kroner. Taqer du en af de populære vine vi kender i DK til omkring en 50'er koster de mellem 100-150 kr. (Eks Mouton Cadet til 129 NOK/flaske).

Spiritus har jeg ikke den store erfaring med, men det er DYRT. Løsningen her er for mange (=langt de fleste) hjemmebrændt :)
Avatar billede langbein Nybegynder
27. december 2006 - 02:05 #3
Som kjent er Norge et utviklingsland på en del områder som prøver å lære litt av det nye Europa, men det er fortsatt langt tilbake.

Hvis det hadde vært noe annet enn rødsprit og bensin å få kjøpt på for eksempel bensinstasjoner, da ville for eksempel betjeningen ligget sanseløst beruset i krokene mens kundene svaiet rundt blandt reolene. Det ville da ikke være mulig å handle bensin eller fuldkornbrød.

Av hensyn til nasjonens sikkerhet så forhandles all sterk alkohol i regi av en statlig anstalt ved navn Vinmonopolet.

Tidligere så var det slik at man fikk efterretningen efter seg dersom man hadde en kopi av den trykkede varelisten, men nå har man så omsider fått herlighetn ut på web:

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewApplication-Welcome;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000QY93MMvv

Ellers så kan det se ut som evildoctor er en solid utprøver av de lokale forhold.
Hjemmebrendt iblandet Nyco fruktsalt anbefales på det varmeste, eller rettere sagt nedkjølt. Hjemmebrendt og kaffe går også bra. (Trademark: "Karsk" )
Avatar billede langbein Nybegynder
27. december 2006 - 02:15 #4
Neida, du havner ikke i efteretningens arkiv og vi benytter ikke cookies:
http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/viewCMS-Start?id=5&key=217
Avatar billede nidyahou Praktikant
03. januar 2007 - 18:15 #5
jeg måtte slippe 80 kr. for en 6-pack. tak for svarene alle sammen :)
Avatar billede carstenwm Praktikant
28. juni 2010 - 16:25 #6
Gad vide hvor meget man må tage med derop til eget forbrug, forstås
Avatar billede vejmand Juniormester
28. juni 2010 - 16:28 #7
Avatar billede carstenwm Praktikant
28. juni 2010 - 16:50 #8
Kvikt, Vejmand, TAK - ta'r nok derop i ferien med tre 'unger' over 12 (14) år ;-)
Avatar billede carstenwm Praktikant
30. juni 2010 - 11:55 #9
Gad vide om man må have sådan en cykeldims bag på bilen i Norge - skal helst have to cykler med derop