Avatar billede kryss Nybegynder
20. december 2006 - 13:06 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

defekt CPU/bundkort

Hej

Min søn har købt en brugt cpu og et brugt bundkort. Problemet er at en af delene eller begge dele er defekt. PC vil ikke starte når dette er monteret. men problemet er så hvilken en af delene der er defekt. hvis det er bundkort der er defekt kan man vel overhovedet ikke starte pc/strømforsyning op.

Men hvis det er cpu der er defekt hva så?? skulle man ikke kunne starte pc så blæser i strømforsynning kører??

Lad mig høre fra jer eksperter.
Avatar billede frewald Nybegynder
20. december 2006 - 13:18 #1
Kommer der slet ikke lys i bundkort, blæser der kører, eller bip-lyde?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. december 2006 - 13:25 #2
er strømforsyningen kraftig nok.?

starter du pcén uden cpu, så burde der komme nogle bip-lyde.
Hvis ikke, er det sikkert defekt.
Avatar billede venturer Nybegynder
20. december 2006 - 13:29 #3
Første skal du lige være sikker på at selve strømforsyningen virker.
Du kan se her hvordan du kan lave en simpel test:
http://modtown.co.uk/mt/article2.php?id=psumod

Når den så er sat til bundkortet skal du være sikker på at I har sat alle stik til. Nyere bundkort kræver et ekstra 4-benet stik fra strømforsyningen. Det et sådan en fætter her: http://store.over-clock.com/green4pin.jpg

Hvis ikke den er sat til, vil maskinen ofte slet ikke starte.
Sørg for at i kun har monteret CPU+køler, RAM skærm, tastatur og strømforsyning samt ledningen til powerknappen.

Hvis I overhovedet ikke kan få liv i noget som helst kan der være tale om hadware fejl.
Den bedste måde at teste på er ved at montere CPU'en på et bundkort I ved virker, eller omvendt, sætte en fungerende CPU på det "nye" bundkort.
Avatar billede kryss Nybegynder
20. december 2006 - 13:36 #4
Der sker intet, pc er total død. der kommer ingen lys i bunkort, blæser kører ikke. strømforsyning skulle være kraftig nok..
Avatar billede kryss Nybegynder
20. december 2006 - 13:40 #5
Det stik er ikke på min strømforsyning, men på bundkort er der også et alm 4 benet stik som man kan bruge hvis man ikke har det andet stik. Og det er det jeg har brugt.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. december 2006 - 13:47 #6
man skal bruge begge..
Avatar billede kryss Nybegynder
20. december 2006 - 13:50 #7
jeg har brugt det store 20 benet stik og det flade 4 benet stik (ez-plug) som foreskrevet i manual.
Avatar billede frewald Nybegynder
20. december 2006 - 13:54 #8
prøv at tage ram og cpu ud. bundkortet bør bippe når det forsøger at starte op
Har du forbundet power-knappen fra kabinettet til bundkortet? evt. dobbeltcheck det
Avatar billede kryss Nybegynder
20. december 2006 - 13:58 #9
Powerknap stik er tjekket. cpu og ram er fjernet, stadig ingen bib fra bundkort
Avatar billede frewald Nybegynder
20. december 2006 - 13:59 #10
noget lyd på bundkort? Kan du evt. checke PSU mod et andet bundkort, eller anden PSU mod dit nuværende bundkort?
Avatar billede frewald Nybegynder
20. december 2006 - 14:04 #11
lyd=lys - det gik lidt hurtigt *ss*
Avatar billede rebecca Novice
20. december 2006 - 14:04 #12
kryss>> kører blæseren i strømforsyningen ikke?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 14:17 #13
Men hvad med alle de tynde ledninger fra kabinettet til bundkortet, med power osv.
Er du sikker på, de sidder rigtigt?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 14:19 #14
Ps. Jeg har set 13:58:11, men kan ikke se, om det dægger alle ledningerne.
Avatar billede terrak Nybegynder
20. december 2006 - 14:24 #15
Jeg har faktisk samme problem.
http://www.eksperten.dk/spm/751077

Jeg har bestilt en ny processor som skulle komme inde for få dage, så hvis oplever det samme som jeg har beskrevet, kan det måske være til hjælp.
Avatar billede frewald Nybegynder
20. december 2006 - 14:28 #16
hvilket bundkort har du?
Prøv evt at tage en skruetrækker og kortslut de 2 pins hvor ledningen til powerknappen skal sidde (uden at ledningen sidder i).
Avatar billede kryss Nybegynder
20. december 2006 - 14:28 #17
Der er ingen lys. alt er dødt. Alle ledninger er tjekket. Tror mest på at det er bundkortet der er defekt???
Avatar billede kryss Nybegynder
20. december 2006 - 14:29 #18
Bundkortet er Asus P4B533
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 14:36 #19
Tingene forældes jo på meget kort tid, og jeg ville ikke bruge penge på en ny
processor til et "gammelt" bundkort, som måske ikke endgang er i orden. Så står
man der og skal købe et bestemt bundkort til en prcessor, som allerede hører
fortiden til.
Avatar billede frewald Nybegynder
20. december 2006 - 15:52 #20
og vi er enige om at powerconnectoren er pin4+5 i nederste række, hvis du tæller fra højre mod venstre (og connector-blokken er nederst til højre på bundkortet)?
Avatar billede kryss Nybegynder
20. december 2006 - 15:56 #21
jep
Avatar billede frewald Nybegynder
20. december 2006 - 15:58 #22
har du prøvet at kortslutte med en skruetrækker (eller med noget andet)?
Avatar billede kryss Nybegynder
20. december 2006 - 15:59 #23
Nej det har jeg dog ikke, og har heller ikke lyst til det, da det ikke er nemt at komme ordentlig til
Avatar billede frewald Nybegynder
20. december 2006 - 16:06 #24
husk at du IKKE skal forbinde BÅDE den kvadratiske 4-polet PSU stik OG det aflange 4-polet PSU stik (det aflange er af den type som bruges til harddiske)
Avatar billede kryss Nybegynder
20. december 2006 - 16:24 #25
Jeg har også kun det ene
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. december 2006 - 19:09 #26
her er et godt billede af det.->> http://www.digital-daily.com/documents/3182/asus-p4b533e3-big.jpg

det kvardriske power stik, ved lydgangen, og det alm. skal connetes.
Hvad det andet er til andet jeg ikk´.
Måske andre ved det.?
Men som sagt kan det også være strømforsyningen. Og selv om den måske er 300 el lign. wat, kan det være den ikke kan yde nok.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. december 2006 - 19:11 #27
ps: ar du prøvet at ressete bios.?
Hvilekn jumper det er, må du se i manu.
Men tænkte lige, om det ikke kan være batteriet der er dødt.?
Avatar billede off-line Nybegynder
09. januar 2007 - 18:15 #28
Fandt du ud af noget?
Avatar billede kryss Nybegynder
10. januar 2007 - 08:30 #29
Ja, bundkortet var defekt
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. januar 2007 - 10:29 #30
okay.