Avatar billede bigby Nybegynder
30. november 2006 - 14:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dvd-brænder tror, den er et cd-drev

Min dvd-brænder (standard med min Fujitsu-Siemens pc, visnok en NEC-model) kan pludselig ikke længere læse dvd'er.

I enhedshåndtering står den skiftevis anført som cd-drev og dvd-ram-drev. Når man propper en dvd-film i den, står den og snurrer, mens Windows fryser mere eller mindre permanent.

Første gang jeg tjekkede, stod der desuden et scsi-drev under enhedshåndtering, som ikke findes i virkeligheden - og jeg valgte så at deaktivere det. Men det hjalp ikke.

Mig bekendt bruger dvd-drev ikke drivere (ud over hvad der er indbygget i Windows), så hvad skal jeg skifte for at få drevet genkendt som en dvd-brænder igen? Kører XP Home på en AMD X2 3800 pc fra Fujitsu-Siemens.
Avatar billede venturer Nybegynder
30. november 2006 - 14:18 #1
Umiddelbart ville jeg tage kontakt til Fujitsu-Siemens' support. Det kan muligvis godt være en Windows problem, men du kan starte med at ringe til dem for at høre om det er et kendt problem. De kan muligvis også fortælle hvordan du ellers kan teste drevet (evt. med deres egne værktøjer).

Hvis du selv vil fejlfinde først, vil det være kanont hvis du kan prøve drevet i en anden maskine eller et andet drev i din egen maskine. Prøv evt. at sætte din brænder til et andet stik i din maskine (hvis muligt). En anden mulighed er at lave en repair installation af Windows, men så lang ville jeg ikke selv gå uden at have snakket med support.
Avatar billede thegenuine Praktikant
30. november 2006 - 15:46 #2
Avatar billede bigby Nybegynder
01. december 2006 - 23:18 #3
Et par Windows-system-gendannelser var nok til at løse problemet, selv om drevet stadig står anført som skiftevis cd-drev og dvd-ram-drev i enhedshåndteringen. Så længe det læser dvd'er, er jeg ligeglad med, hvad det kalder sig.
Avatar billede kogt Nybegynder
06. december 2006 - 17:36 #4
bruger du deamontools, alcohol120% maaske