Avatar billede khauge Nybegynder
20. december 2006 - 21:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke dele internetforbindelsen mere!

Hej eksperter!

Jeg har en kammerat som har en Arrownet-forbindelse. Fra kabelmodemet har han delt internetforbindelsen ud til 2 klienter via en switch. Efter en dag at have udskiftet den ene skærm til en ny fladskærm, virkede forbindelsen ikke på den pc. Han kontaktede derfor mig. Jeg vurderede hurtigt, at det selvfølgelig ikke kunne have noget med en ny fladskærm at gøre :-)
Ganske rigtigt virkede det ikke længere. Havde begge pc'ere direkte tilsluttet til modemmet hver for sig, og de kom begge fint på nettet uden problemer. Prøvede så at skifte kablet mellem modem og switch, for at være på den sikre side, men lige fedt hjalp det. Til tildt mistænkte jeg switchen for at være defekt. Prøvede andre porte, prøvede en anden switch, sågar en router, men intet hjalp. Faktum er det har virket før, men lige pludselig...?

Nogle gode forslag?
20. december 2006 - 22:51 #1
.... lige for at præcisere: Altså du ka' ikke have TO PC'er på SAMTIDIG ? Eller er det ALTID lige DEN PC som ikke vil på ?
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
22. december 2006 - 14:36 #2
jeg formoder du køre med DHCP.. så få elle PC'er en IP ? og hvad IP er det ?.. hvis det er en ip fra ranget 169.254.0.1 to 169.254.255.254 er der god chance for det er en IP fra APIPA (windows ejen "nød" DHCP) disse IP må ikke komme på nettet da det er private IP'er
Avatar billede khauge Nybegynder
22. december 2006 - 20:41 #3
Begge pc'ere kan godt komme på nettet hver for sig, så det er ikke noget galt med dem.
Avatar billede khauge Nybegynder
22. december 2006 - 20:42 #4
og ja, kører selvfølgelig med dhcp
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
22. december 2006 - 20:53 #5
og det har virket før med flere PC'er på, på samme tid ?
26. december 2006 - 11:39 #6
???
Avatar billede shooter Novice
26. december 2006 - 23:45 #7
Hmmmm
Mystisk at det har virket før, det kan kun skyldes at arrownet ikke har haft styr på tildeling af IPadresser. Der findes vel ikke nogen internet leverandører der uden merbetaling uddeler mere end een IP adresse til hver kunde. Mon ikke det er her løsningen skal findes.
Der er kun een IP adresse til dit netværk. Derfor kan du komme på med PC'erne hver for sig men ikke samtidig. En switch hjælper ikke på dette, hvad en router derimod gør, da den kan agere DHCP server, dvs den kan dele en internet forbindelse (IPadresse) ud til mange PC'ere (IPadresser i et nyt nummerinterval)) så de alle kan køre.
At det ikke kunne lade sig gøre med to PC'ere på samme tid via en router må skyldes en forkert opsætning af routeren - eller at du ikke har haft bar r.. at tude i, dvs du har ikke clearet PC'erenes IP opsætning (reparer forbindelse i XP) ved connection til routeren - og det skal man !
Avatar billede khauge Nybegynder
27. december 2006 - 08:34 #8
voyager_dfs > Ja, det har virket før på begge pc'ere med en switch!

shooter > Routeren var rigtigt opsat og jeg har self også husket at reparere lan-forbindelsen.
Avatar billede khauge Nybegynder
27. december 2006 - 08:41 #9
Alle de gange jeg har haft en Arrownet-forbindelse, har jeg kunnet smide ligeså mange pc'ere på nettet som jeg ville, og det uden brug af en router. Min eneste tanke er hvis de pludselig har lavet om på det?
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
27. december 2006 - 15:39 #10
jeg ville ringe til arrownet og spørge hvor mange IP'er du har til rådihed, men har du en router i dit netværk eller er der kun et modem? det er jo ikke det samme