Avatar billede sskova Nybegynder
05. december 2006 - 22:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Data synkronisering over internettet mellem WinXP og Win2k PC's

Hej

Jeg har to computere, jeg ønsker indbyrdes skal udveksle data over internettet. Det drejer sig om en Win2k og en WinXP baseret PC. Begge har fast IP, kører døgnet rudnt og jeg har kontrol over routers og NAT tabeller.

Jeg antager, at jeg skal have fat i noget SW, der kører via SSH eller en af maskinerne skal agere VPN server eller hvad ved jeg.

Scenariet er ret meget lig Rsync funktionalitet for Linux.

Er der nogen, der har gode bud på, hvilken løsning jeg skal vælge?

Freeware foretrækkes - men jeg kan naturligvis også købe den SW, der skal til :o)
PFT
Avatar billede lasserasch Juniormester
05. december 2006 - 23:52 #1
Umiddelbart lyder det da meget simpelt.

Forstil dig Internettet som dit private men noget langsommere lokale netværk. Det er det jo i princippet.

Du har 2 routere, en i hver ende, som forbinder de 2 maskiner via internettet.
Du har faste IP'ere på begge dine maskiner.

Ergo, kan du jo bare forwarde alle porte (TCP & UDP) til maskinernes respektive interne faste IP adresser. Hvis du gør det, kan du jo arbejde med maskinerne, ganske som hvis de sad i et LAN.

Så mangler du jo bare at sætte en firewall på, så der kun er åben for modpartens WAN IP adresse i routerne. Så er det jo lige så sikkert som at overføre data mellem to maskiner i et LAN.

/Lasse
Avatar billede sskova Nybegynder
06. december 2006 - 16:31 #2
Umiddelbart lyder dit forslag da lidt farligt? - og jeg har ikke lyst til at købe en firewall, når jeg nu har NAT i begge routers. Desuden har jeg lige opdaget, at vi ikke har fast IP på den ene router, sorry... Jeg tror derfor ikke, dit løsningsforslag dur. De eneste porte, jeg vil åbne WAN->LAN er:

Router 1:
  Fast IP
  Port 80 aht at XP PC'en også agerer webserver vha WAMP
  Port ? aht synkronisering
  WinXP PC
  Synkronisering "server"

Router 2:
  Dynamisk IP
  Ingen porte åbne
  Win2k PC
  Synkronisering "klient"

PFT
Avatar billede sskova Nybegynder
05. marts 2009 - 20:11 #3
Lukket