Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 15:31 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

hvad vil det cirka koste at bosætte sig i new york

jeg vil gerne danne mig selv et billede om hvor meget jeg skal spare sammen når jeg om ca 5 år skal flytte til New York og arbejde. Derfor skal jeg vide hvor mange penge jeg skal have kontakt for at kunne komme over til New York og klare mig. I skal tage forbehold for at jeg allerede HAR fundet et arbejde i New York hvor jeg tjener godt. Så derfor skal jeg kun høre prisen på flybillet og hvad man nu ellers skal bruge for at bosætte sig i New York. Jeg har aldrig før prøvet at flytte uden for mine trygge rammer så det ville være en stor hjælp ;)

Jeg takker mange gange..
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 16:31 #1
Har lige selv fundet prisen på en enkelt billet til New York..
Den var 6300 kroner

Nu mangler jeg bare lige at høre hvor meget jeg skal bruge kontakt for at kunne klare mig. Har som sagt aldrig flyttet før!
Avatar billede old-faithful Praktikant
25. december 2006 - 16:40 #2
Jeg foreslår en Google søgning på "Cost of living", hvorved du kan finde nogle artikler samt nogle omkostnings-beregnere (som jeg dog ikke selv har prøvet). Prøv: http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&q=%22cost+of+living%22+%22new+york%22
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 16:57 #3
De er lidt underlige de sider der kommer frem, kan du muligvis prøve en af dem og se hvad du kan få det til? :)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 17:06 #4
Jeg fandt denne, som ser god ud, men jeg forstår ikke helt tabellen.. Jeg forstår selvfølgelig ordene, men under grocery ved New York står der 137.1 - hvad skal det sige? :)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 17:10 #5
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 17:16 #6
Har søgt lidt rundt og fundet en side hvorpå der står at det koster 3000 euro pr måned at bo i en 2 værelses lejlighed i New York..

Kan det passe?
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 17:20 #7
Her tænker jeg så med alt betalt som mad, strøm, telefon osv.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 17:36 #8
flybiletten er jo ingenting

men at få et flyttelæs til USA er ikke billigt

prisen på at bo i New York afhænger selvfølgelig af hvor du vil bo,
men generelt er det hundedyrt
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 17:38 #9
PS: hvilket visa regner du med at kunne få om 5 år ?
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 17:48 #10
Så kom arne!
jeg har læst at du bor i usa, så det er altid spændende med svar derfra.. :)

altså jeg har ikke tænkt på det så meget endnu, jeg har idag fået at vide at jeg kan arbejde i Usa om ca 5 år hvis jeg har lyst.. jeg sagde at jeg ville undersøge det så det gør jeg nu..

jeg har som sagt læst at en 2 værelses lejlighed koster 3000 euro pr måned hvor mad, strøm og alt er inkluderet.. det skulle være en gennemsnitspris i hele new york.. hvis man ser bort fra luxus hoteller.. Passer det nogenlunde?

Jeg har fået chancen for at arbejde som programmør i New York.. Det bliver nok inde i centrum et sted. Kan jeg få et bud på hvor meget jeg skal spare op selv? 50.000 kr? 100.000 kr?
Avatar billede old-faithful Praktikant
25. december 2006 - 17:50 #11
På den side du har fundet frem, er der tale om priser ift. det amerikanske landsgennemsnit (hvor 100 er gennemsnits-%). Som du kan se ligger selve NY/Manhattan over gennemsnittet prismæssigt, i de fleste kategorier.

Prisen på bolig vil komme an på hvor du bor, men vil du bo i midten af NY, skal du nok regne med ret høje priser. Jeg ville måske undersøge om der er omkringliggende område, som var lidt mere rimelige prismæssigt, måske New Jersey?. Jeg ved ikke hvad 3000 inkluderer - der må du nok prøve at undersøge nærmere, hvordan man konkret har beregnet prisen. Ellers kan du jo prøve at sende en mail.

Du kan evt. prøve at kigge på sådan en side: http://www.betterlivingnyc.com/Rentals

Selvfølgelig har alle byer gode områder og dårlige områder, så det ville nok også være værd at undersøge, så man ikke ender op i en ghetto et eller andet sted.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
25. december 2006 - 17:55 #12
jeg har boet ved en i new york. han boede på daværende tidspunkt i quens som er øst for manhattan og han gav noget lignende 8000 i husleje (og det er altså ikke luksus forhold) da han senere er flyttet til manhattan (10th street) giver han over det dobbelte, men lønnen er så os det højere.

quens er som sådan fint sted at bo, undergrundsbanen forbinder hele new york fint, og transporttider på +30 minutter hver vej (arbejde-hjem) er meget normalt.

ang. det at leve så spiser new yorkere ude og maden skal du nok bruge et par hundrede+ om dagen - med mindre du selvfølgelig selv har lyst til at kokkere i fritiden :)

priserne er i dkk
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 18:03 #13
Tak for de gode svar, ja så fik jeg da også lært lidt om kulturen af "elskermad" - TAK for det! :)

hvor meget skal jeg regne med at spare sammen her fra danmark af inden jeg tager af sted? 50.000 kroner?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 18:05 #14
det kræver altså visa og arbejdstilladelse at bo og arbejde i USA (det gør det iøvrigt
også i Danmark) - du skal have et H1B eller et L1B visa (de typer visa giver
automatisk arbejdstilladelse)

3000 euro/måned inkl. forbrug og mad lyder meget optimistisk for New York
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 18:08 #15
du skal have sparet langt mere end 50000 kroner sammen

det er som sagt dyrt at få sine ting shippet til USA

du har brug for en del kapital da en undersøgelse af din "credit history" vil
returnere absolut ingenting det første stykke tid du er derovre og derfor
vil det være besværligt/dyrt at låne penge
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
25. december 2006 - 18:08 #16
hvor bor du arne?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 18:10 #17
Rhode Island - nogle km uden for Providence
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 18:14 #18
Aha, så begynder priserne at lyde som jeg havde forventet.
Jeg fandt denne, lyder det korrekt: http://www.betterlivingnyc.com/index.cfm?action=Rentals&subaction=detail&AptID=248151&aptpub=1472

Ja det med visa er jeg helt med på, skal dog lige have det med priserne på plads så jeg kan bestemme mig for om jeg har lyst til at bo dernede. Når det er besluttet kan jeg tage det lidt mere alvorligt og undersøge markedet for alvor.

Jeg takker for de mange gode svar, nu skal jeg kun have det sidste på plads:
1. hvad kan jeg forvente at betale for alt pr måned cirka; Jeg tænker på mad, strøm, telefon, internet, kort sagt alt hvad man kan ønske sig.. jeg forventer at bo ordenligt selvfølgelig. Ligesom i danmark hvis ikke bedre.
2. hvad kan man forvente at få i løn (USD) pr måned som programmør eller i det hele taget generelt arbejde med computere. (den arbejder jeg også selv videre med på google)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 18:26 #19
ja så kom google med lidt godter, jeg fandt frem til at gennemsnitslønnen for år 2002 var $36,764 - det lyder som en god månedløn, eller?
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 18:31 #20
på en anden side så jeg at der stod $15000 pr måned?
hvad skal man tro på
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 18:38 #21
de lønninger er helt ude i hampen - det vil du ikke få
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 18:41 #22
hvad vil du så mene det ligger på?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 19:15 #23
http://money.cnn.com/magazines/moneymag/bestjobs/snapshots/1.html

(New York ligger selvfølgeligt over gennemsnit)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 19:20 #24
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 19:24 #25
Tak for kaffe..
Det hjalp!

læg et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 19:26 #26
generelt:
- hvis du vil bo i verdens centrum så flyt til New York
- hvis du vil score kassen så flyt til sydstaterne - selvom lønnen er noget mindre
  så koster bolig kun en fjerdedel af hvad de gør i New York
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 19:27 #27
og et svar
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 20:03 #28
Hvilke sydstater er helt fremme i skoen hvad angår it?
jeg mener new york burde vel være det bedste sted hvis man vil udvikle sine evner som it-mand? eller hvordan...
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 20:12 #29
north carolina kunne være en mulighed?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 20:15 #30
New York har meget IT specielt i den finansielle sektor.

Men der er nu også meget i Californien.

----

Der er masser af IT firmaer og firmaer som er stor brugere af IT.

Texas har Dell, TI, AT&T og EDS plus en del store olie og luftfarts selskaber.

Florida, North Carolina og Georgia har også mange store firmaer.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 20:15 #31
du kan se North Carolina's andel af Fortune 500 her

http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune500/states/N.html
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 20:17 #32
Bank of America
Lowe's

er både store og kendte firmaer (der er dog nok mere IT anvendelse i Bank of America
end i Lowe's)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 20:22 #33
Ja, det ville da være en billigere løsning. Grunden til at jeg vil arbejde uden for danmark er de mange muligheder + de mange penge. Så du mener at sydstaterne er et oplagt valg.. Det bliver taget til eftertanke!

Miami er efter min mening det flotteste sted i hele USA, er der muligheder der?

Tak for hjælpen!
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 20:31 #34
Nu siger jeg ikke at du absolut skal vælge sydstaterne fremfor New York. Men du
skal ihvertfald når du kigger på løn også kigge på bolig priser.

Og du skal altså ikke tro at pengene vælter ned fra himlen bare fordi du tager til USA.

At sydstaterne er billigere at bo i er almindelig kendt - check f.eks. USA Today fra
i fredags:

http://pqasb.pqarchiver.com/USAToday/access/1184791501.html?dids=1184791501:1184791501&FMT=ABS&FMTS=ABS:FT&date=Dec+22%2C+2006&author=Haya+El+Nasser&pub=USA+TODAY&edition=&startpage=A.1&desc=Southern+growth+leads+USA+

Florida er måske nok etr dejligt sted, men det er heller ikke billigt !
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. december 2006 - 20:50 #35
Nej det er jeg klar over. - Selvom det kunne lyde som nogle gange ;)

jeg har dog besluttet mig for at sætte mig mere ind i hvordan det hele fungere derhenne. Alt fra madpriser og boligpriser til kultur m.m.

Jeg siger bare stort tak herfra.
hvis du har tid, kan du så lige på få linier forklare hvad du synes om USA, eller bare generelt dit indtryk af det er..
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2006 - 21:05 #36
jeg er godt tilfreds, men der er en del ting som er anderledes ind i DK

inkl. virksomheds kulturen
22. marts 2017 - 21:39 #37
11 år er gået. Hvad kostede det så a bosætte sig?