Avatar billede macmiskenn Nybegynder
21. december 2006 - 13:55 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Problem med Windows installation

Min workstation er gået ned, og jeg skal nu have geninstalleret Windows XP Pro, engelsk version.

Mit problem er at når jeg booter på cd'en og installation kommer med beskeden "Setup is inspecting your computer's hardware configuration..." så står den bare stille der, jeg har prøvet at lade den stå i en time.

Først troede jeg at det var mine ram det var galt med, men efter at have kørt Memtest86, kan jeg se at der ikke er noget galt med dem.

Derefter testede jeg min harddisk i en anden maskine, og den virker fint der - det samme gjorde jeg med mit cd-rom drev for at være sikker.

Min Windows cd er ikke ridset, og virker både i en anden maskine og på min bærbare.

Det vil altså sige at jeg ikke umiddelbart kan finde nogle fejl ved min computer.

Nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
21. december 2006 - 14:02 #1
Har også testet den med en Ubuntu live cd, og den virker fint der.
Avatar billede nhe Nybegynder
21. december 2006 - 14:09 #2
Har du anden hardware du kan tage ud - netkort / grafikkort - bare for at udelukke dem som fejlkilder?
Avatar billede nhe Nybegynder
21. december 2006 - 14:13 #3
Kontroller også at du kører nyeste BIOS
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2006 - 14:14 #4
Prøv at gå i bios og tryk på (optimized) defaults. Men husk at sætte dit CD drev
til 1.ste boot, før du trykker F10 for at gemme.
Avatar billede nhe Nybegynder
21. december 2006 - 14:14 #5
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
21. december 2006 - 14:22 #6
Jeg kører nyeste bios, og jeg har prøvet at optimere indstillingerne i bios, virker stadig ikke.

Eneste anden hardware jeg har i er grafikkort, men har ikke noget integreret, så det bliver i.
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
21. december 2006 - 14:23 #7
Skal lige siges at jeg har geninstalleret Windows før på den samme computer, med samme opsætning som nu.
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
21. december 2006 - 14:39 #8
Har også lige prøvet at sætte et ældre grafikkort i, den stopper stadig det samme sted.
Avatar billede redhack Nybegynder
21. december 2006 - 14:42 #9
I stedet for at vælge (optimized) defaults så vælg "safe mode" i BIOS i stedet for hvis det er muligt.
Prøv samtidig at slå USB understøttelse fra i BIOS. (Se manual).
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2006 - 14:43 #10
Så må problemet være, at din workstation stadig ligger på din HD.
Hvis du ikke har vigtige data, som skal gemmes, kan du køre en Killdisk.
Men Killdisk rydder alt - også partitioner. Men så har man også en HD som er ren.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2006 - 14:44 #11
installere du fra et dvd-drev, hvis ikke så prøv det
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2006 - 14:44 #12
Ps. Killdisk tager lang tid at køre!
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
21. december 2006 - 14:46 #13
Installerer fra en dvd-brænder.

Kan ikke finde noget sted i BIOS at slå USB fra, og der er heller ingen Safe Mode, bundkortet er lidt gammelt, Asus P4B266-E.
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
21. december 2006 - 14:47 #14
Harddisken virker jo i en anden computer, så kan ikke lige se nogen grund til at køre Killdisk?
Avatar billede maverickq Nybegynder
21. december 2006 - 14:59 #15
Det lyder som om delene virker. Det eneste du ikke har testet er det optiske drev. Har du et andet? Ellers så prøv at skifte ide-kablet på det. De kan godt gå i stykker, når man roder rundt i sin PC.
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
21. december 2006 - 15:08 #16
Har testet mit cd-drev(står der).
Har også prøvet med forskellige IDE kabler.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2006 - 15:13 #17
jeg havde lignende problem med en pc, hvor det eneste der virkede var at skifte bundkort. Jeg havde også testet og udskiftet alt andet hardware, hvorfor bundkortet ikke virkede til xp, fandt jeg aldrig ud af.
Avatar billede maverickq Nybegynder
21. december 2006 - 15:16 #18
Sorry! Jeg ville pille alt fra som du ikke skal bruge såsom leds til frontpanel og lignende. Derefter ville jeg køre Memtest (som du har gjort). Jeg ville også teste HD'en med producentens testprogram (ligger på deres hjemmeside). Derefter ville jeg prøve PC-Doctor eller et lignende program. Men prøv fysisk at pille så meget fra som muligt, så der er så få fejlmuligheder som muligt.
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
21. december 2006 - 15:18 #19
Det er sikkert bundkortet som -bartfreak siger...

Det eneste andet hardware jeg har i er grafikkortet, ellers har jeg pillet alt fra.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2006 - 15:41 #20
smider et svar..