Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 01:43 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Let bærbar med høj ydelse?!

Hej eksperter,

Jeg søger det umulige :-)
En let bærbar med høj ydelse. Her tænkes på en maskine som skal kunne dreje Windows Vista, Photoshop, AutoCAD, Flash, DVD-film, Computerspil osv. - samtidigt skal den ikke veje et ton (skærmen behøver tilgengæld ikke at være mere end 13" selvom 15" er at foretrække) og batterilevetiden skal overstige de tre timer.

Jeg er klar over at det er et rimeligt vanskeligt spørgsmål, men jeg leder efter nogle hurtige tips til hvilke mærker jeg skal kigge nærmere på. Derfor vil jeg gerne høre om jeres erfaring, forslag eller gode råd.

Jeg har selv et godt øje til ASUS og til SONY's VAIO serie.

Prisidé onmkring 10.000,-

Håber I kan hjælpe med dette spørgsmål. Har søgt på nettet og fundet nogle artikler men de er et halvt år gamle og udviklingen går jo hurtigt.

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 01:44 #1
Jeg forestiller mig en maskine med 60-100gb harddisk og ikke mindre end 512, helst 1024mb RAM. Derudover ville det være et plus hvis den ikke lød som en traktor og at man kunne have den i skødet uden at få svedet hårene på benene af. :-)

Umulig opgave?

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
23. december 2006 - 08:48 #2
Her er en del anmeldelser du kan se på.

http://www.laptopworld.dk/
Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 10:17 #3
Hvad siger man måske til en IBM Lenovo Thinkpad X60? Grafikkortet stinker naturligvis men den er MEGET bærbar...
Avatar billede loppehund Nybegynder
23. december 2006 - 10:53 #4
Hvis vi starter med bunden af din tråd:;

1.
Jeg har selv et godt øje til ASUS og til SONY's VAIO serie

Svar
Glem alt om Sony Vaio. For det første er kvaliteten ikke imponerende, og hertil fåes de ikke med dansk keyboard layout. Reklamation osv sker ved fremsendelse tl US, og dette vil forlænge leveringstiden ved en reperation.

Asus er et godt mål, men prisen på Deres mindre maskiner, som vil indikere målet du søger med mobilitet - vil gøre prisen pebret!

2.
En let bærbar med høj ydelse. Her tænkes på en maskine som skal kunne dreje Windows Vista, Photoshop, AutoCAD, Flash, DVD-film, Computerspil osv. - samtidigt skal den ikke veje et ton (skærmen behøver tilgengæld ikke at være mere end 13" selvom 15" er at foretrække) og batterilevetiden skal overstige de tre timer.

Svar
Let laptop = dyt pris
Dette hænger utwisteligt sammen, og det er noget du bør overveje kraftigt inden du handler. Hertil er de lette maskiner generelt mindre bestykket med top komponenter end de lidt tungere maskiner.

Hvad angår Photoshop, så er det eneste krav her faktisk en god portion RAM. Her vil jeg klart anbefale 2GB RAM. Processoren spiller ikke ind her på et markant område.

AutoCAD vil også elske RAM, og hvad angår 3D rendering, så tvivler jeg på dette er noget du skal arbejde i dybden med, så glem at kigge dybt i kravene til disse.

Hvad angår film, så stiller dette ikke krav til noget, og det kan afvikles på billige maskiner uden problemer.

Spil - ja, her kommer kravene så mere ind. I bund og grund handler det om dine krav til opløsninger. Du kan fint spille SIMS 2, CS, Battlefield m. v på et GMA 950, men opløsningerne sætter grænsen. Skal du have bedre "spille" kort, så skal du i GO 7600, X1600 og op. Men disse kort koster selvfølgelig også flere penge at få med.

Hvad angår harddisken, så er 100GB efterhånden en selvfølgelig de udstyres med som standard.

Forslag til en billig men okay maskine
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260328
Bygget på nyeste Core 2 Duo, og med et fornuftigt grafikkort. Ikke top dollar, men ganske fin maskine.

http://zepto.dk/Shop/Configurator.aspx?configurationid=72&notebookid=347

Top lækker produkt, og en let klasse til hvad den er bygget med.
Har den selv, og er meget tilfreds.
Læs anmeldelse her
http://laptopworld.dk/index.php?id=358
Avatar billede loppehund Nybegynder
23. december 2006 - 10:54 #5
X60
http://laptopworld.dk/index.php?id=360

TOP produkt, men ikke en spillemaskine!
Avatar billede loppehund Nybegynder
23. december 2006 - 10:54 #6
Svar
Let laptop = dyt pris

Svar
Let laptop = dyr pris
Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 12:10 #7
Det er ikke helt rigtigt at let laptop = dyr laptop. Problemet er vejningen af letheden i forhold til ydelsen.

Har revurderet mine behov en del efter at have læst rundt omkring på de links jeg har modtaget - samt nogle andre.

En bibemærkning: Jeg bor i Holland og har derfor ikke rigtigt fidus til en danskproduceret pc (Zepto?) - jeg har haft en Amitech som var ganske sprød men som nu er ubrugelig og det har kostet meget at sende skidtet frem og tilbage med post og pakke :-)

Jeg har ikke brug for en desktop replacement. 3D Rendering arbejder jeg ganske rigtigt med men det har jeg ingen intentioner om at gøre andre steder end på min stationære pc. Det samme gælder tunge 3D-spil.

Photoshop er dog absolut et must siden jeg arbejder meget med grafisk design og gerne vil kunne gøre dette på farten også. Selvom jeg stærkt er i tvivl mht. Windows Vista er det et must at computeren skal kunne dreje det - jeg vil ikke købe noget der ikke er fremtidssikret i forhold til styresystem og programmel.

Efter min revurdering satser jeg mest på vægt, batteri og design
Jeg kigger pt. mest på følgende maskiner (ikke i prioriteret rækkefølge):

1) Fujitsu-Siemens Amilo SI1520 -> €1.200,-
Skærm: 12" LCD WXGA crystal view 1280x800
Processor: Intel Core Duo 667Mhz FSB / 2MB L2 Cache - T2300 (1.66Ghz)
Ram: 1GB DDR2 533 Mhz
Grafikkort: Intel Media Accelerator 950 op til 128mb delt
Harddisk: 100Gb SATA-150 5400rpm
Batteri: Li-Ion, 6 celler, ca. 3 timer
Vægt: 1,7kg

2) IBM Thinkpad Lenovo X60 -> €1.310,-
Skærm: 12.1" XGA
Processor: Intel Core Duo 667Mhz FSB / 2MB L2 Cache - Intel 945PM (1.86Ghz)
Ram: 512MB PC5300 667 Mhz
Grafikkort: Intel Media Accelerator 950 op til 128mb delt
Harddisk: 80Gb SATA 5400rpm - 2.5"
Batteri: Li-Ion, 4 celler, ca. ? timer
Vægt: 1,4kg

3) Asus U5A-6010P -> €1.200,-

Skærm: 12.1" XGA 1024x768
Processor: Intel Pentium Dothan 740 (1.7Ghz)
Ram: 2x256 DDR PC3200
Grafikkort: Intel 915GM
Harddisk: 80Gb UDMA100
Batteri: Står der intet om, men der medleveres et ekstra batteri med 3 celler!
Vægt: 1.55kg

4) Asus U5A-6006P -> €1.088,-

Skærm: 12.1"
Processor: Intel Pentium M740, 1.73Ghz / 2MB L2 Cahce - Intel 915GM
Ram: 512Mb DDR2 soDIMM
Grafikkort: ?
Harddisk: 80Gb ATA100 4200rpm - 2MB Cache
Batteri: Li-Ion 6 cells - 4900 mAh
Vægt: 1.4kg

Og så en joker, den er lidt tungere men billigere og stærkere?:

5) Asus A8JN-4P006M -> €935,-

Skærm: 14" WXGA 1280x800
Processor: Mobile Intel Core Duo 2 T5600 (1.83Ghz)
Ram: 1GB DDR2 PC5300
Grafikkort: nVidia GeForce Go 7300 128mb
Harddisk: 120 Hb
Batteri: ?
Vægt: 2,39kg

Alternative ideer altid velkomne. Jeg holder af design og høj brugsværdi. Som med X60'eren hvor anmelderen skriver at den næsten ikke siger en lyd. På den anden side er det vel rimeligt logiskt at min "joker" nr.5 - ikke kan have en ordenlig batterilevetid? Med GeForce kort osv. lyder den sikkert også som en traktor?!

Jeg sætter pris på hjælpen,

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 12:11 #8
Um sorry - 1€ = 7.45dkr :-)

The Unseen
-/-
Avatar billede loppehund Nybegynder
23. december 2006 - 12:22 #9
Det er ikke helt rigtigt at let laptop = dyr laptop. Problemet er vejningen af letheden i forhold til ydelsen.

Jo, det holder. Det er et urokkelig fact!

Maskinerne du angiver er ikke spillemaskiner.

Zepto er lækker kvalitet, og det fremgår også på min hjemmeside www.laptopworld.dk

Af dem du har listet ville jeg tage X60, men GMA er ikke til spil i gode opløsninter m.v
Avatar billede loppehund Nybegynder
23. december 2006 - 12:23 #10
PS.

Sørg for at få 2GB RAM så vidt muligt.
Avatar billede windcape Praktikant
23. december 2006 - 12:27 #11
- "Her tænkes på en maskine som skal kunne dreje Windows Vista, Photoshop, AutoCAD, Flash, DVD-film, Computerspil osv."
- "samtidigt skal den ikke veje et ton"
- "og batterilevetiden skal overstige de tre timer."

De 3 ting modsiger hinanden når vi snakker om laptops. Specielt det sidste, du finder ikke en maskine hvor du kan game 3 timer på batteriet medmindre spillet er Tetris :-) eller du har en extra taske med batteriet i med.

Laptops er altså ikke designet til de specifikationer du beder om ;-)
Avatar billede loppehund Nybegynder
23. december 2006 - 12:30 #12
3 timer er svært at opfylde selv på et 12cellet når vi snakker om full load ;D

3 timer er nemt at opfylde i idle. Se evt batteritiden på X60 vi har anmeldt.
Avatar billede windcape Praktikant
23. december 2006 - 12:33 #13
nemlig :)

the_unseen beder jo praktisk talt om en stationær super-gamer maskine, på batteri, og uden vægt.

Hvis jeg var gud ville jeg lave sådan en til mig selv :D

- "Prisidé onmkring 10.000,-" <- du skal op på ihvertfald 20k hvis du skal i nærheden af dine specifikationer, medmindre du vil have noget østasiatisk plastik som ikke holder mere end ½ års tid.
Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 12:44 #14
Hey læs nu mit sidste indlæg. Jeg har revurderet mine behov...
Jeg var godt klar over at det næsten var en umulig opgave jeg postede - mit behov for hjælp går jo netop på afvejningen af de forskellige ønsker.

Jeg har aldrig villet spille NFS Carbon el. lign. på en bærbar computer anyways og hvis Gud nu gad lave sådan maskine tror jeg stadig jeg ville foretrække min stationære af komfortmæssige årsager.

Med hensyn til batteritiden er det et generelt problem der nævnes. Jeg går ud fra et scenario hvor jeg kører Windows, Word og Photoshop i toget og gerne skulle have maskinen til at holde omkring 4 timer. Der er altså ikke tale om at jeg ønsker 4 timers hardcore 3d-gaming i skødet. Helt urealistisk er jeg altså ikke kammerater :-)

Gør mig en tjeneste og læs mit seneste indlæg og giv gerne nogle ekspert-kommentarer på fordelene og ulemperne ved de forskellige maskiner.

> loppehund
Hvorfor ville du tage X60 af dem jeg har listet? Den er jo stadig ret pebret i prisen...

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede loppehund Nybegynder
23. december 2006 - 13:00 #15
Fordi Lenovo er en klasse over andre producenter i kabints kvaliteten. Ja, den koster mere, men dette kommer tifoldig tilbage.

Jeg gider ikke kommenterer så mange maskiner, men ens for dem elle pånær den sidste Asus er, at de bygger på GMA 950 som IKKe er en spille chip.

Maskine nummer 3 og 4 er bygget på en forældet arkitektur med Pentium M iklædt Dothan og Banias, og vil fraråde du tager dsse.

Stil efter Core Duo eller Core 2 Duo. Evt Core solo, men 2 kerner er at fortrække!

Hvis ikke du mener jeg kommer med kvalificret indlæg, så trækker jeg mig da bare af tråden.

Skal du på 4 timer skal du stile efter batterier med mange celler. Dog tilbyder X60 med et 6 cellet batteri  - en kanon battetilevetid.!
Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 13:13 #16
> loppehund
Bemærkningen var ikke direkte henvendt til dig, faktisk mere til windscape. Finder ikke selv min tone hård eller fornærmende.

Jeg ser ingen grund til at du trækker dig. Du kommer med værdifulde bemærkninger.

Ok: Core Duo eller Core 2 Duo - hvor meget forskel giver det? Er det værd at betale f.eks. 1100kr ekstra for?

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 13:14 #17
Indsnævring:

1) Fujitsu-Siemens Amilo SI1520 -> €1.200,-
Skærm: 12" LCD WXGA crystal view 1280x800
Processor: Intel Core Duo 667Mhz FSB / 2MB L2 Cache - T2300 (1.66Ghz)
Ram: 1GB DDR2 533 Mhz
Grafikkort: Intel Media Accelerator 950 op til 128mb delt
Harddisk: 100Gb SATA-150 5400rpm
Batteri: Li-Ion, 6 celler, ca. 3 timer
Vægt: 1,7kg

2) IBM Thinkpad Lenovo X60 -> €1.310,-
Skærm: 12.1" XGA
Processor: Intel Core Duo 667Mhz FSB / 2MB L2 Cache - Intel 945PM (1.86Ghz)
Ram: 512MB PC5300 667 Mhz
Grafikkort: Intel Media Accelerator 950 op til 128mb delt
Harddisk: 80Gb SATA 5400rpm - 2.5"
Batteri: Li-Ion, 4 celler, ca. ? timer
Vægt: 1,4kg

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede loppehund Nybegynder
23. december 2006 - 13:17 #18
Core 2 Duo vs Core Duo er ca 15%
Hertil at Core 2 Duo 64 bit.

Jeg vil stadig tage X60 med 2 GB RAM.
Stadig ikke en spille maskine!

Kig på min hjemmeside
Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 13:44 #19
Jeg har kigget på laptopworld.dk det er en meget fyldestgørende anmeldelse. Jeg er bare alene lidt i tvivl i forhold til prisen. Den er lige i overkanten, men hvis du mener den er så meget mere kvalitet og fremtidssikret end konkurrenterne er det måske værd at overveje en ekstra gang.

Naturligvis giver det også en form for tillid at det er IBM (selvom det ikke er IBM selv mere) i forhold til senere at skulle købe batteri m.v.

Jeg håber denne gang at kunne anskaffe mig en bærbar der holder i mere end de 2 år som Amitech'en klarede.

Jeg kigger lige efter et helt specifikt tilbud og vender så tilbage.
Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 13:47 #20
I anmeldelsen af X60 står der at standardbatteriet kun har 4 celler men at man kan købe maskinen med et 6-celles batteri i stedet. Nogen ide om hvor lang tid de to forskellige batteri-typer ville kunne klare på en opladning med alm. desktop/office brug?

The Unseen
-/-
Avatar billede loppehund Nybegynder
23. december 2006 - 14:37 #21
"Naturligvis giver det også en form for tillid at det er IBM (selvom det ikke er IBM selv mere) i forhold til senere at skulle købe batteri m.v."

IBM er stadig IBM. Det er kun ThinkPad Lenovo har købt sig ind på.

Forskellen mellem 4 og 6 cellet er umuligt at definere. Men ved at du afvikler PhotoShop er der ikke længere tale om idle.

Glem alt om fremtidssikring. Det kan penge ikke tilbyde dig om du så havde en milliard. 07 byder bl.a på Sante Rose som er en ny arkitektur fra Intel, og så vil vi igen se folk klage over de liiige har erhvervet sig nyt udstyr.

Find dine krav til produktet NU, og glem fremtiden. Du kan ikke følge med alligevel.
Avatar billede the_unseen Nybegynder
23. december 2006 - 19:55 #22
>loppehund

Smid et svar. :-)
Jeg sætter pris på din vejledning.

Tilbage står så min egen vurdering af når jeg nu har besluttet mig til at jeg vil have en letvægter og at 3d-grafik m.v. ikke længere er så vigtigt - hvor vigtigt er det så at jeg køber en forholdsvis ny model som X60 til mange penge når man måske kan finde en ASUS S5000 model og spæde den op med 2gb RAM m.v.

Jeg ved at du vil råde mig til at købe X60 så dette er ikke et nyt spørgsmål. Jeg må nu vurdere om jeg vil bruge de ekstra 3.000,- som X60 koster (da jeg skal købe 512mb ram mere og smide i standardkonfigurationen).

Tak for svaret.

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede loppehund Nybegynder
24. december 2006 - 10:01 #23
Der findes jo et hav af spændende modeller i 12" klassen, men slutteligt, er det jo en vurdering du selv skal tage.

Denne er også lækker http://www.midtdata.dk/asp/productinfo.asp?varernr=A8JS-4S009P&goto=productinfo&conceptbutik=&titletekst=Asus%20A8Js%20-%20Core%202%20Duo%20T7200%20-%202GHz%20-%201GB%20/%20A8JS-4S009P-%20midtdata.dk&mainfunc=link

Du kan ikke forvente at få opfyldt alle dine ønsker for 10.000
Ligemeget hvad, så er 512MB RM for lidt i dag.
Avatar billede the_unseen Nybegynder
24. december 2006 - 11:36 #24
Jeg må prøve at lægge 2,5kg i min taske og vandre rundt med den i et par dage - og så tage en endelig beslutningen om jeg synes jeg er stærk nok til at få den ekstra funktionalitet med som det ekstra 1,1kg giver i ASUS'en i forhold til X60'eren.

Jeg synes det er meget meget svære valg.

Tak for hjælpen,
Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede the_unseen Nybegynder
24. december 2006 - 11:40 #25
>loppehund
Den ASUS du henviser til er faktisk den samme som den "joker" jeg havde med i min liste over konfigurationer. Mht. prisen kan jeg som sagt få den til omkring 8.000kr hvilket er 5.000kr under hvad jeg må slippe for X60'eren. Jeg tror vi nærmer os et valg.

Jeg chekker lige op på batterilevetid m.v.

Men hvis jeg forstår komfigurationerne godt så er ASUS'en udstyret med et voldsomt stort grafikkort der nemt ville kunne køre en del tunge 3d-spil? Dette er absolut ikke nødvendigt men en velkommen bonus - tror jeg.

Tilbage til det vanskelige valg :-)

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede loppehund Nybegynder
24. december 2006 - 12:32 #26
Jeg ville klart tage den Asus hvis du får den til 8.000kr.

GO7700 er en kende bedre end GO7600, men intet du vil mærke til.

Jeg sidder selv med en Znote 6314W med et GO7600 - T7400 og 2GB PC6400/800MHz RAM

Den æder alt jeg tilbyder den, og jeg kan ikke få dne i knæ.
Vægten på min er omkring 2.3kg, men prisen nærmer sig også 20.000 ;D

Jeg får den Asus du snakker om til test i Januar, så måske du skal vente og tjekke anmeldelsen inden du handler.
Avatar billede the_unseen Nybegynder
24. december 2006 - 12:42 #27
>loppehund

Shit. Nu forstår jeg måske bedre prisforskellen. Den jeg ser på her har "kun" GO7300 - er det et stort minus? Jeg mener når jeg nu kan få den til 8000?

The Unseen
-/-
Avatar billede the_unseen Nybegynder
24. december 2006 - 12:45 #28
Den har derudover kun 128 dedikerede RAM, men da maskinen ellers har 2gb -> låner den vel bare når den har behov for mere?

*Føler mig virkeligt på dybt vand*

The Unseen
-/-

NB. Cool at du får dyret til test. Jeg venter nok og ser, men tilbuddet til 8000,- gælder kun for de sidste fem stks af den konfiguration og ellers ser priserne straks mere "danske" ud.
Avatar billede loppehund Nybegynder
24. december 2006 - 13:44 #29
"Shit. Nu forstår jeg måske bedre prisforskellen. Den jeg ser på her har "kun" GO7300 - er det et stort minus? Jeg mener når jeg nu kan få den til 8000"

GO7600 er mere et "spillekort" end 7300 er, men 7300 kan godt afvikle spil. Igen er det bare et spørgsmål om opløsningerne i de spil du vil afvikle.
I Photoshop betyder det intet.

"Den har derudover kun 128 dedikerede RAM, men da maskinen ellers har 2gb -> låner den vel bare når den har behov for mere?"

Integreret grafikkort. Vil sige at grafikkortet er bygget ind I selve bundkortets chipset, hvor det så vil bruge af systemets RAM - ressourcer, I stedet for at bruge af grafikkortets egne RAM.

Snakker vi fordele ved integreret grafikkort, er det prisen. Dertil kommer, at indbygget grafikkort ikke producerer megen varme, og dermed skal kortet ikke have stor køling. Dette resulterer dermed i en sænkelse af lyden fra notebooken.

Ulempen ved disse grafikkort, er klart kortets performance. Ikke alene er et indbygget grafikkort, et totalt “strippet” grafikkort, men de benytter sig også af væsentlig langsommere RAM (system RAM).

Taler man integreret grafikkort, snakker man også om shared RAM. Shared RAM vil sige, at grafikkortet bliver tildelt et vist antal RAM til afbenyttelse. F. eks. Har notebooken 512MB RAM. Grafikkortet får så tildelt 128MB. Tilbage vil så være 384MB RAM. Dertil kommer at denne type grafikkort, benytter sig at nogle procentdele af CPU’ens resoursser, som vil forringe ydelsen.

Kort med dedikeret RAM,  vil sige at grafikkort har sige EGNE RAM, og derfor ikke sluger af system RAM'ene. Dedikeret RAM er klart at foretrække, hvis man har lidt krav til sin notebook.

Et integreret grafikkort, kan man ikke upgradere. Dette kan man dog heller ikke på hovedparten af grafikkort på “ældre” maskiner. Ønsker man en notebook, som skal være et “normalt” redskab til surf, office programmer og lignende er en laptop med integreret grafikkort ganske fint!
Mange gange vil man støde på et ord “Discrete” grafikkort

Discrete vil sige, at grafikkortet har sin egen plads på bundkortet, og dertil også sin egen hukommelse (dedikeret) Discrete grafikkort er ofte placeret på sit eget lille printkort I notebooken.

Ydermere har discrete grafikkort ofte de samme features, som på desktop området. Dog ofte med en mindre hastighed.
En fordel ved discrete grafikkort, er ydelsen kontra integreret. Efterhånden har disse kort formået at hamle op med grafikkort I desktop maskinerne.
Ulempen ved discrete grafikkort, er ofte omkostningen. Generelt finder man kun disse kort I dyrere maskiner. Til grafiske notebooks, og maskiner, som der skal stilles lidt krav til, vil jeg anbefale at købe en notebook med discrete grafikkort. Ydelsesmæssigt er der rigtigt meget at hente her.