Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 18:20 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

udskiftning af HD

Har Dell inspiron bærbar, hvor HD er lige lille nok og kunne godt tænke mig at skifte den, men.....

Den skjulte partion skal jo gerne flyttes med, da det er en "omgangspc".

Det ligger uden for mit normal område(fiberinstallation) og hvorfor "bøvle" med så mange dygtige folk her.

Nogen ideer eller erfaring?
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 18:21 #1
Glemte lige at få med at den er præinstalleret med Win XP home.
Avatar billede karinc Nybegynder
13. december 2006 - 18:23 #2
Download og brænd KNOPPIX så kan du flytte på livet løs
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 18:26 #3
Knoppix, som i linux OS?
Avatar billede karinc Nybegynder
13. december 2006 - 18:29 #4
Yes - live-cd kører fra cd / dvd drev
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 18:39 #5
dappix kan ikke bruges, for den har jeg?

og jeg kommer måske til at mangle lidt assitance når jeg er klar.
Avatar billede karinc Nybegynder
13. december 2006 - 18:43 #6
Jo dappix er udmærket
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 18:48 #7
Godt så. Jeg skal lige have ungerne i seng, så vender jeg tilbage, så må jeg se hvem der er her.
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 19:35 #8
Så sover de trygt!

Jeg skal vel have noget brændt? eller hvad?
Jeg tror  nemlig jeg er løbet tør for cd´er.
Avatar billede karinc Nybegynder
13. december 2006 - 19:56 #9
Jeg ved det ikke prøv lige at beskrive hvad det er du vil flytte fra A-b eller??
Avatar billede karinc Nybegynder
13. december 2006 - 19:58 #10
Har du LAN med alm. kabelforbindelse og har du evt plads på en anden harddisk som midlertidig destination
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 20:13 #11
jeg har jo den HD som jeg vil bytte med. den er i øjeblikket på ekstern usb
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 20:16 #12
Kan jeg ikke installere på den og så bare flytte rundt. På en eller anden måde.
Avatar billede karinc Nybegynder
13. december 2006 - 20:19 #13
Er den externe disk PT. tom eller er der noget der skal tages hensyn til?
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 20:25 #14
jeg skal have flyttet den skjulte præinstallerede xp partition til ny HD. Fra gammel til ny HD. således at der kan køres recovery, hvis det bliver nødvendigt. det kan jeg jo gøre med dsrfix.
Jeg er pt. i kontakt med begge HD, via knoppix, ver 3.3
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 20:26 #15
ikke noget der skal tages hensyn til
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 20:28 #16
det skulle da lige være den nuværende HD
Avatar billede karinc Nybegynder
13. december 2006 - 20:30 #17
Je ville foreslå at klone hele den gamle disk over på den "nye" store - det gøres således
Klik på konsollen - skriv - sudo dd if=/dev/hda of=/dev/sda conv=notrunc,noerror  -> klik enter
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 20:38 #18
det er i gang og der er aktivitet på ekst. hd
Vil kloning sige at jeg "bare" kan skifte og køre videre
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 20:39 #19
mangler den skjulte partion ikke hvis næste mand vil "restarte pc"
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 20:42 #20
Der er i ørigt forskel på / og \
Avatar billede karinc Nybegynder
13. december 2006 - 20:43 #21
Dit spørgsmål 13/12-2006 20:39:38 forstår jeg ikke - når du kloner dit system kan du når du er er færdig montere den store disk i computeren og køre videre som om intet var hændt bortset fra at du har fået mere plads, alt er ved det gamle
Avatar billede karinc Nybegynder
13. december 2006 - 20:45 #22
"Der er i ørigt forskel på / og \" jeg mener ikke jeg har skrevet \
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 20:49 #23
Det havde du heller ikke, det var blot oplysning til medlyttere. Jeg lavede fejlen og ville blot ooplyse. Fejl 40
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 20:57 #24
ok vedr. 13/12-2006 20:39:38. Det var blot et forsigtighedsspørgsmål. Jeg synes jo også at det burde være ligegyldigt. Men da andre kommer tíl at bruge PC, efter jeg er færdig, synes jeg blot jeg vil give dem mulighed for at starte fra frisk. Kloning burde sige sig selv, men spørgsmålet for en sikkerheds skyld.
Men så længe jeg ikke sletter den gamle før den nye er oppe at køre...
Ellers et godt arbejde du leverer. Jeg kunne jo rode længe uden at finde svar hvis det ikke var for eks.dk og dig. Flere point i vente.
Avatar billede karinc Nybegynder
13. december 2006 - 21:21 #25
Jeg samler ikke point så glem det - det du er igang med sker med 10-15 Mb. pr sekunnd så du kan sel regne ud ca. hvornår den er færdig, men du må ikke afbryde før du ser prompten stå og blinke
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 21:33 #26
det er selvfølgeig en anden hastighed end jeg er vant til. men vejleningen er jo stadig vital. og indtil videre ser det jo godt ud.
Avatar billede a_o Nybegynder
13. december 2006 - 22:56 #27
Nu kryber under dynen, PC arbejder endnu, resultat følger.
Avatar billede nva Praktikant
14. december 2006 - 08:56 #28
Kom lige i tanke om et artikel vedr. gratis cloning http://www.pcworld.dk/art/8241?a=category&i=263
Avatar billede karinc Nybegynder
16. december 2006 - 09:26 #29
RESPONS??
Avatar billede a_o Nybegynder
18. december 2006 - 06:00 #30
Jeg har lige været væk. Jeg kunne ikke læse HD efter kloning via Dappix, hvad der sket ved jeg ikke. Det så ellers ud til at gå fint.
Fulgte link til pcworld, brugte casperxp, det ser faktisk ud til at virke. Hatigheden var i øvrigt også noget højere. En trialversion som virker 30 dage, men det er jo godt nok til en gang.
Avatar billede nva Praktikant
18. december 2006 - 07:46 #31
Så lægger jeg lige et svar :)
Avatar billede a_o Nybegynder
19. december 2006 - 21:10 #32
Nu har den i hvert fald kørt et par dage, uden problemer.