Avatar billede dril Nybegynder
04. december 2006 - 20:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tilføjelse af Kommentarer til en fil i DOS eller via et GUI i win

Hvordan tilføjer man lettest en kommentar til en fil i DOS eller via et GUI i windows?

Så man bagefter kan se Kommentaren ved i stifinder at tilføje den ekstra kolonne der hedder Kommentarer.

Kommentaren gemmes i selve filen og ikke bare i en .txt fil eller lignende vel? Dvs. hvis filen flyttes til en anden computer så er kommentaren der stadig?
Avatar billede cmoz Praktikant
04. december 2006 - 21:46 #1
Du kan højre-klikke på filen, f.eks. en .txt fil og vælge Egenskaber også se i Summary, der er bl.a. Comments.

I NTFS er der det som hedder Alternate Data Streams:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alternate_Data_Streams

Det er deri som at at f.eks. at informationer fra Summary bliver gemt. De gemmes sammen med filen. Så hvis du flytter/kopierer til en andet NTFS drev skulle den gemme det. Hvis du flytter det til en FAT partition, gemmes det ikke da det ikke ved hvad det er.

Du kan f.eks. lave to txt filer 1.txt og 2.txt. Gem noget i Summary på 1.txt men ikke på 2.txt. Kør så "streams.exe 1.txt" fra en CMD og "streams.exe 2.txt", og du vil se at den som har noget i summary, er gemt som ADS.

Du kan hente streams fra Sysinternals (nu en del af MS):

http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/FileAndDisk/Streams.mspx
Avatar billede cmoz Praktikant
04. december 2006 - 21:49 #2
ADS er også en potentiel sikkerhedsrisiko fordi man kan gemme en fil i en fil, uden at man lige se det på filen, at den indeholder andre filer.
Avatar billede dril Nybegynder
05. december 2006 - 07:58 #3
mozz Tak for svaret. Nu fandt jeg ud af hvorfor jeg ikke kunne gemme Comments i filerne (havde nemlig prøvet det med egenskaber for filen og Kommentarer fanen).

Det var fordi jeg var på et FAT32 drev som åbenbart ikke kan gemme ekstra info - med NTFS drev gemmer den fint, alt hvad man taster ind under Kommentarer.

Så streams.exe er ikke nødvendig - man kan heller ikke se data added via dette program i stifinders Kommentar kolonne.

Fandt også ud af at i billeder kan man bare ændre på EXIF informationen under f.eks copyright og gemme tekst der.

mozz hvis du smider et svar giver jeg dig point'ene, da du ledte mig på rette vej mht. fat32 problematikken :)
Avatar billede cmoz Praktikant
05. december 2006 - 14:24 #4
takker :)

Nogen dokumenter bruger deres egen filformat til at gemme det i og ikke ADS. Tror f.eks. MS Office gemmer det i selve dokumentet, men ikke sikker.

Jeg foreslog streams for at du bare kunne se, at der var en forskel på en fil, der ikke har en ADS og en der har, ikke til at se indholdet. ;)

Der er mange ting der bruger ADS, f.eks. når man har hentet noget fra Inet, og gemt det på f.eks. skrivebordet og prøver at køre/installere det. Så er det i ADS at info er, som kommer i en dialogbox og siger, at det kommer fra nettet og kan være skadeligt osv.