Avatar billede xvid Seniormester
16. december 2006 - 16:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

undgå trapper i lige strej 45 grader

Hej

er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan undgå de hakker i både lige strej og i cirkel jeg har prøvet forskellige ps sider så hvis der er nogen der har et link ville det glæde mig ;-)
Avatar billede langthjem Nybegynder
16. december 2006 - 16:50 #1
Hvilket medie skal dit arbejde bruges til? Skærm eller print?
Du er nødt til at tænke på at alle billeder vist på en computer er vist som en samling pixel (små prikker). Du kan lave ting i vector format, så får du ikke pixel (eller trapper som du kalder det) på udskriften.
Avatar billede xvid Seniormester
16. december 2006 - 17:04 #2
de skal bruges til begge dele

hvordan laver man ting i vector format?
Avatar billede langthjem Nybegynder
16. december 2006 - 17:11 #3
Det gør du ved at bruge Line og Path værktøjerne, men PS er ikke at anbefale til vector, dér skal du brug Illustrator istedet.

Til skærm: Du kan ikke undgå "trapper", en skærm viser 72 px/inch, og det er der ikke mere at gøre ved. Du kan gøre brug af brush istedet for pencil, det giver bløde kanter på dine penselstrøg. Du kan også huske at sætte anti-alias til hvor det er muligt, muligheden dukker op i top-baren hvis værktøjet har en anti-alias.

Til print/tryk: Sæt opløsningen på din grafik op. 300 px/inch plejer at være rigeligt til print/tryk, faktisk bliver de fleste udgivelser kun lavet i 150 px/inch.
Avatar billede milter Ekspert
17. december 2006 - 01:02 #4
lanhthjem =>  Du skriver: "en skærm viser 72 px/inch"

Prøv at kigge på linket herunder:

http://www.ekdahl.org/test_dpi/test2dpi.htm

xvid  =>  Undskyld spam :)
Avatar billede langthjem Nybegynder
17. december 2006 - 12:30 #5
milter => Jeg er enig med dig, MEN, PhotoShop resampler stadig til 72 px/inch når du gemmer til web, og det er de færreste som rent faktisk gør noget ekstraordinært for at gøre dpi'en større til web. Anyway, 72 eller 96, du vil stadig kunne skelne pixels på skærmen og få "trapper".
Avatar billede langthjem Nybegynder
04. februar 2007 - 07:47 #6
Det er pæn kotume at lukke spørgsmål efter sig, eller stille opfølgende spørgsmål.
Avatar billede odysseus1400 Nybegynder
27. marts 2007 - 22:22 #7
Milter..

Artiklen, du henviser til, har ret i den henseende, at dpi-tallet bliver ignoreret ved webbrug.. En skærm i sig selv har en opløsning på 72 eller 96 dpi (de fleste: 72 dpi) - derfor ignoreres dpi-oplysningerne i billederne: De betyder intet, da billederne alligevel altid vises i 72 eller 96 dpi (afhængig af skærmindstillinger) uanset, hvilket dpi-tal, du indstiller billedet til..

dpi-tallet, man indstiller i Photoshop, angiver sammenhængen mellem antallet af pixels i et billede, og hvor stor billedet bliver på print.. På skærmen siger man, at kun pixels betyder noget, fordi en pixel er en pixel er en pixel, hvad angår skærme.. Pixels på skærme fordeles, så der går 72 eller 96 pixels per tomme skærmbredde og -højde.. Nogle kalder det for ppi, når det handler om visning på skærm (Pixels Per Inch), men det er nok i virkeligheden sådan en tomato-tomato-retorik... ;) På papir bliver de pixels, man ser på sin skærm, til prikker i et print, så sammenligningen mellem pixels og dots er ikke så langt ude, som man måske ville tro.. :)

Man kan hænge sig i, at skærmen viser i 72 eller 96 ppi - og ikke dpi - men er det vigtigt? :)
Avatar billede milter Ekspert
28. marts 2007 - 01:11 #8
odysseus1400 >

Jeg tror egentlig, vi er 100% enige. Mit formål med at give det link, var egentlig kun at påpege, at det eneste, der har betydning, er, at størrelsen af et billede og hvad det kan bruges til, afhænger af antallet af pixels, selv om det måske ikke fremgik så klart. Der eksisterer stadig en del myter omkring computere og billeder.

Den her diskussion vil sikkert blive gentaget mange gange, i sidste ende afhænger det af, hvad billedet skal bruges til. Men jo flere gange, sammenhængen bliver gentaget, jo flere mennesker vil der sikkert være, som får det resultat ud af deres billeder, som de ønsker :)