Avatar billede wazi Nybegynder
18. december 2006 - 10:30 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Udskrivning fra DOS, PC Plus

Hej eksperter.
Jeg sidder med en DCP 115C, og benytter mig af det ældre regnsskabsprogram PC Plus. Jeg vil gerne vidde om det er muligt at komme til at udskrive fra PC Plus, som er dosbaseret, på min Brother DCP 115C. Har læst det måske er muligt hvis man opretter printeren til netværksprinter, som dernæst binder den til sin paralelle port, men er printeren overhovedet DOS kompatibel?

På forhånd TAK

Jens Friis Hansen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2006 - 12:11 #1
De fleste multifunktionsprintere og blækprintere generelt, har det meget skidt med "DOS" udskrifter.

Som hovedregel er det kun muligt, hvis printeren emulerer CaPsl, PCL eller PostScript printersproget.

http://www.brother.dk/xls/ink-115-315-340-215-425-820.pdf hos Brother skulle indeholde specifikationer, men der står absolut intet om sprogemulering.

Kigger man på edbpriser.dk, er der absolut heller ikke noget at hente.

Og det betyder som regel at der benyttes egen intern type kommunikation med printeren.

Men omvendt vil det jo ikke koste dig noget at prøve.

1. Gå i "printermappen", højreklik på printeren og vælg "deling".
2. Klik "Del denne printer" til, og skriv et "sharenavn" f.eks "Brother".
3. Start en kommandoprompt op, og skriv "Net use lpt1: \\navnellerIPadressepådinpc\brother

Prøv herefter at printe fra PC-Plus. Du skal formentlig ind og vælge en printerdriver, og her bør du vælge i følgende rækkefølge (hvis de er der):

HP DeskJet 500 series
Epson FX-80
IBM Proprinter
HP LaserJet II

Prøv dem én for en, og se om der kommer noget fornuftigt print ud.

Gør der ikke - så har vi da prøvet.
Avatar billede thov Forsker
18. december 2006 - 13:21 #2
Skift PC-plus ud med Summasummarum, så er problemet løst (det har jeg gjort).
http://www.summarum.dk/
Avatar billede wazi Nybegynder
18. december 2006 - 19:58 #3
Efter at have kontaktet Brother, er jeg blevet så klog at jeg med sikkerhed kan sige at en DCP 115C ikke kan udskrive direkte fra dos!

Jeg har på nettet fundet en del programmer som går ind og kabrer parallel porten og herefter sender et signal til en hvilken som helt windows printer. Programmet Printfil (Printfil.com )virker fint, men helt ærlig synes jeg programmet er for dyrt (50EUR). Det kan dog benyttes gratis i 30 dage.
Avatar billede wazi Nybegynder
18. december 2006 - 20:06 #4
Avatar billede wazi Nybegynder
18. december 2006 - 20:07 #5
Der står den kan bruges med DOS gennem windows i manualen...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2006 - 20:44 #6
Jeg tror du skal starte modsat, og finde ud af hvilke drivere PC-Plus har at gøre godt med.
Men jeg vil tro du kan printe råtekst. Regn ikke med danske karakterer, og eventuelle rammer.

Vil du være 100% sikker, så find en printer der forstår PCL. PCL er i dag oppe i en version 6. I Dos´ens velmangtsdage var det PCL version 2/3 der herskede, men da den er bagudkompatibel, vil enhver moderne PCL printer kunne bruges.
Avatar billede wazi Nybegynder
18. december 2006 - 21:01 #7
Hvordan finder jeg disse printere. Kan du evt. nævne nogle stykker?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2006 - 21:49 #9
F.eks. er http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=244999 ikke noget helt dårligt bud.

Da det er en sort/hvid laserprinter, er den nemlig samtidig rimelig billig i drift.
Avatar billede thov Forsker
19. december 2006 - 00:01 #10
HP 710C kan godt printe fra PC Plus.
Avatar billede wazi Nybegynder
19. december 2006 - 10:07 #11
Tak for det, jeg prøver at sælge vedkommende min egen 710C. En Anden ting. Jeg har forsøgt mig lidt med "net use" kommandoen. Hvordan slår jeg net use fra igen? Når jeg skriver net use lpt1, viser den bare hvilken printer jeg har bundet den til, også selv om jeg har genstartet.
Avatar billede wazi Nybegynder
19. december 2006 - 10:13 #12
Jeg ved man skal bruge / delete kommandoen, hvordan. Giv gerne et eksempel.
Avatar billede wazi Nybegynder
19. december 2006 - 10:13 #13
/delete
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2006 - 10:20 #14
Net use lpt1: /delete

Eller du kan nøjes med at genstarte PC´en.

Den kommando jeg skrev tidligere, gemmes nemlig ikke når du genstarter maskinen - jeg har nemlig glemt en detalje.

Skal "mappingen" gemmes efter genstart, hedder det:

Net use lpt1: \\navnellerIPadressepådinpc\brother /Persistent:Yes
Avatar billede wazi Nybegynder
19. december 2006 - 13:38 #15
Tak for hjælpen. Problemet er nu løst med programmet Printfil (www.printfil.com). Godt nok en dyr løsning men nu kan vedkommende bruge sit gamle PC Plus til alle printere. Smid et svar ole så får du nogle point, hvis du vil.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2006 - 13:45 #16
Nej tak, jeg springer over.
Jeg har det bedst med kun at få points for de løsninger, der bliver brugt :-)
Avatar billede wazi Nybegynder
19. december 2006 - 20:02 #17
Okay, så er det lukketid