Avatar billede ilflue Nybegynder
25. december 2006 - 10:08 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Software Installationer

Hej.
Nu har jeg brugt linux i et par måneder, og jeg er ved athave styr på meget. Men der er en ting der genere mig lidt.
At installere pakker/programmer kan som sagt gøres på forskellige måder. Man kan bruge pakke programmer til default pakkerne fra CD, samt pakker fra source sider på nettet. Men så er der også rpm og sh/run kommandoen fra konsollen til andre filer, samt compiler metoden make.

De ting man installere fra sourses i pakke programmer er nemme at holde styr på. Men er der ikke en måde hvorpå man kan få lister over de øvrige installerede programmer, samt en måde at slette dem på???
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
31. december 2006 - 03:06 #1
Med rpm-pakker kan det lade sig gøre. Med rpm opbygger du en database over installerede pakker. Hvis du bare installerer noget kildetekst fx fra en tar.gz fil, ja så kommer den ikke ind i denne pakke-database. Og heller ikke ind i andre databaser. Dvs, du kan jo sige at filsystemet som sådan er en database.

rpm -e fjerner pakker. Der findes også andre programmer til pakkeadministration som både kan installere og fjerne pakker i suse. Dvs systemets pakkeadministartionsprogrammer kan også bruges til at fjerne "løse" rpm-pakker, da disse havner i systemets rpm-database.

Det er muligt at en tar.gz fil indeholder en Makefile med instruktioner til at både installere og fjerne pakkens filer fra driftssystemet. Jeg mener ikke der er best practise måder at gøre dette med makefile. Så man må kigge Makefile igennem for at se om det kan lade sig gøre.
Avatar billede bingo789 Nybegynder
20. februar 2007 - 23:15 #2
Kender ikke så meget til .rpm men noget lign. burde kunne gøre det.
find / -name *.rpm -exec {} ls -l \;