Avatar billede ninjadims Nybegynder
22. maj 2001 - 19:34 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

ang UTP\'s rækkevidde

hejsa.
jeg vil gerne høre hvor langt et netkabel kan nå uden forstærker, og hvor jeg kan læse mere om det. Jeg regner selv med at det er UTP kat. 5 kable som skal bruges til at forbinde mig og min nabo.. men hvor langt kan dette kabel nå uden forstærker.
bor på landet så det skal kunne nå ca 200 meter:) men hvad nu hvis man forstærker hvad vil det kst osv? og hvor kan jeg finde en forstærker så?
Avatar billede twister10 Nybegynder
22. maj 2001 - 19:38 #1
MAX.100 Meter, det er max. længe for KAT 5 ifølgende kravene !

Skal du længere, så er det LYSLEDER :-)

Ikke fordi kablet kun kan 100 meter, men det er sådan kravene er sat !

P.S. Foventer du egentligt svar med kun 1 point ??????
Avatar billede madskp Nybegynder
22. maj 2001 - 19:47 #2
Afhængigt af hvad det skal bruges til kan du vælge at bruge coax kabler i stedet for. De har en noget længere rækkevidde.
Eller skal du have en repetear op på halvvejen. Som twister10 siger kan lysleder også bruges og så er der endelig den trådløse løsning.
Avatar billede pcn Nybegynder
22. maj 2001 - 20:27 #3
uofficelle max værdier tørre gode kabler:
10 mb/sec utp 115-130
10 mb/sec coax 130-200
problem coax findes kun i 100 m ruller
en dårlig samling kan ødelægge på den længde.
løsning1 TYK coax \"jordkabel\"
løsning2: utp-hub-utp = 220 m!!!!
husk udendørs utp model kabel & 220v
pcn
Avatar billede madskp Nybegynder
22. maj 2001 - 20:38 #4
Der er dog vist også et ældre system der hedder AUI der supporterer kabellængder på op til 500m.
Hvad hastighed angår ved jeg ikke. Og om det overhovedet kan fås mere vil jeg også lade stå hen i det uvisse!!!
Avatar billede twister10 Nybegynder
22. maj 2001 - 20:41 #5
Glem AUI :-)

Udgået for længst og kræver langt tykkere kabel med langt flere ledere :-)

Men det kan da køre 10Mbps :-)
Avatar billede twister10 Nybegynder
22. maj 2001 - 20:44 #6
Kig her :

http://www.atcomservices.com/highlights/cat5notes.htm

ALT hvad du skal bruge :-)
Avatar billede ninjadims Nybegynder
22. maj 2001 - 22:55 #7
hmm det der med hub efter 110 meter kan jeg jo ikke for så skal jeg jo også trække strøm 110 meter? kan man ikke få en lille batteridrevet eller sådan noget forstærker? :)
men tror ca der er 200 meter og der er kun marker imellem os så det skal graves ned... men det skal jo helst kunne lade sig gøre så vi kan køre 100 mbit net...men kræver det en stærkere forstærker?
men ellers tak for de fine svar:)
Avatar billede madskp Nybegynder
22. maj 2001 - 22:59 #8
Det kræver ihvertfald at du trækker strøm med derud. Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at lave det batteridrevet.
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
22. maj 2001 - 23:00 #9
Hvad med STP (Shielded Twisted Pair) kabler? Kan de klare længere længder??
Avatar billede madskp Nybegynder
22. maj 2001 - 23:02 #10
tror det ikke men prøver lige at undersøge!
Avatar billede mads1 Nybegynder
23. maj 2001 - 00:58 #11
Mod alle foreskrifter har Jeg et coax semegment ca. 350m  som forbinder 3 maskiner og en novell server. Længste afstand ca 300m mellem to maskiner.Kablet er hængt op i trækronerne og forbinder en enkelt maskine til et centralt netværk.
Samlinger er lavet med muffer isoleret med krympeflex.
kablet har virket upåklageligt i siden ophængning for 6 år siden.
Hvis det havde givet problemerm så ville jeg have sekmentere kablet og route over serveren så det lange kabel kun skulle betjene to netkort.

MVH
Mads
Avatar billede madskp Nybegynder
23. maj 2001 - 16:40 #12
Jeg har kigget lidt på det og jeg tror ikke du vil kunne få et længere kabel med STP. Afskærmningen er der for at undgå støj påvirkning fra andet elektrisk materiel.
Avatar billede twister10 Nybegynder
23. maj 2001 - 23:51 #13
Der er kun et sikkert svar = LYSLEDER

Så render du heller ikke ind i potentiale udlignings problemer !!
Avatar billede ninjadims Nybegynder
28. maj 2001 - 21:26 #14
hvor kan jeg købe lysleder henne?
Avatar billede twister10 Nybegynder
28. maj 2001 - 21:35 #15
Det kan du købe hos el-installatører, datafirmaer da laver kablinger til hverdag.

De ved nøjagtigt hvad du skal bruge...Lyslederkabel Hotmelt konnektorer osv..

Du skal osse ha\' investeret i udstyr der kan klare dette, men alt afhængigt hvor du handler henne så kan det pågældnede firma hjælpe dig med at få fat i lige nøjagtigt det udstyr du skal ha\' til deres kabeltype..

Det bliver nok lidt pebret, men du skal jo osse et enormt langt stykke :-)
Avatar billede ninjadims Nybegynder
22. juni 2001 - 10:11 #16
løsningen på dette blev:

vi købte 300 meter UTP kabel i en rulle og et 100 meter kabel. Grunden til vi købte så meget var at der var en mere som ville være med på vores lille lokalnet:)
Nå men vi trak først det 100 meter kabel hvor vi så havde målt at min afstand til enden af det andet var ca 90-100 meter.. vi gik så igang med at trække UTP kablet inde i en haveslange for derved at beskytte kabelt en ekstra gang. dette fungerede skide godt... for enderne isolorede vi det med silikone så det var tæt... vi har så gravet alt dette kabel ned... ved at tage en spade og så hugge det ned i jorden..kabelt kom ca 10 cm ned. vi mødtes på midten med en switch som vi har lavet en kasse til som er isoleret.. vi kører nu 100 mbit og det fungere skide godt:)
Avatar billede superfrog Nybegynder
09. august 2001 - 20:17 #17
hmmm, har selv været ude for det engang.... altså skulle trække et langt kabel, ca. 150 m., som kun skulle bruges i en kort periode, jeg havde/har ingen kabler på 150 meter, men en ny kabeltrumle (300 m.), som jeg nok havde brugt 30-40 m. af, så i alt 250 m. kabel, satte stik i begge ender, og satte det i (med kryds) to computere, virkede upåklageligt, i de ca. 48 timer der var brug for det..... keines problemer, kan lige fortælle at begge kort var 100 mbit og var full duplex (denne hastighed blev opnået!)

ingen ko på isen, bare prøv
Avatar billede dm00218 Nybegynder
24. august 2001 - 07:46 #18
UTP Cat 5 Kan man ifølge standarderne kun trække 100m. max! Dette skyldesat signalerne bliver svage, og at der går pakker tabt, og dermed bliver hastigheden reduceret væsentligt. Så træk ikke kablet længere end 100 m.
Brug istedet coax kabel - det kan du trække 200 m. ifølge standarderne. Så det er ikke nødvendigt at anvende lysleder, som er beregnet på afstande på ca. 2 km.

/Martin
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. september 2001 - 12:29 #19
lukketid?