Avatar billede davidolsen Nybegynder
12. december 2006 - 22:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Effekt i timen (fysik)

Go'aften

Jeg sidder med et problem, som jeg ikke helt kan finde ud af at løse. Det drejer sig om energi og elektricitet.

Jeg skal regne ud hvor mange joule en 60W pære omsætter på en time. Til dette ved jeg at jeg skal gøre følgende.

Først og fremmest laver jeg timen om til sekunder. 60*60s = 3600

derefter...

(delta)E = 60W * 3600 = 216000 j/s

Herfra ved jeg så ikke hvorledes jeg skal komme videre, så jeg ville blive glad hvis jeg kunne få en hjælpende hånd. :)

David
Avatar billede kox Nybegynder
12. december 2006 - 22:38 #1
60W er det samme som 60 Joule pr. sekund.
Som du selv er inde på er der 3600 sekunder i en time.
Svaret må altså være 60*3600 Joule pr. time
Avatar billede davidolsen Nybegynder
12. december 2006 - 22:44 #2
Det var denne løsning jeg så på først.. på daværende tidspunkt så det forkert ud, men kan godt se logikken nu :)

Mange tak for hjælpen.. ligger du lige et svar? :)
Avatar billede kox Nybegynder
13. december 2006 - 19:26 #3
yep! velbekomme.
Avatar billede kox Nybegynder
13. december 2006 - 19:28 #4
Ja eller her skulle det da være...