Avatar billede bigby Nybegynder
30. november 2006 - 01:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Konfiguration af stærk og støjsvag pc

Jeg skal have samlet en tyst og stærk pc til bl.a. videoredigering og spil. Alt skal kunne købes hos shg, og jeg har kig på følgende:

kabinet: Antec P150 (støjdæmpet)

mobo: Asus P5B Deluxe

cpu: Core2Duo E6600 2,4 GHz

hd: Western digital 500gb (angiveligt det mest støjsvage pt.)

-- Men med det følgende er jeg mere i tvivl:

* 3D-kort - her svinger jeg mellem to m. passiv køling: XFX GeForce 7950 GT XXX (overclocket) og MSI NX7950GT-VT2D512EZ (har VIVO, er billigere)

* Stock-køleren til Conroe-cpuen skal vel skiftes til ngt. mere støjsvagt? Og hvad får jeg ellers brug for af køling? Der følger vist en enkelt køler m. kabinettet, men skal vi ikke op i noget 12cm?

* RAM? skal bruge 2 gb - med mulighed for at opgradere til 4gb. Regner ikke med det vilde oc, men rart at have muligheden, hvis det ikke koster for meget. Får jeg nogen mærkbar gevinst ved at vælge andet end den billigste "valueram"?

* Kan den PSU, der følger med kabinettet, trække alt dette? Ideer til noget stærkere/mere støjsvagt?
Avatar billede loppehund Nybegynder
30. november 2006 - 09:51 #1
Avatar billede loppehund Nybegynder
30. november 2006 - 09:53 #2
Ville kigger efter en anden PSU, for det er ofte low budget det medfølger i kabinettet
Avatar billede c-holst Novice
30. november 2006 - 09:57 #3
kan i hvertfald anbefale dig at montere en 12 cm blæser på din cpu, men du skal være opmærksom på om den kan være der da omfanget af hele køleren nærmer sig 15 cm på mange modeller. fordellen ved de store blæsere er, at de kan køre med langt færre omdrejninger og alligevel levere en acceptabel køling ved normal brug. når computeren presses kan du så få brug for at skrue op. Det giver et meget stort udslag i støjnivuet. kan sige, at jeg har en 12 cm northq som kun kører på 5 volt. og den formår med lukket kabinet at holde min cpu lige under 50 grader. og jeg har ikke nogen kabinetblæsere. sorg for, at du har noget så du kan styre omdrejningerne manuelt

kig på hjemmesiden www.stillepc.dk der er rigtig mange gode tips.

der er noget jeg ikke bryder mig om med det ene grafikkort. kombinationen af fanless og overclocking. men jeg ved ikke om det vil give problemer. prøv også at kigge efter nogle tests for at se hvor meget ekstra power det vil give.

sørg for, at din harddisk på ingen måde rører ved noget metal inde i kabinetet da det er en væsentlig støjkilde i en stille pc

http://www.silentpcreview.com/article272-page1.html
en lille artikkel om dit kabinet
Avatar billede loppehund Nybegynder
30. november 2006 - 10:00 #4
Fanless duer IKKE til OC!

Hvad angåt 120mm, så tager de meget plads, og man bør sikre sig den kan være i kabinettet
Avatar billede bigby Nybegynder
30. november 2006 - 13:51 #5
Tak for forslag og links. De konkrete produkt-forslag kan jeg dog ikke bruge, da maskinen skal samles af SHG.

Men via linket til silentpc fandt jeg deres test af den medfølgende psu, som lader til at være glimrende. På højde med de bedste seasonic if. anmeldelsen (hvad angår støjsvaghed).

Måske skulle jeg købe MSI-kortet i stedet. Det har vivo og er billigere. I hvert fald vil jeg have et passivt kort - og så en god, tyst kabinetblæser. Er Papst stadig de bedste?

De foreslåede RAM forhandles desværre heller ikke af SHG.
Avatar billede loppehund Nybegynder
30. november 2006 - 14:09 #6
Hvorfor handle ved SHG når ikke de tilbyder de bedste produkter??

Glem passivkøling når du skal OC. Lortet brænder af!
Papst er kanon ja.
Avatar billede bigby Nybegynder
01. december 2006 - 23:30 #7
Jeg køber ikke pcen for at overclocke den. Tænker blot, at jeg efter et år eller to kan give den lidt kunstigt åndedræt ved at skrue lidt op.

Det er langt vigtigere, at den er støjsvag - helst lydløs.

Den skal købe ved SHG, fordi jeg vil samle alt eet sted - og have dem til at samle maskinen. Og SHG har det største udvalg i Århus-området efter min erfaring.
Avatar billede loppehund Nybegynder
02. december 2006 - 15:14 #8
ok
Avatar billede loppehund Nybegynder
08. januar 2007 - 12:35 #9
Lukketid??
Avatar billede c-holst Novice
13. februar 2007 - 21:32 #10
Da det er længe siden der har været liv i denne tråd, vil det være rart med respons fra spørgerens side.
er problemet løst, eller er der stadig problemer, så sig til, så tager vi den der fra.