Avatar billede storm2880 Nybegynder
28. november 2006 - 18:09 Der er 17 kommentarer

WSUS . Restart now/Restart Later - Later ikke en mulighed

Hej Alle

Så er det tid igen.

Denne gang et spørgsmål som jeg nok desværre på forhånd ikke regner med i kan løse.

Jeg har brugt et par dage på at google og kan se at mange andre har samme problem som jeg har.

Situationen er den at vi har konfigureret en WSUS på vores 2003 miljø. Vi har cirka 5500 brugere, fordelt på over 60 lokationer.

Brugerne får defineret deres "update server" via en GPO, og det virker glimrende.

Når de tilgængelige patches så er downloadet til klienten, og installeret, efter de regler der nu engang er sat op, får brugeren en popup box.

Det kan jeg som sådan godt leve med.

Den informerer om at der er installeret disse patches, og at pc`en har brug for at blive genstartet.

Altså "restart now " "restart later"

Det er bare sådan at Restart later" er gråtonet. Eller "greyed out" for at blive i terminologien.

Altså kan den ikke vælges.

Den friske læser vil måske sige at det er en kendt fejl, og det er fordi brugeren ikker er lokal admin.

Men det er sådan at interactive er medlem af lokal admin gruppen dvs den bruger der er logget på altid er lokal admin.

Yderligere har jeg defineret i GPO`en at "none administrators" også skal kunne få notifikationer.

Som det er nu har jeg prøvet alt muligt uden held. "restart later" forbliver greyed out.

I GPO`en er der konfigureret følgende

"Configure automatic updates" (Punkt 4 er valgt automatically download updates etc.)

Specify intranet microsoft update service location (vores WSUS er defineret naturligvis)

Enable client-side targeting (den pågældende container er valgt)

Reschedule automatic updates scheduled installations ( er sat til 15min)

No Auto-restart for scheduled automatic updates installations er enabled

Automatic updates detection frequency er sat helt ned til hver time mens jeg tester

Allow automatic updates immediate installation er enabled

Re-promt for restart er sat til , men det har ikke den store betydning for dete

Og som sagt Allow non-administrators to recive update notifications

Yderligere har jeg naturligvis tjekket på user configuration at der ikke er pillet ved "remove access to use all windows update features"

Altså vil jeg påstå at alt er som det skal være for at det er muligt at modtage opdateringer, men afslå installationen(udsætte den til senere)

Men det virker bare ikke

Efter mange timers læsning på nettet kan jeg se at et utal af andre har problemet.

Dog lader det til at mange ved at bruge "Allow non-administrators to recive update notifications" får mulighed for at vælge restart later.

Det åbner så også op for at brugeren kan fjerne enkelte patches og fravælge dem til installation.

Dette er jeg ikke super vild med, men det er egentlig lige meget, for det virker heller ikke.

Jeg sætter 100 point på høj kant, fordi jeg forventer ikke nogen har svaret.

Men har nogen det, er det jo bare lækkert.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
28. november 2006 - 18:20 #1
hvad er jeres værdi for "delay restart for scheduled installations" ?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
28. november 2006 - 18:21 #2
ps glæd dig til WSUS 3.0 bliver FR, kører med deres beta 2 version (eller er det beta 1) og det spiller godt ;)
Avatar billede storm2880 Nybegynder
28. november 2006 - 18:43 #3
"delay restart,,,,,,,,,," Er ikke defineret

Det burde ikke være aktuelt når jeg har enablet "No Auto-restart for scheduled automatic updates installations"
Avatar billede niels_hansen Praktikant
28. november 2006 - 19:02 #4
jeg har konfigurete den, og her auto restarter den ikke ;)
Avatar billede storm2880 Nybegynder
28. november 2006 - 20:25 #5
Ehh

Nu ved jeg ikke hvad du har fået ud af mit spørgsmål, men mine klienter auto restarter heller ikke.

Du får en dialog boks, hvor der er "restart now, og restart later" i

Du kan bare ikke vælge restart later.

Søg lidt på google, og du vil finde tusinder af hits fra andre med samme problem.

Du behøver ikke trykke now, den gør ikke noget af sig selv. Men boksen vil altid ligge øverst. Så du er nød til at trække den ud af billedet for at blive fri for den, med mindre du vælger at føje den, og genstarte.
Avatar billede karser Nybegynder
28. november 2006 - 21:26 #6
Kan ikke huske hvad den hedder, men du skal finde en GPO setting der hedder noget i retning af "Allow administrative alerts..."

Sæt denne til Enable og dine brugere vil kunne trykke "Restart Later..."
Avatar billede karser Nybegynder
28. november 2006 - 21:28 #7
Woops! Den har du vidst selv fundet! :o|

Jeg læser lige din tråd ordentligt inde jeg blander mig mere! Sorry!

;o)
Avatar billede karser Nybegynder
28. november 2006 - 21:30 #8
...kommer lige i tanke om noget jeg selv har oplevet som minder om det!
Er det ved installation af Windows Installer 3.0 update eller en af de første BITS updates (XP SP1) du oplever fejlen?

...eller er det genrelt ved samtlige updates?
Avatar billede storm2880 Nybegynder
28. november 2006 - 21:53 #9
Det er faktisk ved samtlige updates.

Rimelig frustrerende.

Føler ikke rigtig jeg kan sætte det i drift så længe det "opfører" sig sådan
Avatar billede karser Nybegynder
28. november 2006 - 22:01 #10
Med frygt for at have overset det i dit lange skriv, så tør jeg næsten ikke spørge... Hvilken version (SP niveau) kører dine klienter på?
Avatar billede storm2880 Nybegynder
28. november 2006 - 22:26 #11
Alle Klienter er Windows XP SP2

Det har jeg ikke noteret. Så det lykkedes dig faktisk at finde noget jeg ikke havde tænkt på. Prøvede ellers at være grundig. Der er ikke noget værre en spørgsmål der ikke beskriver problemstillingen ordentligt. (0:
Avatar billede karser Nybegynder
28. november 2006 - 22:42 #12
Nemlig! ;o)

Men det var så også det svar jeg havde "frygtet"...

Har du testet om din GPO så også rent faktisk bliver applied til dine klienter?

Du kan evt. teste det ved at køre GPresult på en af klient maskinerne... For hvis nu dine klienter slet ikke har fået den indstilling med "Allow non admins..."!?

/Karser
Avatar billede storm2880 Nybegynder
28. november 2006 - 23:06 #13
GPO`en virker perfekt. Den sætter lige præcis de entryes den skal i registry.

Jeg har tjekket det.

)0:
Avatar billede storm2880 Nybegynder
29. november 2006 - 11:42 #14
Well jeg har her til morgen forsøgt noget nyt

Jeg har fjernet alle andre GPO`ere end WSUS gpo`en
Jeg har startet den op uden logon script
Jeg har lavet en installation uden finalize script (der laver nogle windows tilretninger)

Og så virker det.

Nu har jeg så sat to ekstra i gang, så jeg får efterprøvet i hvilken af de tre dele problemet opstår

Spændende

vender tilbage
Avatar billede karser Nybegynder
29. november 2006 - 17:10 #15
meget spændende! lad endelig høre fra dig!
Avatar billede storm2880 Nybegynder
30. november 2006 - 10:44 #16
Jeg er ikke kommet så meget videre.

Jeg testede på det , det meste af dagen igår.

Det lader dog til at det er noget i vores ret komplekse vbs baserede login script der gør at det ikke virker.

Det bliver desværre rimelig svært at fejlfinde på, da det består af 10-15 scripts med tilhørende ini filer
Avatar billede storm2880 Nybegynder
06. november 2007 - 12:07 #17
Problemet blev løst af mig selv, da det viste sig at en registry hack var problemet. GPO`en kunne ikke overskrive denne