Avatar billede gmn Nybegynder
10. december 2006 - 00:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Valg fra checkbox skal overføres til Access

I mit spørgeskema skal der bl.a. være 3 afkrydsningsmuligheder på html-filen. Hvilke feltnavne skal jeg have i databasen for at kunne registrere et af de tre valg? (Ja, nej, ved ikke f.eks.)
Hvordan ser den mellemliggende Add asp-fil ud på området checkbox, når et tekstfelt registreres med

personer.AddNew
    personer("navn") = Request.QueryString("navn") ?

Jeg prøver at få en <form method="post"...ændret til "get". I samme form er der en <select name="valg[]" multiple size="5"> men den bliver nok for indviklet at få tilføjet disse valg til databasen?
Avatar billede tjaz Nybegynder
10. december 2006 - 00:47 #1
Du skal benytte dig af post og ikke get.

<select name="valg[]"...> er mest brugt i php som en indikation på at der bliver sendt et array.

Desuden har en select ikke noget med checkbox at gøre? Men som jeg forstår dit spørgsmål er det meningen at man som bruger skal vælge enten, ja, nej eller ved ikke, dvs du kan her ikke bruge checkbox, men radiobutton eller en select (som du selv er inde på), men fælles for dem begge er at uanset om du laver en:

<select name="valg">
<option value="Ja">Ja</option>
<option value="Nej">Nej</option>
<option value="Ved ikke">Ved ikke</option>
</select>

eller:

<input type="radiobutton" name="valg" value="Ja" /> Ja <br />
<input type="radiobutton" name="valg" value="Nej" /> Nej <br />
<input type="radiobutton" name="valg" value="Ved ikke" /> Ved ikke <br />

Henter du værdien (hvis du bruger method="post") af det valgte med:

valg = Request.Form("valg")

Og en sidste ting er, at jeg nok ville overveje at tage et kig på lidt tutorials på html.dk så du ikke bruger .addnew og .update (det giver problemer senere hen), men derimod følgende:

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion20.asp

(se lektion 21 og 22 for opdatering, samt slet fra database.
Avatar billede gmn Nybegynder
10. december 2006 - 00:49 #2
Rettelse: Det er ikke feltnavnet men datatypen jeg er interesseret i. <input type="radio" kan registreres som Ja/Nej datatype i databasen går jeg ud fra, men når der er 3 svar i checkbox...
Avatar billede tjaz Nybegynder
10. december 2006 - 00:52 #3
Hvis der er 3 valg er det oplagt at benytte sig af tal i stedet f.eks.

0 = Ja
1 = Nej
2 = Ved ikke

Generelt er det bedre også selvom der kun er 2 valgmuligheder at anvende tal til at indikere valg som f.eks. on/off, ja/nej osv, da du nok senere vil komme til at benytte dig af f.eks. MySQL som database, hvos der ikke findes noget felt som hedder Sandt/Falsk
Avatar billede gmn Nybegynder
10. december 2006 - 00:53 #4
Ok, www.html.dk har jeg ellers været igennem, men så ikke løsningen på mit problem i første omgang.
Avatar billede tjaz Nybegynder
10. december 2006 - 00:57 #5
den med html.dk var blot en kommentar til din måde at håndtere opdateringen af databasen på og ikke en egentlig løsning til dit problem.

jeg vil gerne om du kan fortælle hvilken type af "afkrydsnings muligheder" du benytter dig af er det:

1:
<select>
</select>

2:
<input type="radiobutton">

3:
<input type="checkbox">

?
Avatar billede tjaz Nybegynder
10. december 2006 - 01:00 #6
en:
<select name="valg" multiple>

kan indsættes i databasen som tekst, valg bliver indsat som array dvs. (her er der valgt 2 ud af 5 mulige):
valg1,valg5
Avatar billede gmn Nybegynder
10. december 2006 - 01:02 #7
Jeg er tvunget til at bruge Access i denne opgave, så jeg overvejer også at formulere spørgsmålene, så svarene kan registreres som tal og tekst.

>>tjaz <select name="valg[]"...> er en anden valgmulighed (her med markering af max 5 valg) og skulle måske have været med i overskriften.
Avatar billede gmn Nybegynder
10. december 2006 - 01:04 #8
Alle 3 afkrydsningsmuligheder.
Avatar billede tjaz Nybegynder
10. december 2006 - 01:16 #9
Okay, enten er det dig som formulere dit spørgsmål underligt eller også er det mig som sover, vi prøver lige at tage den slavisk:

1: "I mit spørgeskema skal der bl.a. være 3 afkrydsningsmuligheder på html-filen. Hvilke feltnavne skal jeg have i databasen for at kunne registrere et af de tre valg? (Ja, nej, ved ikke f.eks.)"

Svar: Hvis du skal have mere end 2 valgmuligheder er du nødt til at bruge felttypen tekst, hvis ikke du vil bruge tal til at indikere brugernes valg, f.eks. 0 = ja, 1 = ... osv

2: "Hvordan ser den mellemliggende Add asp-fil ud på området checkbox, når et tekstfelt registreres med

personer.AddNew
    personer("navn") = Request.QueryString("navn") ?"

Svar:
Hvis det er en <input type="checkbox" value=""> vi her snakker om vil du på den måde du skriver få fat i værdien du indsætter i value=""

3: "Jeg prøver at få en <form method="post"...ændret til "get". I samme form er der en <select name="valg[]" multiple size="5"> men den bliver nok for indviklet at få tilføjet disse valg til databasen?"

Svar:
Nej det er ikke besværligt, de skal indsættes i felttypen tekst og bliver insat som array dvs. 1,2,3,4,5 og kan senere udskrives som man nu gør med arrays i asp.

arrData = Split( ... osv

Hvis du vil have max 5 valgte i en select hvor det er muligt at vælge mere end én er du nødt til at have fat i et javascript som tæller antallet af "poster" i dit array, dette kan også gøres i ASP, men en formvalidering i javascript er nok at foretrække, men så skal du nok oprette et spørgsmål i javascript kategorien med en overskrif hen af "form validering - count array (max 5)"

i asp kan du tælle antaller af poster i dit array med Ubound().

Hvis ikke jeg i min roman har svaret på dit spørgsmål fatter jeg ikke hvad du skriver.
Avatar billede gmn Nybegynder
10. december 2006 - 12:51 #10
Tak for dit meget fyldesgørende svar, som jeg 100% kan bruge. Vil du lige give mig et "Svar" så du kan få dine velfortjente point.
Avatar billede tjaz Nybegynder
10. december 2006 - 18:04 #11
Svar :)
Avatar billede tjaz Nybegynder
04. april 2007 - 14:04 #12
mon ikke vi skulle få lukket?
Avatar billede gmn Nybegynder
09. april 2007 - 21:17 #13
Jeg har Accepter'et men der sker ikke noget. Hvordan gør jeg?