Avatar billede lars36 Nybegynder
22. december 2006 - 11:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

fakturering sammentælling

Jeg skal lave en medlemsfaktura
jeg lister nogle varelinier op hvor den ganger antal og beløb og giver en sum, der er så flerer af disse linier og dem vil jeg gerne have talt sammen til en total.

Eks:
UGE    Art            Antal  pris pr. enhed  Ialt
Uge 1  træningstimer  10    kr 20,00        kr. 200,00
Uge 2  træningstimer  10    kr 20,00        kr. 200,00
Uge 4  træningstimer  10    kr 20,00        kr. 200,00

Total                                          Kr. 600,00(**)

I Ialt fletet bruger jeg koden =(Report!Antal*[PrisPrEnhed]) og det virker.... hvordan får jeg nu en sammentælling i Totalfeltet(**) det kan jeg ikke få til at virke...

Kan i hjælpe...??

Mv

Lars
Avatar billede mugs Novice
22. december 2006 - 12:04 #1
Læg dit totalfelt (ubundet tekstboks) ned i rapportfoden med postkilden

= Sum([Dit felt med priser])
Avatar billede kjulius Novice
26. december 2006 - 03:34 #2
--> mugs: Hmm.. Mon ikke du mener på sidefoden? Hvis du lægger det på rapportfoden forudsætter det, at der kun køres én faktura ad gangen. Og det vil blive placeret efter side-informationer. Det vil, synes jeg, se lidt mærkeligt ud. Men smag og behag er selvfølgelig forskellig... :-)

En lidt anden tilgang til en løsningsmulighed kunne være:

Hvis du har en forespørgsel, hvor liniebeløbet bliver beregnet:

SELECT Medlemsnummer, Uge, Art, Antal, PrisPrEnhed, Antal * PrisPrEnhed AS Liniebeløb
FROM Fakturalinier
ORDER BY Medlemsnummer, Uge

Brug herefter "Opret en rapport vha. en guide." til at give dig et grundlag. Hvis du på billede 2 vælger et af felterne at gruppere på, i dette tilfælde ville det vel være på Medlemsnummer, vil du se, at der på billede 3 er en knap, der hedder "Opsummeringsindstillinger...". Når du klikker på denne knap, får du mulighed for at lade guiden danne opsummeringer (og/eller gennemsnit mv.) på de felter du markerer.

Når først den automatiske rapport er genereret, kan du bagefter gå ind og ændre på rapportens udseende, men måske også bare se, hvordan guiden har gjort tingene og så efterligne det i en manuelt genereret rapport.
Avatar billede mugs Novice
26. december 2006 - 11:46 #3
kjulius > Som jeg læser spørgsmålet, skal det være en total af alle poster, og den ville jeg placere i rapportfoden.

Men jeg tilslutter mig helt dine kommentarer vedr. opsummeringer som vil give subtotaler på det valgte opsummeringefelt. Det var blot ikke spørgsmålet.
Avatar billede kjulius Novice
27. december 2006 - 01:54 #4
--> mugs: Måske har du ret. Jeg har bare erfaret, at det ikke er altid, at spørgerens faktiske spørgsmål og dennes opfattelse af spørgsmålet er ens. Altså, at spørgeren ikke altid er i stand til fuldt ud at formulere sine forventninger til et svar. Derfor prøver jeg altid at gøre mine svar/kommentarer så generelle og uddybende som muligt, selv om det så kan gå ud over rammerne for spørgsmålet som formuleret.

Jeg håber selvfølgelig det er til hjælp, selv om jeg er sikker på, at det også kan virke irriterende nogen gange. *G*
Avatar billede mugs Novice
27. december 2006 - 04:35 #5
kjulius > Jeg er 100% enig i din kommentar 01:54:46. Det er også ofte jeg går ud over spørgsmålets faktiske ordlyd, og gætter mig lidt til, hvad spørgeren egentlig mener.

Det kan være utrolig abstrakt at forklare, hvad der egentlig vil opnås i sidste ende. Nogle gange rammer vi plet - andre ikke.