Avatar billede miqe Nybegynder
12. december 2006 - 23:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Er denne bærbare god?

Hejsa folkens.
Er lige faldet over denne http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=LX%2EABH0J%2E244&GroupGuid=1120&SelectedGroup=1120

Er denne puter god?
Også vis man vil multiboote med Linux?
Avatar billede miqe Nybegynder
12. december 2006 - 23:49 #1
Vil den også kunne trække nogle nyere 3D spil?
Avatar billede spooky20 Nybegynder
13. december 2006 - 09:33 #2
Grafikkortet er et Radeon X1100, og absolut ikke egnet til at trække nyere 3D spil. Desuden skal du være opmærksom på at det er en svensk maskine, og derfor bliver leveret med Svensk Windows Media Center.

- Men den er selvfølgelig heller ikke så dyr ;)
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2006 - 09:42 #3
køb ibm så får du trods alt kvalitet .

fx t60 / x31

se bort fra r serien
Avatar billede miqe Nybegynder
13. december 2006 - 13:51 #4
Hæhæ! Selvom jeg bor i Sverige vil jeg nu foretrække en Engelsk udgave *gg*

jetdirect>findes der ikke andet end IBM, der kan anbefales?
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2006 - 16:59 #5
seriøst jo

sålænge der ikke står acer/medion/siemens fujitsu på kabinettet .

ibm (lenova)
toshiba
dell
hp

du skal ikke kun se på prisen men også den serviece man får og jeg har erfaring med acer/medion  ,de har en dårlig service overfor deres kunder reperationer der tager 1 mdr selvom de ikke skulle skaffe dele hjem

ibm pc retur inden for en uge i de fleste tilfælde af hvad vi har oplevet med ibm thinkpad.

det siger lidt om ibm .

et tastatur hvor bogstaverne falder af er normal ikke under garanti ved andre ,hos ibm får man et nyt tilsendt med posten

og nej jeg har ikke anparter i ibm
Avatar billede loppehund Nybegynder
13. december 2006 - 17:22 #6
Husk nu lige IBM ikke sælger Thinkpads mere!

Hvad angår dårlig kvalitet af Fujitsu Siemens og Acer, så holder det sgu ikke vand!

Mange vil sikkert have forskellige meninger. Skal jeg tage en xxx note fra superbrugsen, eller skal jeg hoppe på  det dyre hos den lokale IT biks.

Som tidligere skrevet, så hænger pris og kvalitet unægtelig sammen.
Kigger vi lidt dybt i denne produktion, så omhandler denne hvad der mellem de skrift kloge kaldes for Big Four. Disse er dækkende en sammenslutning, som står for omkring 70% af den globale fremstilling af laptops. Når det kommer til producering af laptops, så kommer man ikke udenom Taiwan. Big Four inkludere Quanta Computer, Wistron Compal Electronics og Inventec. Denne sammenslutning har i et tæt sammenspil hævet den totalt leverance fra omkring 54% og til omkring 70% på omkring ét år! De står bl.a. for leverance til tunge drenge som Dell og HP. Dette samarbejde mellem Big Four har skubbet tidligere stor producenter som Mitac, Uniwill, Twinhead ud af markedet. Alle disse tiltag kommer kun én til gavn – nemlig forbrugeren. Et tæt samarbejde mellem disse store figurer på laptop markedet, vil resulterer et sammenspil, som har ét mål for øje, at levere kvalitets produkter. Derfor vil jeg klart anbefale man smider de sidste penge efter et godt og velanset brand.

Nogle vil måske ikke være kvalitetsbevidste  når vi snakker om brands, men når det kommer til laptops, så spiller brand en væsentligt faktor. Visse ODM original designs (Original Design Manufacturer) producenter eller andre firmaer, som producerer laptops for kendte leverandører er for kort tid siden begyndt, at lave Deres egene retail modeller. Problemer er dog her, at disse beklageligt har tendens til at halte efter når det handler om kvaliteten af komponenterne. IBM/Lenovo er faktisk den eneste producent på markedet, så laver og bygger alt selv. Resten er bambus modeller, som sammensætter af dele sendt fra forskellige producenter/leverandører. Dermed ikke sagt, at denne producent er ene om at fremstille kvalitet.

Dog vil mit klare råd være, at man stiler efter de mere kendte fabrikater. Nok koster disse ofte en del mere end de mere ukendte modeller, men de mere velrenommeret producenter på markedet har en langt bedre aftermarket support i form af garantier og tilgang af software/BIOS patches mm.
At andre fabrikanter producerer ens laptop, er dog ikke ensbetydende med dårlig kvalitet.
Avatar billede re-flex Nybegynder
13. december 2006 - 19:21 #7
Nu ved jeg ikke præcis hvad du leder efter da du ikke rigtigt kommer med nogle kriterier. Men jeg har netop købt en Fujitsu-Siemens AMILO Pro V3205. Den er ikke stor da den kun har en 12,1 skærm, men derimod er den kompakt og let.

Fordele:
+ Kompakt og let.
+ Forholdsvis hurtig.
+ DVD-R/-RW/+R/+RW/+DL.
+ Batteri tid er sat til gns. 3,5 timer (har dog arbejdet 5 timer på den med WLAN tændt).
+ Prisen (6000 kroner).

Ulemper:
- Langsomt grafikkort (spil er udelukket).
- Kabinettet er let modtagelig over for fedt-fingre.
- "Kun" 512 MB RAM. Dog op til 2 GB.

Det er en perfekt studie- og arbejdscomputer. Og den fylder jo ingenting.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=248648

Kan stærkt anbefales.
Avatar billede re-flex Nybegynder
13. december 2006 - 19:25 #8
Dog har min computer det med at harddisken 'knitre' en smule selvom den er på idle, lyder ligesom når den skriver og læser fra HDD'en. Har dog spurgt forhandleren og været nede ved Zitech og de mente ikke der var noget galt. Har også kørt forskellige diagnoseprogrammer og de fandt intet. Det har dog hjulpet efter jeg fik 512MB mere i, tror HDD'en hele tiden skrev mellem RAM og HDD.

Derudover følger XP Pro med og har netop bestilt Vista Business for 149 kroner. Det er et tilbud fra Fujitsu-Siemens at man kan opgradere sin XP til tilsvarende Vista, når den er købt i en bestemt periode.
Avatar billede miqe Nybegynder
14. december 2006 - 00:38 #9
Det er med vilje jeg ikke har været særligt specifik, som udgangspunkt.
På de seneste år er jeg faldet lidt af på den mht. hardware kendskab.
Inden alt for længe står jeg for at skulle skaffe mig en ny bærbar og har ikke fulgt med i hvad der godt for tiden.
Min gamle maskine Zepto Znote (Mitac) har været et helvede, mht. Gentoo Linux og FreeBSD, da det har være drønsvært at skaffe ordentlig info om hardwaren. Det tog mig en evighed at finde ud af at det var en Mitac, da jeg kun havde et 4-cifret modelnummer at gå ud fra. Efter at have opstøvet hvilken af mitac's hjemmesider, der indeholdt produktoplysninger om deres notebooks, fandt jeg endeligt frem til en meget mangelfuld beskrivelse. Det er først for nyligt at de har frigivet det dokument jeg har manglet den sidste del år.
Med andre ord holder jeg mig fremover til mærkevarer; især pga. det er nemmere at finde god og brugbar info og software på nettet for linux/unix-brugere.
Tak til jetdirect og loppehund for at pin-pointe, hvilke mærker der er gode at gå efter.
Tak til re-flex for et godt bud. Kunne dog godt tænke mig en maskine der kan trække de fede spil også.
Tak til spooky20 for prejet om at grafikkortet i puteren fra mit link ikke ligefrem sparker r...
I må gerne lægge nogle svar allesammen.
Avatar billede spooky20 Nybegynder
14. december 2006 - 09:01 #10
Held og lykke med jagten.
Avatar billede loppehund Nybegynder
14. december 2006 - 10:18 #11
Min hjælp koster ikke, men tak for tilbudet.

Besøg evt. min hjemmeside www.laptopworld.dk