Avatar billede jepper Nybegynder
22. november 1999 - 20:35 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Voodoo2 virker ikke

Hejsa

Jeg har lige købt et Voodoo2 kort (ok, rimelig gammelt, men til en 200mhz :)
PC'en kan godt finde det, og driverne kan godt installeres.

Problemet er bare at skærmen går i sort når jeg prøver at køre spil der understøtter Voodoo2.
Jeg kører Win98SE.
Mit skærmkort er et S3 Virge DX/GX.
Jeg har prøvet med at køre den der S3fix, men det hjælper ikke.
Er der nogen, der ved hvad der er galt?!?

'Jepper'
Avatar billede lfc Nybegynder
22. november 1999 - 21:58 #1
jeg har akkurat samme problem, men har ikke fått svar som hjelper i eksperten!

Du har ikke en Aptiva vel??
Avatar billede phrozia Juniormester
22. november 1999 - 22:26 #2
Hvad er din skærm for en type/model/årgang?
Avatar billede cldu Nybegynder
23. november 1999 - 00:22 #3
*hehehehe* Jeg har svaret...

98SE har en indbygget DX6 FEJL, der fuldstændig krøbler den hvad angår pludselige ændringer i skærmkort / tillægskort opsætningen. Fejlen består i at win98se ikke kan skrive de nye oplysniner ind i DX. Nej, fejlen kan ikke rettes ved at installere en nyere / ældre DX-X, ja, fejlen kan rettes ved at geninstallere den GAMLE version af win98.

PS: kernen er alligevel 100% den samme som på den "gamle" win98.
Avatar billede aleks Nybegynder
23. november 1999 - 07:51 #4
Prøv også at geninstallere DirectX 6 hvis det er den du kører med eller DirectX 7.

Hvilket mærke/model er dit Voodoo2 kort?
Avatar billede lowrider Nybegynder
23. november 1999 - 09:54 #5
Jeg havde også problemmer med mit S3 Virge/GX2 + Voodoo1...

Det er det der med 2 3D kort i en maskine...
Avatar billede cldu Nybegynder
23. november 1999 - 12:21 #6
aleks: læste du ikke mit svar? Du kan ikke få lov til at opdatere de filer det drejer sig om når det er win98SE vi har med at gøre.
Avatar billede aleks Nybegynder
23. november 1999 - 12:37 #7
>>cldu

Jo jeg læste det, men med DirectX 7 har jeg alligevel fået det til at virke. Så man kan godt komme uden om fejlen.
Avatar billede cldu Nybegynder
23. november 1999 - 12:43 #8
aleks: hmmm.. Hvilket kort er det du har??

Jeg prøvede med mit Innovision VII (som nu er et TNT2:-))), og det eneste der hjalp på det, var at lade kortet sidde i og geninstallere. Så er man ihvertfald sikker på at understøttelsen kommer med i DX-core'n. :-)

/cldu
Avatar billede aleks Nybegynder
23. november 1999 - 12:51 #9
>>cldu

Jeg har skiftet fra Diamond Viper V550 til Viper V770 Ultra og fra Orchid Voodoo 1 til Voodoo 2, i samme maskine med Win98SE.
Avatar billede cldu Nybegynder
23. november 1999 - 12:58 #10
hmmmm... Så må det være den build af SE jeg prøvede der var fucked... Jeg trækker mit svar i mig igen! :-)
Avatar billede jepper Nybegynder
23. november 1999 - 13:35 #11
Hmmm.
Jeg havde i sin tid det samme problem på en W95-maskine, så det er altså ikke der det ligger.
Avatar billede jepper Nybegynder
23. november 1999 - 13:37 #12
Min skærm er en Kfc 15"

Tror I det hjælper hvis jeg køber et nyt 2D-kort og sætter det i, i stedet for Virge?
Avatar billede jepper Nybegynder
23. november 1999 - 13:39 #13
Mit Voodoo2-kort er en "bambus" Powercolor EvilKing.
Der står i manualen, at den virker med reference driverne, og jeg har lige hentet de nyeste.
Avatar billede aleks Nybegynder
23. november 1999 - 13:51 #14
Det er selvfølgelig et forsøg værd at prøve med et andet 2D-kort, men jeg tror nu ikke at det er der fejlen ligger.
Avatar billede hsp5 Nybegynder
24. november 1999 - 11:49 #15
Jeg skal ikke kunne sige om det er Windows98 det er galt med, men har du prøvet manuelt at ændre hukommelsesallokeringen, det var hvad der skulle til for at jeg kunne bruge mit 3D Blaster voodoo2 kort. Det står alt sammen i de filer du har downloaded med S3fix.exe.
Avatar billede jepper Nybegynder
24. november 1999 - 13:47 #16
Forklar det lige nærmere :)
Avatar billede hsp5 Nybegynder
26. november 1999 - 14:23 #17
Hej, Det skulle alt sammen stå i de filer du downloadede, men det er noget med at S3 kortene rent faktisk ikke allokerer alt det hukommelse de bruger, derfor opstår der konflikter. Hvis du i går ind i "egenskaber" for "denne computer" og vælger fanen "enhedshåndtering", og der vælger dit skærmkort, og derefter fanen "ressourcer" og fjerner afkrydsningen i feltet "brug automatiske indstillinger" og derefter ændrer hukommelsesallokeringen manuelt. I en af de text filer der følger med filen s3Fix er der givet et eksempel på en ofte ubrugt hukommelsesadresse.

Men læs lige de tekstfiler, jeg har udskiftet mit s3 kort for noget tid siden, så jeg har desværre ikke filen.
Avatar billede jepper Nybegynder
26. november 1999 - 17:37 #18
Ok, jeg har prøvet det, og S3'en virker fint, men problemet med Voodoo2er der stadig.
Havde du samme problem med dit S3 kort, indtil du udskiftede det?
Avatar billede hsp5 Nybegynder
29. november 1999 - 08:01 #19
Nej, jeg løste problemet med at ændre adresseallokeringen, og det var også mit voodoo2 kort der crashede, mit s3 kort (diamond stealth) virkede også fint. I øjeblikket har jeg et STB Velocity 128 kort i, så det der med 2 3d kort ikke virker passer i hvert fald ikke.

Prøv eventuelt at flytte rundt på kortene i maskinen, det kan af og til hjælpe. Ellers er jeg ved at løbe tør for ideer, sorry.

P.S. check voodoo2 kortet i en anden maskine, det kan jo være det der er defekt. Og hvis det er muligt, så test eventuelt et andet voodoo2 kort i din maskine. Ellers må du prøve at reinstallere, det kan af og til også hjælpe.
Avatar billede jepper Nybegynder
29. november 1999 - 14:23 #20
Yep, jeg har testet voodoo2 kortet på en anden maskine, og det virker fint, jeg har også prøvet at skifte kortene i maskinen...
Jeg tror jeg sender maskinen til reparation, tilfældigvis er maskinen købt samme sted som voodoo2 kortet :)

Men ellers tak for de mange forslag.
hsp5 >> kan du ikke lige lave et svar i stedet for en kommentar, så jeg kan acceptere det.
Avatar billede fatboy Nybegynder
29. november 1999 - 22:44 #21
Win98 SE har problemer med nogle diamond kort. Det står beskrevet i en readme.txt eller setup.txt eller noget i den stil i win98se mappen.
Avatar billede fatboy Nybegynder
29. november 1999 - 22:49 #22
Her er teksten. Jeg ved ikke, om de har s3 chip.

If you have one of these video cards, contact your
vendor about getting a new video BIOS update.

- Diamond Speed Star PCI video card with BIOS
  version 1.01
- Diamond Viper PCI VGA Video Adapter
- Diamond Stealth video card, Bios v1.03

Det er måske et skud i tågen, men i alle fald gætter jeg på, at dit 2d-kort kunne være årsagen.
Avatar billede hsp5 Nybegynder
30. november 1999 - 13:15 #23
Det er ærgerligt at du ikke kan få dit kort til at fungere, men hvis du presser dem i forretningen lidt, kan det være du kan få dem til at reparere maskinen uden beregning, eller i det mindste at tage voodoo2 kortet tilbage evt. mod et andet. Der er jo kommet mange nye kanon grafikkort.

MVH hsp5
Avatar billede jepper Nybegynder
30. november 1999 - 13:21 #24
Tja...
Måske skulle jeg købe et GeForce, det rykker da noget.
Avatar billede jepper Nybegynder
30. november 1999 - 13:23 #25
fatboy >> jeg tror ikke det har noget med det at gøre.
Mit 2D-kort er sikkert årsagen, og det bliver spændende at se hvad de siger i forretningen.
Avatar billede fatboy Nybegynder
30. november 1999 - 21:56 #26
Jeg ser frem til, at du skriver her, hvad det ender med.