Avatar billede madsbjoern Nybegynder
15. december 2006 - 14:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Stavekontrol i online texteditor

Hejsa

Jeg leder efter en html texteditor der kan integrereres i f.eks. noget PHP- eller ASP(x)-kode og lave noget dansk stavekontrol - lidt ala FCKEditor. Nogen der kender en? Jeg har set flere eksempler på nettet, så det kan godt lade sig gøre :)

Mvh Mads
Avatar billede olebole Juniormester
15. december 2006 - 14:21 #1
<ole>

Jamen, var det så ikke en idé at tjekke, hvordan de har gjort det?  =)

Til en begyndelse skal du jo have nudansk ordbog liggende i et array - eller en DB - hvilket vel ikke er i overensstemmelse med begrebet 'dramatisk realisme'. Stavekontrol i en browserbaseret editor kan kun resultere i yderst dårlig performance  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede madsbjoern Nybegynder
15. december 2006 - 14:29 #2
Hehe, jo, men længe leve dovenskaben ;)

Jeg leder mere efter en service - eller en "færdig pakke" som man kan købe. Jeg ved der findes et modul til FCKEditor, men kan ikke finde ud af hvem der er leverandør - nogen som kender det?

Den laver forøvrigt ikke stavekontrol på AJAX-manér - hvertfald ikke direkte - man poster teksten til serveren :)

Mvh Mads
Avatar billede olebole Juniormester
15. december 2006 - 14:33 #3
At man ikke bruger Ajax gør jo blot at den dårlige performance bliver serveret for brugeren i én klump - fremfor løbende. Når man har postet teksten til serveren - og der er fundet en mulig fejl - skal hele baduljen jo sendes tilbage til klienten for evaluering og evt. rettelse  :)
Avatar billede madsbjoern Nybegynder
15. december 2006 - 14:47 #4
Korrekt - måske jeg lige skulle uddybe funktionaliteten.

Det der præcis skete, var så vidt jeg husker, at brugeren postede en tekst til serveren. Serveren gennemgik så hvert ord og sendte resultatet tilbage. Ved stavefejl blev mulige rettelser forslået for hvert ord (nok ved brug af DHTML - alt blev vist sendt til klienten på een gang)

Jeg har lavet lidt søgning og åbenbart findes der et spellcheck modul som bruger MS offices stavekontrol...

Nå, nu er der da lidt mere at kigge på...
Avatar billede madsbjoern Nybegynder
03. januar 2007 - 18:38 #5
Hovsa - havde da lige glemt at lukke ;-)