Avatar billede vesperillo Nybegynder
13. december 2006 - 20:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Natriumacetat-trihydrat giftigt?

Hej
Er der nogen der kender det her stof : natriumacetat-trihydrat (CH3COONa·3H2O)?
Det var tanken at bruge det i et skoleforsøg, men er det giftigt?
Avatar billede old-faithful Praktikant
13. december 2006 - 21:15 #1
Ja, det er ikke noget du skal spise.

Google er din ven ;-)

Synonyms: Sodium acetate trihydrate; Acetic acid, sodium salt trihydrate
CAS No.: 127-09-3 (Anhydrous); 6131-90-4 (Trihydrate)
Molecular Weight: 136.08
Chemical Formula: CH3COONa 3H2O

...

CAUTION! MAY CAUSE IRRITATION TO SKIN, EYES, AND RESPIRATORY TRACT.

...
Inhalation:
May cause irritation to the respiratory tract. Symptoms may include coughing, sore throat, labored breathing, and chest pain.

Ingestion:
Large doses may produce abdominal pain, nausea, and vomiting.

Skin Contact:
May cause irritation with redness and pain.

Eye Contact:
Contact may cause irritation, redness, and pain.

Chronic Exposure:
No information found.

Aggravation of Pre-existing Conditions:
No information found.

4. First Aid Measures
Inhalation:
Remove to fresh air. Get medical attention for any breathing difficulty.

Ingestion:
Give several glasses of water to drink to dilute. If large amounts were swallowed, get medical advice.

Skin Contact:
Immediately flush skin with plenty of water for at least 15 minutes. Remove contaminated clothing and shoes. Wash clothing before reuse. Thoroughly clean shoes before reuse. Get medical attention if irritation develops.

Eye Contact:
Immediately flush eyes with plenty of water for at least 15 minutes, lifting upper and lower eyelids occasionally. Get medical attention if irritation persists.
Avatar billede vesperillo Nybegynder
13. december 2006 - 22:08 #2
Fino. Så må det eksperiment vente til en anden gang.
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
14. december 2006 - 07:25 #3
Ja, så er det vist heller ikke værre. Der står "Large doses ". Jeg er selv kemiker og har lavet syntesekemi i mange år. Og natriumacetat er ikke sønderligt giftigt. I mavesækken bliver det til NaCl og eddikesyre pga "reaktion" med mavesyre som er saltsyre, og NaCl og eddikesyre har vi ingen problemer med at indtage i andre fødevarer - vel ? Giftigheden vil består i at man får for meget Na+ ioner som kan forstyrre visse fysiologiske processer.  Nej, så lav du roligt forsøg med det.

Mange af disse sikkersblade er standardformularer. Jeg har set mange hvor man må trække på smilebåndet en gang imellem. Ved NaCl står der stort set det samme.