Avatar billede punani Nybegynder
02. december 2006 - 11:55 Der er 18 kommentarer

Hvad siger lovgivningen?

Kan det virkelig passe, at man er tvunget til at betale for det kommende år, selvom man ikke ønsker at benytte sig af et webhotel længere?

Eksempel:

- Jeg får en regning om at jeg skal betale for det kommende år.
- Jeg bruger ikke webhotellet længere og ønsker at opsige det.
- Selvom min gamle periode endnu ikke er slut, så skal jeg betale for min nye 12 måneders periode. Også selvom jeg siger webhotellet op....

Er det lovligt? Også selvom de skriver det i deres vilkår?
Jeg må indrømme, at jeg virkelig syntes den er på kanten og jeg vil gå rimelig langt for at få denne urimelige forretningsgang stoppet.

Er der nogen der ved om dette har været oppe og vende i forbrugerstyrelsen?
Avatar billede leif Seniormester
02. december 2006 - 12:06 #1
Hvad stod der i de betingelser du har accepteret ?
Avatar billede punani Nybegynder
02. december 2006 - 12:18 #2
Det kan jeg ikke finde. Men der har sikkert stået at man skal betale for de kommende år, hvis man har modtaget en faktura.
Men selvom de skriver det i deres vilkår, så kan det jo godt være på kanten med lovgivningen.
Ellers kan man jo bare skrive i sine vilkår, at man ikke kan opsige en eller anden service i de kommende 10 år. Det virker på mig som bondefangeri.
Avatar billede leif Seniormester
02. december 2006 - 12:43 #3
punani -> Der er jo aftaler (Ikke nødvendigvis lige med Webhoteller) som indgåes for fx. en 5 årig periode.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. december 2006 - 13:48 #4
ja det har været i forbrugerstyrelsen (mange gange bla med Viasat), det er ikke tilladt at binde folk i mere end 12 måneder af gangen.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
02. december 2006 - 14:33 #5
Ligger problemet ikke i at du ikke fik opsagt abonnementet i tide? For de fleste webhoteller har sådan en betingelse om at der er 30 dages opsigelse, og hvis man ikke opsiger abonnementet inden 30 dage før næste periode, så er man nødt til at betale for hele den næste periode.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2006 - 14:33 #6
Du må have accepteret en aftale der siger, hvis du ikke opsiger indenfor en vis frist før aftalens udløb, ja så hæfter du for endnu et år. Du har dermed indgået en kontrakt der fortæller dig hvordan du kan opsige, overholdes tidsfristen ikke, må vi alle betale.
Desværre for dig, og os andre, er det helt lovligt og juridisk kan du intet gøre.
Send den opsigelse omgående, så er du sikker på ikke at skulle betale mere.

NB.: Skulle jeg møde et sted hvor de kræver mere end 1 år før aftalen kan opsiges,
ville jeg omgående forlade dette sted.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. december 2006 - 14:40 #7
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/kontraktsvilkaar-og-aftaleindgaaelse/viasat-2004/

læs ligeledes afgørelsen fra retten (hvor der netop står) citat:

Viasats vilkår om at kunder, der ikke siger deres abonnement op inden en bestemt frist, bliver bundet i yderligere 12 måneder, er derfor i strid med markedsføringsloven.

Endvidere følger det af Sø- og Handelsrettens dom, at Viasat er forpligtet til at tilbagebetale de beløb, som kunderne har betalt under protest, mens sagen stod på, og at Viasat skal orientere de berørte kunder om, at vilkåret om automatisk forlængelse ikke er gyldigt.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. december 2006 - 14:42 #8
mimimig 02/12-2006 14:33:59 retten har nu en anden mening om det er lovligt  ;)
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2006 - 15:12 #9
jo, det gælder kun for viasat, den sag har jeg fulgt, det var helt andre vilkår og priser.
Tænk dig hvis et webhotel abbonnement ikke fortsatte, uden du havde givet tilladelse inden fristens udløb. Kan du ikke huske at opsige, kan du heller ikke huske at forny !! Domænet ville blive lukket, penge skulle ofres på nyoprettelse af domænet igen. Bøvl for dig, mig og dem.
Nej overhold de opsigelsesvilkår du accepterer ved indgåelse af aftalen, så er der overhovedet ingen problemer. Kan du ikke acceptere disse aftaler, så lad dog vær med at indgå dem.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. december 2006 - 17:13 #10
øhh gælder aftale loven KUN for viasat ?
Mht domæne fornyelse

http://www.computerworld.dk/art/35787

http://www.abusiness.dk/printpage.asp?NewsID=350

citat: http://danhost.dk/forretningsbetingelser.php

Årsgebyr m.m.
Oprettelse af et .dk domæne bevirker, at der hvert år skal betales et gebyr til DK Hostmaster A/S. DK Hostmaster A/S bestemmer suverænt beløbets størrelse, som p.t. udgør 50 kr. pr. år eksklusiv moms. DK Hostmaster A/S opkræver hvert år gebyret direkte hos kunden. Manglende rettidig betaling af dette årsgebyr, vil medføre, at domænet slettes.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. december 2006 - 17:18 #11
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. december 2006 - 17:22 #12
om suspendering af domæne navne

http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=66
Avatar billede mstorgaard Praktikant
02. december 2006 - 18:20 #13
Vil det sige at det er ulovligt for webhoteller automatisk at forny et abonnement efter 12 måneder?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. december 2006 - 18:37 #14
hvis man så også automatisk bindes i 12 måneder igen, ja så er det ulovligt, (det er heller ikke en pæn måde at drive forretning på)

Bemærk at du efter 12 måneder ALTID kan afmelde dig med maks 3 måneders opsigelse.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
02. december 2006 - 18:39 #15
Hvis vi tager en situation, hvor man har haft et webhotel i 11½ måneder. Man vil så opsige, men der er 1 måneds opsigelse. Man kan så kun opsige abonnementet 2 uger inde i næste abonnementsperiode, og man kan minimum tegne abonnement for 12 måneder.
Er det så lovligt af firmaet at tvinge en til at betale for alle 12 måneder, selvom man godt vil opsige det efter 2 uger?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. december 2006 - 18:49 #16
normalt skal de have opsigelsen senest 1 måned før ophør, så vil du bruge det i 12.5 måned kommer du til at betale for 13 måneder, (men er bindingsperioden 12 måneder, vil det blive 15 månder der skal betales for) såvidt jeg kan forstå af tidligere nævnte afgørelser. (altså efter 12 måneders binding, kan aftalen altid opsiges med maks 3 måneders varsel)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
02. december 2006 - 18:52 #17
Har jeg så også krav på at få det resterende beløb returneret?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. december 2006 - 19:39 #18
ja det vil du have (jævnfør det der står i de tidligere links)