Avatar billede sgezakhi Nybegynder
13. december 2006 - 15:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Batteriet til MacBook Pro 17

Hej

Nu har jeg jo investeret i en MacBook Pro 17" 2,33ghz til mange mange penge.

Jeg har det sådan med alt elektronik, at jeg passer meget godt på det (er rimelig meget ordens-menneske)og specielt batterier.

Jeg oplader selvølgelig første gang et stykke elektronik mellem de 16-24 timer første gang det købt osv.

Og da jeg har givet mange mange penge for denne maskine, vil jeg selvfølgelig gerne passe lidt mere på den og jeg vil også gerne lige have nogle "råd" måske eller bekræftelser på om jeg gøre nogle af de ting jeg vil gøre i fremtiden med denne maskine rigtigt. Jeg vil meget gerne havde fuld udnyttelse af batteriet i den, samt at det holder nogenlunde optimalt i mange mange mange måneder.

Maskinen er ikke pakket ud endnu, men jeg har selvfølgelig tænkt mig at oplade den lige de der 16-24 timer som jeg normalt gør med så meget andet nyindkøbt.

Derefter har jeg tænkt mig at bruge maskinen indtil den dør, og "lade den stå død" i et par timer og gentage dette nogle gange. (jeg mener nok at der står at man skal gøre dette i manualen. venligst ret mig, hvis det forket)

Dernest når det er gjort et par gange, vil jeg bruge maskinen almindeligt - Jeg har ikke rigtig tænkt mig (som så mange andre gør, og som jeg tror altså "skader" batteriet) at bruge maskinen samtidig med at den er tilsluttet opladerstik, og at indikatoren VISER AT DEN ER FULD OPLADT. Jeg synes der er mange der gør sådan med bærbar maskiner. Er det helt sundt?

Jeg vil bruge den således, at når maskinen viser lavt batteri, tilslutter jeg strøm, og når den viser opladt, fjerner jeg strøm. Og det gentager jeg bare så længe jeg nu sidder ved computeren.

Og selvfølgelig lige måske 2 gange om måneden, lade computeren gå helt død for strøm og lade ligge lidt, som jeg også gør med en mobil-telefon.

Er det en dum(mme) måde(r)?

Generelt vil jeg gerne have nogle råd eller regler for, hvordan jeg skal behandle maskinen og dets batteri.

Vil også meget gerne have nogle kommentarer med de forslag jeg har kommet med.

Hvis alt dette lyder volapyk, vil jeg gerne uddybe.

Tak for jeres tid
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2006 - 16:07 #1
Hey sgezakhi, og tillykke med din nye vidundermaskine :-)

Jeg har været Powerbook ejer i over et år, og om få dage kan jeg også kalde mig en MacBookPro ejer. Det er min erfaring at Apple leverer nogle højkvalitetsbatterier (udover dem der selvfølgelig lige har været i medierne for at være sprængfarlige - men det ændrede jo ikke på deres holdbarhed :P) - jeg brugte min mac som du selv fraråder - nemlig at bruge den med strømmet sat til altid, og kun kørte på batteri når der ikke var nogen strøm i nærheden.

Du har helt ret i, den behandling af batterier i gamle dage var skadeligt, eller i hvert fald slidende, men moderne Lithiumbatterier kan sagtens klare sjatladning.

I det år jeg har haft min Powerbook har jeg ikke oplevet noget synligt tab i batterilevetid, jeg kunne sagtens køre i mindst 3-4 timer med OSX's "longer battery life" option slået til. (Hvis du ikke kender OSX så finder du ud af hvad det er når du begynder at bruge det.)

Hvad du dog kan opleve er, at OSX kan give dig en tidsestimering og en procentestimering af hvor lang levetid batteriet har igen, og dette kan give lidt forkerte udslag ved længerevarig sjatladning (fx at den påstår 99% er fuldt opladt) - derfor er det en tommelfingerregl at fuldt aflade dit batteri en gang om måneden.

Tommelfingerreglen fra Apple er:
Som du siger - giv den 16 timer første gang.
Aflad batteriet fuldt en gang om måneden
Batteriet holder hvad den lover i ca 1.5 år - derefter er det ca 70% af hvad det lover.
Efter 2 år, er det cirka 25% af det.

Grundlæggende ville jeg ikke tænke så meget over det. Efter 2 års brug er et nyt batteri ikke den værste udgift, når resten af din mac stadig kører fejlfrit ;)

--pacroon
Avatar billede sgezakhi Nybegynder
13. december 2006 - 18:20 #2
Helt top

Point til dig
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2006 - 21:05 #3
Tak for point. God vind :)