Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2006 - 03:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dropdown med arkbeskyttelse

Jeg har lovet min svoger at hjælpe med følgende:

Han har lavet et regnerark med en dropdown menu.
Jeg ved desværre ikke hvodan.
Men når vi sætter arkbeskyttelse på, kan man ikke vælge fra dropdown menuen.
Den skriver "Den celle eller det diagram, du prøver at ændre, er skrivebeskyttet"

Hvordan får vi det til at virke med arkbeskyttelse?
Jeg er godt klar over det ikke er mange oplysninger, men håber i kan hjælpe alligevel.  :-)
Avatar billede bassoon Nybegynder
12. december 2006 - 05:56 #1
Jeg ved ikke, om jeg forstår dig rigtigt, men en løsning kunne være:

Slå arkbeskyttelse fra hvis det ikke allerede er slået fra.
Marker cellen hvor dataene fra dropdown'en skal stå.
i Format-menun vælges Celler og her vælges arkfanen Beskyttelse
I check-boksen 'Låst' fjernes 'vingen', 'fluebenet' eller hvad man nu kalder den.
Klik 'OK', og slå arkbeskyttelsen til igen.

Håber, at det løste problemet!
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2006 - 09:17 #2
Ellers et godt bud, men den er fjernet.

Det skal lige siges, at jeg kan ikke markere cellerne på "normal" vis, men jeg kan højreklikke på dem enkeltvis og vælge "Formater kontrolelement"

Her er fluebenet i "Låst" under "Beskyttelse" fjernet.
12. december 2006 - 09:26 #3
Fjern arkbeskyttelsen
Højreklik på kombinationsboksen, og vælg Formater kontrolelement
På fanen Beskyttelse fjernes markering for feltet Låst
Beskyt arket igen
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2006 - 09:32 #4
erikjuul >> Det er netop det jeg har gjort, det er lige netop det som er problemet.
Se kommentar 12/12-2006 09:17:38

Jeg forstår ikke hvorfor den er låst, når det flueben er fjernet.
12. december 2006 - 09:49 #5
Du skrev at du højreklikker i CELLERNE!!!
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2006 - 09:57 #6
erikjuul >> Ups, sorry, det er muligt jeg misforstår dig. Jeg er ikke så stærk i regneark.
Jeg viste ikke at en celle ikke længere hedder en celle, når den indeholder en dropdown.  :-)
Hvis jeg stiller mig i cellen som indeholder dropdown menuen, højreklikker og vælger "Formater kontrolelement", så er fluebenet i "Låst" under "Beskyttelse" fjernet.
Er det ikke det du foreslår?
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2006 - 10:27 #7
Jeg har lige fundet ud af lidt mere:
Hvis jeg højreklikker på cellen som indeholder dropdown menuen, står der følgende øverst i "Indtastningslinjen": =$Y$21

Y-kolonnen er skjult.
Den har jeg nu vist igen, og kan se at den er "Låst"
Hvis jeg her fjerner fluebenet i "Låst" virker dropdown menuen som den skal.

Jeg har så igen skjult Y-kolonnen, beskyttet arket og jeg tror det virker som det skal.

erikjuul >> Send bare et svar igen, jeg undskylder den dårlige forklaring af problemet. Det er sgu ikke så let, når det er noget man ikke selv har lavet fra bunden.  :-)
13. december 2006 - 08:47 #8
Det kan være svært at forholde sig til noget man ikke selv har lavet.

Vær opmærksom på at kontrolelementer altid placeres ovenpå cellerne - ikke i cellerne.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. december 2006 - 09:23 #9
Okay, tak for info.
Jeg har fået tilbagemelding fra min svoger, nu funker det.  :-)