Avatar billede karsten_olsen Nybegynder
23. maj 2001 - 14:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lix-tals beregning

Hej
Jeg har for et par år siden på en tidligere arbejdsplads i Wordbasic lavet en lix-tals fascillitet (læsbarheds index) til word. Nu er jeg blevet spurgt om at lave en sådanne facillitet igen og kan ikke finde den er der nogen der har en klump vba, som kan klare dette? Eller skal jeg igang igen?
Jeg gir 100 point til den, som har en færdig lix-tal beregner.

Karsten
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 14:10 #1
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 14:10 #2
Sådan en sjover?
23. maj 2001 - 14:12 #3
Vi kan sikkert snilt lave en, men jeg kan ikke huske, hvordan lix-beregningerne er sammensat. Kan du oplyse hvordan sammenhængene er ?
23. maj 2001 - 14:15 #4
Glem blot min kommentar og følg prodic\'s link efterfulgt af 100 point :-)
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 14:15 #5
Flemmingdahl:
Lixtallet beregnes som det gennemsnitlige antal ord mellem punktummer, plus procentdelen af ord på over 6 bogstaver. Et lixtal på 60 betyder for voksne læsere en meget svær tekst, 50 er svær, 40 middelsvær, 30 let og 20 en meget let tekst. Artiklen, der er citeret ovenfor, har et lixtal på 6 i overskriften, 40 i hovedstykket og 40-50 i resten af artiklen. Den er altså ret svær at læse. Lixtallet fortæller kun noget om, hvor svær en tekst umiddelbart er at læse, ikke hvor vanskelig den er at forstå
23. maj 2001 - 14:19 #6
Tak prodic - jeg kunne ikke lige huske sammenhængene, men det lix-tallet står for, det er jeg med på :-)
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2001 - 16:19 #7
Karsten_Olsen->Tak for de mange point. Håber du kan bruge løsningen.