Avatar billede blixa Nybegynder
17. december 2006 - 09:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Instalation af xp

Jeg har formateret min harddisk. Har gjort det før uden problemer. Når den har indsamlet oplysninger til en ny instalation genstarter jeg den igen. Den reboter fra cd rom. Og starter forfra med indsamle oplysninger igen og når aldrig frem til selve installationen. Det sker hele tiden.
Avatar billede haverslev Novice
17. december 2006 - 10:02 #1
Hvorfor genstarter du den ?
Udføre du ikke formatering og installation i samme sekvens, via XP cd`en ?

Formatering / nyinstallation af Windows xp:

Din bios skal stå til at være first boot device på cd rom drevet .  For at komme ind i BIOS, tryk på ”Del”knappen under opstart – gå ind under menu "Advanced Setup” og vælg cd-rom som 1.boot device. Tryk herefter på ”F10” for at gemme/save dine indstillinger i bios.
Kan du ikke boote på dit cd-rom drev eller ikke vil pille inde i bios, kan du hente 6 stk. bootdisketter til Windows Xp.
1: Nu skulle du kunne boote op på din Windows XP cd (Husk at trykke på en tast, når dette vises på skærmen)
    OBS: Når skærmen skifter fra Sort til Blå farve, skal du trykke på F6, hvis du skal installere SATA driver.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du vil kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig, der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en (R = Repair) - tryk på L.  (vælg Normal formatering, vælg IKKE hurtig formatering)

6:Og den går i gang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

7:Efter ca. 40 minutter vil du igen være køreklar med en helt ny installation af Windows xp.

OBS: Husk at slå den indbyggede firewall til og hent alle Windows updates efterfølgende.
Det en god ide at have downloadet SP2 og have den liggende på et andet drev eller brændt ud på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet - (kun hvis din Windows XP-CD IKKE er incl. SP2)

SP2 kan hentes her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A
eller her, kør nedad siden til Windows XP Service Pack 2:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede e-tech Nybegynder
17. december 2006 - 10:22 #2
Lad være med at trykke Enter, når du bliver spurgt om du vil boote fra cd'en. Vent et lige øjeblik og så kører maskinen automatisk videre.
Ellers installerer du de samme filer ovenpå hinanden igen og igen.
Avatar billede blixa Nybegynder
17. december 2006 - 10:50 #3
Jo jeg har udført det i samme sekvens via xp cd.
Når den har indsamlet instalationsfilerne, genstartes den automatisk.
Og det er der den med det samme booter fra cd og hele processen starter forfra. (jeg trykker ikke enter
Avatar billede haverslev Novice
17. december 2006 - 12:06 #4
Prøv lige at gå i BIOS:
Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)

Når du kommer til punktet "formatere" i XP installationen, så prøv at vælge en normal formatering (ikke hurtig)
Avatar billede blixa Nybegynder
17. december 2006 - 12:25 #5
Men burde den ikke selv boote fra hardisken hvis jeg har fjernet cd? Men der står stadig kun boot fra cd. Kan den ikke finde hdd?
Når jeg starter op står noget med arrays tryk F10. Så kommer der et skærmbillede frem, hvor der kan vælges mirroing Har det nogen betydning
Avatar billede haverslev Novice
17. december 2006 - 12:32 #6
Hvis du køre med SATA disk, så skal du højst sansynlig installere SATA driveren under XP installationen (Lige i opstarten, skal der trykkers på F6)

Hvis du kører RAID, så skal du også finde raid driveren og installere den.
Det kan også være, at du skal enabled det i Bios, her er en lille guide i de forskellige SATA installationer, læs f.eks Situation 2 "systemdisk":
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede e-tech Nybegynder
17. december 2006 - 17:10 #7
Ok, så skal du nok gøre som haverslev skriver - det ville jeg gøre. Held og lykke. Håber det kommer til at virke :)
Avatar billede haverslev Novice
01. marts 2007 - 20:58 #8
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 22:07 #9
Ok, det var ikke min løsning der virkede så eller?