Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 11:23 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

3 computere på en switch og kun et ip nr.

Hej netfolk

Jeg har brug for hurtig hjælp. Jeg sidder på en fremmed maskine og skal have svar omkring noget ip nr. halløj.

1. En nabo til huset denne computer står i har bredbånd som kører ind i en switch. Derfra går et langt kabel over til dette hus, hvor jeg har fået computeren til at se internettet, ved at gå ind i netkortets egenskaber og angive en decideret netværksadresse. Jeg gav denne computers netkort adressen 80.161.83.85 og satte forbindelseshastigheden til 10 fuld tilstand. Dette virkede og jeg kom på nettet. Nu er mit problem at jeg for det første har givet dette netkort den samme ip adresse som naboens computer har (var inde i ipconfig på hans maskine). Spørgsmålet er så om jeg overhovet kan gøre sådan, eller om de to maskiner vil konflikte. jeg har prøvet at angive ip adressen på netkortet til slutciffer 86 og 84 og 80 og på disse adresser får den ikke netadgang.

Hvad gør jeg når jeg skal sætte 2 maskiner op herovre, og være sikker på de begge har unikke ip numre, og aldrig vil konflikte med naboens setup????

Hurtigt svar belønnes godt, da jeg sidder og kun har et par timers tid tilbage!

Mvh. Hondo
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. december 2006 - 11:30 #1
i skal bruge en router, ellers kommer det ikke til at virke, den ip, du benytter er en offenlig ip, og der tildeles meget sikekrt kun en til abonementet, og derfro skal der benyttes en router.
Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 11:36 #2
Okay...men de tidligere beboere her i dette hus har været på nettet i lang tid uden problemer, og jeg som sagt får jeg også denne maskine på nettet. jeg vil bare gerne have det til at virke så jeg kan komme ud af klappen. Så kan jeg skrive dette ip nummer på begge de to maskiner jeg skal have til at køre i dette hus, og vil det så køre uden problemer selv om 3 forskellige maskiner har det samme nr. ?????
Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 11:37 #3
ivørigt tænkte jeg på at sætte en switch mere op herovre, så deres to maskiner kunne kobles på den. Ved bare ikke lige om to switces kan sættes efter hinanden, og have to maskiner i enden af kæden??
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. december 2006 - 11:47 #4
ingen maskiner kan have samme ip, (det vil ikke fungere), du kan sagtens have 2 switche sat sammen, men det løser ikke dit problem med kun en ip adresse, det enenste du kan gøre er at sætte deres computer op til at være gateway, dvs den skal have 2 netkort, og stå tændt konstant, hvis begge skal kunne være på nettet.
Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 12:01 #5
jamen det har jo virket fint for begge huse i mange år, og sådan som jeg har sat det op (ved ikke om der er andre metoder softwaremæssigt) virker det jo helt fint. så hvis jeg sætter en swithc op herovre, og knalder begge maskiner på med det samme ip nr. og det virker fint, hvad så? - så kan man vel konstatere at det bare virker, og jeg kan endelig komme hjem.....pheew
Avatar billede leif Seniormester
17. december 2006 - 12:05 #6
Hvis der er ikke er en Router på forbindelsen skla du have tildelt x antal IP adresser fra Udbyderen.

Hvis maskinerne har SAMME IP adresse vil den begynde at konflikte, sådan er det bare
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. december 2006 - 12:06 #7
du kan for 3 gang IKKE benytte samme ip på flere maskiner, en computers IP svarer til et hus´s fysiske adresse, så med samme ip, vil" internettet" ikke kunne vide hvilket hus pakken skal leveres til (analogien passer ikke helt, men giver en ide om hvorfor det ikke vil fungere med samme ip på flere maskiner)
Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 12:15 #8
okay og nu siger jeg for 3 gang at det har fungeret fint for de to huse i lang tid. Der har aldrig været nogle gener ved det. Dog ved jeg ikke hvordan de tidligere beboere har fået tildelt ip nr. Jeg har bare ikke kunnet finde ud af hvordan jeg skulle gøre uden at give netkortet en specifik adresse som også er nabo'en adresse. Men måske er der mere i dette her, og måske er hans setup skideligeglad med hvor mange maskiner der bruger denne interne adresse, hvis de alligevel får tildelt unikke adresser på nettet. Faktum er at lortet virker, og jeg har allermest lyst til at lade det være sådan her og skride hjem.

Jeg startede faktisk ud med at tænke at win xp automatisk ville sørge automatisk for tingene, ligesom hjemme hos mig selv hvor jeg også har en switch og 2-3 maskiner koblet på den. Der finder xp bare selv ud af at gå direkte på nettet med alle maskiner, og jeg fatter ikke hvorfor denne computer ikke bare selv kan fise på nettet, men skal have sat fast netværksadresse og 10 fuld tilstand. Er der noget jeg gør dybt forkert ved at pille med disse tal. Vi snakker jo trods alt om en simpel switch med nogle maskiner koblet på, burde de ikke bare automatisk komme på nettet???
Avatar billede leif Seniormester
17. december 2006 - 12:21 #9
hondo -> Du oplyser ikke hvilken Internet forbindelse du har der hjemme, hvilken der er på det sted hvor der er problemer.

Fx. levererer CyberCity en boks med som tildeler interne IPadresser til alle maskinerne som sættes på den også via en Switch. Hvor imod fx. TDC kun leverer Modem og derfor får maskinerner tildelt externe adresser.
Avatar billede leif Seniormester
17. december 2006 - 12:22 #10
En simpel switch kan ikke finde ud af noget som helst andet end at fordele signalet.
Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 12:23 #11
Det er en TDC forbindelse med kabel der går direkte i en switch, hvor der går et langt kabel over til nabohuset, hvor jeg overvejer at opsætte en switch mere.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. december 2006 - 12:24 #12
Et reverse DNS opslag på den oplyste ip er 0x50a15355.hknxx4.adsl-dhcp.tele.dk så det er en TDC ADSL linie.
Avatar billede leif Seniormester
17. december 2006 - 12:24 #13
Så skal du have fat i en router
Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 12:25 #14
en simpel switch burde vel også kunne lade flere maskiner gå på nettet. Jeg fatter bare ikke hvorfor det ikke sker automatisk, og at jeg skal ind og tildele ip nummer til netkortet????

Jeg har prøvet at køre netværksopsætning og sat den til LAN og igennem netværkshub eller andet.
Avatar billede leif Seniormester
17. december 2006 - 12:28 #15
Hondo -> Jeg tror du skal til at lære noget mere om Netværk og IPadresser.

Da du kun bruger en Switch er det TDC som bestemmer hvor mange computere der kan være på internettet samtidig, de har åbentbart sagt at de vil kun tildele 1 maskine en IP adresse. Med en router er det over for TDC kun 1 computer som er på nettet, men reelt kunne der være 3000 maskiner på.
Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 12:31 #16
okay, nu er spørgsmålet så tilsidst. Kan jeg give begge de to maskiner her i huset det samme ip nr. som naboens, og vil det virke? - lige nu virker det jo tilsyneladende med nabomaskine og denne maskine. Nå jeg må prøve mig frem og eller foreslå dem at enten nabo får en router, eller at de selv køber deres egen forbindelse.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. december 2006 - 12:33 #17
Nej det vil IKKE virke, retur pakkerne vil ikke vide hvilken adresse af de to de skal leveres til, og straks du har 2 maskiner med samme ip, vil begge skrive, at der er en ip adresse konflikt, jeg gætter på at begge amskiner lige nu ikke er tændt, hvis du ikke får den fejlmelding.
Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 12:44 #18
naboens switch er altid tændt, og det har virket fint i lang tid for begge maskiner, så jeg vælger at køre videre sådan her, og droppe jeres router tankegang lige nu, selv om den selvfølgelig på længere sigt er det eneste rigtige.

Tak for jeres hjælp, selv om jeg godt nok manglede lidt at i forstod at det havde virket fint i laaaang tid. Jeg giver jeg point efter arbejdsindsats, og håber det er i orden. Leif du kan jo lige lægge et svar hvis du vil have noget, eller giver jeg Niels alle points.
Avatar billede plx Nybegynder
17. december 2006 - 12:55 #19
Hvor travlt har du helt præcist med at komme af sted? Vil du aflevere noget sjusk, eller noget som rent faktisk virker?
Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 13:00 #20
okay alle sammen

naboen har lige haft tændt sin maskine og er gået fint på nettet, samtidig med at jeg er på nettet på denne maskine samtidig....!!! - de har begge samme ip nr. og tingene kører fint...any comments?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. december 2006 - 13:07 #21
ja hvis det virkelig forholder sig sådan, har du løst et meget stort problem med IP4 nemlig manglen på ledige ip adresser (nej jeg tror ikke på det fungerer)
Avatar billede hondo Nybegynder
17. december 2006 - 20:31 #22
så ud til det fungerede, men det var jo også bare en dum switch......dunno.........vi får se i fremtiden hvor jeg nok opretter en ny tråd.....hihi