Avatar billede smorum Nybegynder
11. december 2006 - 22:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Belkin F5D7230-4 WLAN mister configuration

Hej,

Jeg har problemer med at holde konfigurationen på min Belkin F5D7230-4 wireless router.

Den blev sat op med en dynamisk forbindelse til WAN (10.78.251.x (255.255.255.0)), DNS defineret og et sikkert LAN (WEP128) med ip-adressen 10.0.0.1 og DHCP aktiveret. Det underlige ligger at uanset hvad der tilkobles tildeles der en IP i rangen 10.78.251.240 - 10.78.251.254. Men forbindelsen til nettet virker.

Dette holder i cirka 2 dage ... så ryger forbindelsen til nettet, og nu tildeles der IP adresser på LAN (10.0.0.x) ... og ingen forbindelse til nettet. Meget frustrerende...

Jeg kan dog stadig få forbindelse med nettet hvis jeg manuelt indtaster en fast IP (ex. 10.78.251.250) og sætter gateway og DNS op ... men det er jo ikke holdbart da husstandens bærbare gerne skulle kunne tages med mellem skole/arbejde og hjem uden at ændre opsætningen hvergang.

Hvis jeg giver routeren en fast IP adresse (ex 10.78.251.250, plus DNS & gateway), og har aktiveret DHCP på LAN virker det ligeledes i 2 dage ... så modtager herefter igen IP adresser i LAN. og dermed ingen forbindelse. Igen meget frustrerende.

Det jeg ikke forstår er hvordan jeg kan tildeles en ip i en range den ene dag og i en anden range den anden dag. Og hvorfor det ændrer sig over tiden. Kan det være at min lease på en bestemt IP udløber eller hvad? Og hvorfor vil det så ikke spille hele vejen igennem med en dynamisk IP på WAN?

(Der er ikke nogen problemer med den sikre forbindelse (WEP128)... det spiller upåklageligt. Det har også været prøvet at slå fra.)

på forhånd tak ...

JC
Avatar billede jacla Nybegynder
11. december 2006 - 22:47 #1
Der er 2ting i det.

1 din ISP'er tildeler dig en ikke privat dynamisk IP-adresse, som du stort set beholder næsten som fast med mindre du ikke er på nettet i længere tid.

Det andet er at din Router har en DHCP server (Dynamic Host Configuration Protocol) som er en privat IP-Adresse. den ændre sig typisk, hvis du har flere PC på netværket. Det er rækkefølgen Pc'erne får tildelt adresserne på.

Læse mere her: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dhcp

Endelig kan PC'en tildele sig selv en IP-Adresse gennem WINS, hvis den ikke får en fra DHCP. Fejen ligger nok i Wins configuration  i kontrolpanelt => netværkforbindelser => højreklik på din forbindelse vælge egenskaber vælg TCP/IP og vælge egenskaber => Avanceret egenskaber for TCP/IP.

Vh

Jan C",)
Avatar billede smorum Nybegynder
11. december 2006 - 23:26 #2
Nej jeg var klar over at den dynamiske IP vil ændre sig såfremt den ikke bliver brugt. Men at skifte mellem en IP på WAN og en IP på LAN. Virker lidt underligt.

Jeg har ikke konfigureret noget på PC'en, da den jo gerne skulle stå åben for routeren/netværkets konfiguration. Så den er ladt tom på PC'en. Og jeg kan ikke se nogen steder på min router hvor jeg kan definere en WINS. Det burde vel heller ikke være nødvendigt, når jeg har enabled min DHCP.

Jeg har prøvet næsten enhver tænkelig kombination af mulighederne på routeren og er nu derfor jeg kommer her med mine spørgsmål :o))

JC
Avatar billede jacla Nybegynder
12. december 2006 - 12:38 #3
WAN er en Internet forbindelse mellem 2 LAN, det er vel derfor der bruges forskellige IP-Adresser 2 gateway og en WAN adresse
Avatar billede smorum Nybegynder
13. december 2006 - 13:10 #4
Problemet er nu løst ... idioten her bag keyboardet havde samlet skidtet forkert, så den kun brugte Switch delen .. og total bypassede routeren. Nu sidder alle stik som de skal og er der ingen problemer :o))
Avatar billede jacla Nybegynder
14. december 2006 - 20:09 #5
En fejl 40, sommer man kalder det (fejl, 40 cm  fra skærmen)

Vh

Jan C",)