Avatar billede split87 Nybegynder
13. december 2006 - 19:38 Der er 21 kommentarer

Min pc knurrer uafbrudt og meget højt. Hvad kan der være galt?

Det er en HP Pavilion pc (3.2GHz, 1Gb DDR RAM. Hvis det kan bruges til noget)
Det begyndte (mindst) for nogle måneder siden. Pc'en begyndte at stå og summe en gang imellem. Kun i et par min. af gangen, så blev den lydløs igen. Siden da, er den gradvist blevet værre og værre - og nu starter den med at knurre højt og irritabelt, ligefra man trykker på start-knappen til man lukker den ned igen. Den knurrende lyd stiger og falder i svingninger med mellemrum.
Når Cpu'en kommer på hårdt arbejde og man kan høre blæserne skrue op på fuldt knald, sker der tilsyneladende ikke ændringer i den knurrende lyd samtidig.

Håber der er nogen der kan genkende problemet udfra ovenstående, er ved at være noget nervøs for om pc'en er ved at køre på det sidste.

Hvordan kan jeg undersøge hvilken del i pc'en det er der knurrer?
Og hvad kan jeg evt gøre ved det?
Avatar billede unknown1 Nybegynder
13. december 2006 - 19:45 #1
Nu skulle din PC vel ikke være fuld af støv?
Avatar billede split87 Nybegynder
13. december 2006 - 19:49 #2
Der skal som nok være støvet i den, det er jo ikke lige der støvsugeren kommer oftest. Der er vel generelt lidt støvet i alle pc'er...
Avatar billede unknown1 Nybegynder
13. december 2006 - 19:53 #3
Ja, men prøv du lige og åben kabinettet og giv det en omgang støvsugning også kan du vende tilbage hvis det ikke hjalp.

Du burde også kunne lytte dig frem til problem'et hvis du lige åbner kabinettet op engang.
Avatar billede split87 Nybegynder
13. december 2006 - 20:09 #4
er inde i kabinettet nu.. det kunne godt se ud til at der, når man kigger gennem blæseren på processoren(tror jeg), er en lille kage af støv i to af hjørnerne på fladen bag blæseren...
Avatar billede split87 Nybegynder
13. december 2006 - 20:32 #5
Fik støvsuget pc'en og støvkagerne bag blæseren på processeren er nu væk... den knurrer stadig!
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2006 - 20:51 #6
Er der radial slør i dine blæsere, altså 90 på akslen der holder blæseren ?
Avatar billede milter Ekspert
13. december 2006 - 20:55 #7
Prøv kortvarigt at stoppe chipsetkøleren, hvis der findes en sådan, med en finger.
Avatar billede split87 Nybegynder
13. december 2006 - 23:58 #8
dragonknight: det ligner ikke umiddelbart at de kører skævt rundt(hvis det var det du mente)...

milter: jeg har prøvet at påvirke begge kølere der er synlige med en finger. Men den knurrende lyd ændredes ikke mens jeg gjorde det. Så tvivler på det er dem der støjer. Sidder der andre kølere eller komponenter med rotation??
Avatar billede geforce3 Praktikant
14. december 2006 - 00:00 #9
Umiddelbart vil jeg sige harddisk. Prøv at sætte en finger på den, så kan du mærke om det kommer derfra..
Avatar billede unknown1 Nybegynder
14. december 2006 - 00:01 #10
Køleren til din strømforsyning kunne også være synderen :-)
Avatar billede split87 Nybegynder
14. december 2006 - 00:06 #11
nixen det var ingen af dem... har fundet synderen.. det er grafikkortets lille køler der larmer. kunne ikke se den fordi den sidder på undersiden.
Avatar billede split87 Nybegynder
14. december 2006 - 00:06 #12
Hvad kan jeg gøre ved det??
Avatar billede split87 Nybegynder
14. december 2006 - 00:07 #13
(Nvidia GeForce FX 5700, 256Mb hukommelse)
Avatar billede split87 Nybegynder
14. december 2006 - 00:22 #14
Kan man skifte køleren på grafikkortet eller skal det hele skiftes ud?
Og kan jeg selv eller skal der en tekniker til det?
Avatar billede split87 Nybegynder
14. december 2006 - 00:23 #15
Eller kan man lave den eksisterende på en eller anden måde?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2006 - 11:10 #16
Jeg mente ikke køre skævt, men hvis der er radialt slør i en blæser, så vil den komme i svingninger, og det lyder´netop som du beskriver.
Det er tilsyneladende dette du har fundet ved grafikkortsblæseren. www.shg.dk har nogle meget små blæsere med 4 skruer, en i hvert hjørne, som passer på visse grafikkort. Har dit grafikkorts blæser disse 4 skruer, så vil du kunne udskifte den med en ny.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2006 - 11:13 #17
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2006 - 11:18 #18
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320858
Om denne står der at den passer til dit kort, men nu er prisen ved at være oppe i et leje, hvor det næsten er bedre at købe et nyt grafikkort.
Avatar billede split87 Nybegynder
14. december 2006 - 16:16 #19
39,- er lige til at overkomme. Men hvad står et tilsvarende graffikort til for ny er det langt nede i pris?
Hov det er faktisk ikke den rigtige model, min køler er ikke firkantet som den på 4x4 du henviste til. Mit mit gr.kort er det bare blæseren omgivet af en cirkel "takker"(kølelegemer eller hvad det nu hedder). Tror jeg kunne se 2 skruer...
Avatar billede milter Ekspert
14. december 2006 - 16:39 #20
Prøv at løsne skruerne, som holder blæseren fast, og stram dem så igen, ikke for stramt. Prøv at eksperimentere lidt med positionen af blæseren, hvis det kan lade sig gøre.
Avatar billede split87 Nybegynder
10. januar 2007 - 23:41 #21
Der er ingen synlige skruer. Dog er der to små sorte cylindere på hver side af blæseren, de ser ud til at skulle holde den fast. Men i cylindernes ender er der ikke en skrue, men en mindre cylinder-ende. Er de til at trykke på, for at løsne blæseren eller hvad kan jeg gøre??