Avatar billede euka-menthol Nybegynder
11. december 2006 - 20:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

C:\WINDOWS\Temp hvad går denne mappe godt for? og oprydning?

Jeg er i gang med at rydde op på min computer, og finder så denne mappe. Den fylder 5 GB. Nogen der ved hvad der gør godt for, og om man på nogen måde kan slette den.

Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad der er der fylder på min computer. Jeg har en 80 GB harddisk. Jeg har min egen mappe hvor der er 34 GB i. Hvor de sidste 40 GB er blevet til, ved jeg ikke, men det kunne jo være I havde et bud (programmer eller lignende, der rydder op på min computer).
Avatar billede old-faithful Praktikant
11. december 2006 - 21:29 #1
Normalt bruges "Windows\Temp" mappen til "temporary" - altså midlertidige - filer. Du kan normalt godt slette de filer der måtte ligge i den mappe. Hvis en af filerne er i brug, vil du dog formentlig ikke kunne slette den. Mappen bruges bl.a. af installationsprogrammer når de udpakker filer og af nogle programmer mens de køre, men som regel sker der ikke noget ved at slette filerne i mappen. Der findes endda en del programmer som sletter filer i "Temp" mapperne for at rydde op på computeren. Du bør dog ikke prøve at slette selve mappen.

Med hensyn til plads på din harddisk, kan du prøve et program der kan vise hvad pladsen bruges til. Prøv f.eks. http://www.321download.com/LastFreeware/page2.html#FolderSizes

// Old-Faithful™
11. december 2006 - 22:52 #2
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat
rydder (hurtigt!) op i alle diverse TEMP mapper/filer ...
Avatar billede euka-menthol Nybegynder
11. december 2006 - 23:18 #3
Damn, tak for det. Der fik jeg lige ekstra 10 GB... :)
Avatar billede euka-menthol Nybegynder
11. december 2006 - 23:36 #4
Hvad så med mappen "C:\WINDOWS\system32"? Den fylder intet mindre end 8 gb, og har et ton af filer, på omkring 1 mb? Derudover kunne jeg godt tænke mig at høre om jeg på samme måde som før kan slette mine internet tems, og hvilken indflydelse det vil få?
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. december 2006 - 00:06 #5
Nej nej nej! Aldrig slet System32 eller System mappen!  Den er vigtig for dit styresystem :-)

Som tommelfingerregel, skal du være påpasselig med at slette noget som helst i mappen "Windows".

Du kan slette Internet Explorers midlertidige filer ved at bruge menuen "Funktioner" -> "Internetindstillinger" -> "Slet filer"

Du kan også bruge en række gratis programmer til automatisk at rydde ud i "temp"-mapper, f.eks.:
  • Empty Temp Folders: http://www.danish-shareware.dk/soft/emptemp/
  • BeClean: http://boozet.xepher.net/beclean/index.htm
  • System Cleanup: http://www.xs4all.nl/~franckey/franckey/software/systemcleanup.htm
  • ClearIEtemp: http://www.digiarch.org/clearietemp.html

Mvh
// Old-Faithful™
12. december 2006 - 10:17 #6
... det med de ~10Gb 'foræret' på den måde er ganske almindeligt...