Avatar billede a_mylle Nybegynder
08. december 2006 - 19:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

4 GB RAM er blevet til 3GB i Windows XP Home?

Hej NGer,

Jeg har netop købt mere RAM og smækket det i maskinen. Nu har jeg så i alt 4 x 1GB PC-5300/667 ECC RAM. Rammene er fuldstændig ens og i BIOS er der intet problem med at se at der er 4GB totalt. Så det virker altså!

Men når jeg får startet Windows op, kan den kun se 3GB totalt??

Jeg kører Windows XP Home SP2 + alle opdateringer tilgængelige på Windows Update. Ifølge Microsoft skulle XP Home kunne spise op til 4GB, så spørgsmålet må jo lyde på hvad dælen der går galt for Windows?

Er der nogen der kender problemstillingen eller lige ved hvor der tilfældigvis findes et fix til dette?

HJÆLP HJÆLP HJÆLP  - Så er der max point at hente..

//Franke
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 19:28 #1
det skyldes dit chipset, og der er intet man kan gøre ved det.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 19:32 #2
her er lidt om hvad resten af hukommelsen bruges til http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/4GB_Rev1.pdf
Avatar billede a_mylle Nybegynder
08. december 2006 - 19:36 #3
Hvad ind i h*** har Intel da tænkt på? - Nøj, hvor noget øv..
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 19:37 #4
de havde næppe forestillet sig at flere og flere begynder at have så emget ram, det er næsten kun desktop chipset der har dette problem, servere og workstation bundkort lider sjældent af det.
Avatar billede haverslev Novice
08. december 2006 - 19:42 #5
Avatar billede a_mylle Nybegynder
08. december 2006 - 19:57 #6
Hmm.. eneste ting der kunne undre en så, er da at mit bundkort godt kan tage 8 GB. (Så stopper festen.. RAM købes for at bruges)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 20:00 #7
prøv lige og åben dit boot.ini fil og tilføj /pae
Avatar billede a_mylle Nybegynder
09. december 2006 - 03:28 #8
Hjælper desværre intet.. :-(
Avatar billede niels_hansen Praktikant
09. december 2006 - 04:09 #9
hvad er det for et bundkort du har ?
Avatar billede a_mylle Nybegynder
09. december 2006 - 13:42 #10
ASUS P5WD2 Premium