Avatar billede bdjppc Nybegynder
04. december 2006 - 11:40 Der er 21 kommentarer

Veritas Backup fejl!

<b>Vi er et firma i store vanskeligheder grundet fejl i vores backup system, så jeg krydser mine fingre for at der er en af jer experter der kan hjælpe med dette issue. Vores servers HD døde for 3 uger siden. Nedenstående er "klippet" fra en status mail jeg fik fra vores IT-ansvarlige. Men nu efter 3 uger er vi uden tålmodighed i firmaet... Håber inderligt en af jeg vil kunne komme med en evt. løsningsmodel... </b>

<i>Efter 1-2% restore melder softwaren: "The backup file contains unrecognized data and cannot be used"
Ved forsøg med værktøj til reparation af beskadiget backup-fil nås godt 30% længere og en del filer kan restores.
Herefter kan der ikke detekteres filelementer i resten af data heller ikke ved "skip over error" eller manuel opsættelse af start for læsning i data.
Det tyder på mulig formatfejl i data. Herefter er forsøgt gendannelse af data via forskellige settings for at forsøge "skip over error".
Dette er ikke lykkedes med de anvendte reparationsværktøjer (GetData, Repair My Backup, Nucleus Kernel BKF Recovery).
Er der nogen med kendskab til denne fejltype og til mulige utilities eller metoder, som muliggør data recover ?</i>

<b>
Platform MS Small Business Server 2003 Std.
Backup-software: Medfølgende Microsoft/Veritas Software
Backup til fil på anden HD med verificering efter backup.
</b>
Avatar billede wt100 Nybegynder
04. december 2006 - 12:18 #1
Du skal prøve forskellige udgaver af det samme hardware backup system.
Det er et kendt issue, at disse bliver slidt.
Og det både hardwaren, der sørger for at der skrives på mediet og det gælder også mediet, hvorpå der skrives.

Mvh

Henrik
MCSE
ComP TIA Securyty +
Avatar billede wt100 Nybegynder
04. december 2006 - 12:24 #2
Der findes forøvrigt et firma i Norge, der udtager plader i defekte harddiske og sørger for restore af de data.
Jeg hørte om en sag, som alm Brand dækkede for et par år siden.
Det kostede 1 million kroner pr. Gigabyte de reddede.

Hvis i er interesseret, kan jeg støve mit netværk igennem og finde navnet på det firma.

Og forøvrigt kan jeg så være med i koret af bagkloge mennesker:
Backup på et medie af så vigtige data er bestemt ikke tilrådeligt.

Jeg kan stærkt anbefale flere backups på forskellige typer af medier og at mindst een version ikke er inhouse, såfremt der skulle være indbrud, brand, oversvømmelse osv.

Det her er så en typisk case i beståelse af it-sikkerhedsuddannelsen.

Jeg kan anbefale f.eks. tdc som professionel backup partner.
Der er jeg forøvrigt selv blevet uddannet som it-sikkerhedsekspert.
Avatar billede bdjppc Nybegynder
04. december 2006 - 12:32 #3
Ja... det kunne være et forsøg at prøve med nye diske evt...

Vi har netop som du nævner vores original disk til reetablering hos et DK firma "BMI" - www.bminet.dk, men det tager enormt lang tid at gennemføre denne rep. Det har taget 2 uger og har en fremgang på 41% og nu må vi bare søge andre alternativer i håbet om at få den beskadiet backup til at makke ret.
Avatar billede bdjppc Nybegynder
04. december 2006 - 12:42 #4
Vores backup er over fiber til vores IT-ansvarlige firma i byen... Og det er der den er gået gal desvære... Sikkerheden var i top, troede vi... Men fremover skal det ihvertilfal gøres anderledes evt. med www.asensus.dk.
Men jeg vil holde denne tråd opdateret hvergang jeg høre noget om vores venner i BMI.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. december 2006 - 13:02 #5
en backup er intet værd, jhvis man ikek ved om den kan reetabeleres. alt for mange tror, nå nu har vi taget backup, så er vi sikret, men ingen ved om den kan indlæses og om det giver problemer, og i så fald hvilke problemer.

Ps. Det norske firma der tænkes på er IBAS
Avatar billede frewald Nybegynder
04. december 2006 - 14:16 #6
IBAS (www.ibas.dk) er så vidt jeg ved de ABSOLUT førende inden for data-rekonstruktion. Har brugt dem et par gange, med MEGET gode resultater. Og det er ikke så dyrt endda; hvis det er simple fejl, kommer man langt for 25.000,- (inkl. kurreren til Norge)
Lad være med selv at rode med backup-båndet -> Ring til IBAS på 70 22 34 00 (døgnvagt) og lad dem håndtere sagen. (og nej, jeg får ikke procenter) *GGG*
Det værste man kan gøre med defekte data-medier er selv at prøve at løse problemerne.
Avatar billede bdjppc Nybegynder
04. december 2006 - 14:22 #7
Hehe frewald... selfølgelig får du procenter *GG*
Vi er ihvertfal kommet til den konklution at vi skal have flere trommer og spille på.
Vi har dvalet for længe nu i håbet dag for dag. Men en parallel løsning er nok det der skal til... Undersøger mulighederne...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. december 2006 - 17:49 #8
hvor mange data er det i skal have taget backup af ? (i ca størrelse ?) og hvor tit ?
Avatar billede wt100 Nybegynder
04. december 2006 - 21:37 #9
Det var dog utroligt, bare fordi jeg er lidt venlig, bliver jeg straks skudt i skoene, at jeg vil scoore kassen.
som teknisk chef for et førende internet statistik program, kan jeg absolut gøre det mere forfinet.
I har ingen begreb om hvor meget de harddiske var skadet, siden de kostede så meget at udbedre. I har ingen begreb om hvor effektive (og dyre) en række programmer og teknikker er for udtrækning af data.
Blandt andet har forsvaret i Danmark haft en politik om at en harddisk skulle være overskrevet 7 gange med forskelligt datagrundlag, før at de kasserede medier måtte komme uden for sikkerhedsområdet.

Den regel har de opgivet i dag og alt bliver sendt til destruktion. Intet må genbruges.

Hvis i bemærker tvind sagen, havde de brugt verdens næst sikreste kommercielle harddiskkrypteringsværktøj til sikring af deres PC'ere. Og det hjalp dem ikke.

Og ja, jeg var teknisk chef i DK på et tidspunkt for verdens Sikreste kommercielle harddisk krypteringsværktøj.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. december 2006 - 22:01 #10
wt100 hvem har skudt dig i skoene ? og hvad er relevansen af forsvarets overskrivning politik ? hvor kommer tvind ind i denne sag ? (det er med kryptering)

Kan ikke helt se formålet med ovenstående kommentar ?
Avatar billede bdjppc Nybegynder
05. december 2006 - 08:25 #11
Niels: vi har ca 160GB... Fuld backup en gang om ugen... Hver dag bliver der taget backup af de data der er tilføjet eller ændret.

Vores næste skridt var i går eftermiddags det at vi købte 6 HD og kopierede den seneste backup ud på alle 6 HD. En er sendt til ibas og andre rundt omkring i scandinavien. En er sendt til tyskland og en er sendt til england. Måske en dyr løsning, men dette her er for vigtigt til ikke at gøre noget og evt. vente på at en forsøger sig måske uden held og at vi så må videre til den næste...
Følg med i næste afsnit af www.eksperten.dk's julefølgeton... Det bliver spændende! :S
Avatar billede wt100 Nybegynder
05. december 2006 - 08:32 #12
tja du skyder mig i skoene! hold din mund hvis ikke du er målrettet på sagen.
Jeg redegør blot for relevansen for en prispolitik. Jeg redegør for hvor vanskeligt det er at skjule data på en defekt harddisk, hvis bare man er dygtig nok.

At i har travlt med at misvejlede spørgeren, fordi i skal ridde en hellig hest, i ikke ved nok om kan være direkte skadeligt for virksomheden og dens eksistens.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. december 2006 - 08:33 #13
en LTO 2 tape streamer kan gøre jobbet (og hurtigt), det lyder som en meget MEGET dyr løsning :O

Har i kun en server ? (i så fald vil jeg angefale i køber en til, så de kan deles om rollerne, på den måde er man meget bedre sikret, og de fleste ting vil kunne køre videre selv hvis den ene dør, der vil være ting der ikke kan tilgåes, men det kan man hurtigere reatabelere end en komplet maskine.)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. december 2006 - 08:37 #14
wt100 misvejlede ? og ridde på en hellig hest, det måp afgjort stå for din egen regning, jeg kan ikke helt tage det seriøst må jeg sige *S*
Avatar billede bdjppc Nybegynder
05. december 2006 - 08:39 #15
Vi har kun en server... og lige nu kigger vi på fremtidens løsning.
Der skal sættes en parallel server op som spejler alle transaktioner som foregår på serveren.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. december 2006 - 08:41 #16
problemet er jo at hvis data ikke er skrevet korrekt til harddisken under backup, så vil de rette data aldrig kunne trækkes ud af disken (og mht misvejlede, jeg har arbejdet for IBAS...)
Avatar billede bdjppc Nybegynder
05. december 2006 - 08:41 #17
Og så må i godt lige klappe hesten *GG* - Hold jer venligst til emnet....
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. december 2006 - 08:43 #18
2 servere bør være et minimum (hvis man er meget afhængig af ens server), for emd 2 opnår man redundans på vigtige områder: DNS, AD, netværksdrev, (mail afhængig af opsætning), andre applicationer er sværere at sige noget om når man ikke præcist ved hvad de måtte være ;)
Avatar billede bdjppc Nybegynder
05. december 2006 - 08:45 #19
ok... men vi forsøger afligevel... Fik status fra BMI for 5 minutter siden... 48% er recoveret.... igår var det 41%... Zzzzzzz...
Avatar billede wt100 Nybegynder
05. december 2006 - 09:07 #20
tja det har jeg gættet.
Jeg er selvfølgelig certificeret inden for it-sikkerhed helt uden grund og mine 13 år i forsvaret med samme emne var klart spild af tid.
Kom med dine faglige input om emnet, hvis du har nogen.
Det hedder at være målrettet.
Avatar billede frewald Nybegynder
05. december 2006 - 09:45 #21
bdjppc> Glæder mig til at høre næste afsnit :-) Men umiddelbart lyder det ikke 'rigtigt' at kopiere den defekte disk for at forsøge rekonstruktion af den nye disk> Ihvertfald ikke hvis det er disken der er fejl på, og ikke fil-fejl. Men bare du har eksperterne på råd, er jeg sikker på at de guider dig korrekt :-)
OffTopic> Ingen grund til at være prinsesse-fornærmet. Hvis der skal måles peniser, så gør det er andet sted.