Avatar billede willadsen Nybegynder
27. november 2006 - 10:39 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

C5 over VPN opkobling

Hej
Jeg overvejer at lade et eksternt kontor kople op imod min C5 installation via en VPN forbindelse.

Men jeg har hørt et sted at et ADSL udfald, mens det eksterne kontor har en C5 kørende, kan smadre C5's database.

Kan dette have sin rigtighed?

Ellers må jeg sige til det pågældende kontor at de skal hente tingene ned lokalt før de arbejder med det.

Venlig Hilsen Jens W
Avatar billede mariaf Juniormester
27. november 2006 - 12:48 #1
Jeg har kendskab til en del, der kører på den måde uden problemer. Og rent principielt er det noget roderi at hente noget ned for at arbejde videre med det - hvad så med retur? Så hellere en opkobling.
Avatar billede dma Nybegynder
27. november 2006 - 12:55 #2
Det kommer meget an på hvordan man kører det. Hvis det foregår som fjernstyring (TerminalServer, PcAnywhere,VNC eller andet) er det uden betydning hvis der er udfald på linien.
Hvis man derimod laver en form for mapping af fjernkomputeren så den bliver et drev, ja, så er det rigtigt.
Så hvis det skal gøres, SKAL det gøres som fjernstyring af en pc, eller som TerminalServer opkobling.
Avatar billede mariaf Juniormester
27. november 2006 - 13:02 #3
->dma: Kan det overhovedet kører som mapning? Vil det ikke være så langsomt at det reelt ikke virker?
Avatar billede willadsen Nybegynder
27. november 2006 - 14:01 #4
det var mapning jeg hentyede til, regnede egentlig ikke med at C5 overførte så store datamængder at det ville være for krævende at mappe.
(Det vil her jo dreje sig om en lokal installation med data mappen remote)

Vi har desværre ikke mulighed for Remote desktop eller deslige mod serveren, så er lidt bange for vi bliver nødt til at rode rundt lidt :) Eller er der andre alternativer?
Avatar billede dma Nybegynder
27. november 2006 - 14:38 #5
mariaf: Jo, man kan godt mappe. Har faktisk i sin tid prøvet det over ISDN m.fl. Og jo, det er ret så langsomt. Skal det virke bare nogenlunde, skal man faktisk have en lokal kopi af C5 (minus C5DATA-fil) på den decentrale plads, idet den ellers skal hente min. 2-3MB hver gang programmet starter. Og følsomheden ligger så i, at data ligger på linien når man kører. Det vil normalt ikke give deciderede crash i databasen at linien går ned - det sker egentlig kun ved deciderede net- eller diskfejl direkte på serveren. De andre vil normalt blive fanget af TTS-systemet.

willadsen: Du kunne stille en alm. pc op og installere opensource programmet UltraVNC (www.uvnc.com). Det er ikke super hurtigt, men det er til gengæld gratis! Men det kræver selvfølgelig at du har en pc reserveret til kun dette formål...
Avatar billede willadsen Nybegynder
27. november 2006 - 22:41 #6
Tjah tror jeg prøver det, det er jo trods alt på 512Kb dedikeret forbindelse, de er jo lidt bedre end isdn :)
Avatar billede dma Nybegynder
28. november 2006 - 11:42 #7
Jeg ville IKKE vove det, den skal jeg transportere alle nødvendige data frem og tilbage over linien, så det er helt på egen risiko!
Avatar billede willadsen Nybegynder
28. november 2006 - 23:24 #8
Tjah en normal installation kører næsten for det meste også med et data drev centralt der vil et netværks nedbrud jo så også koste dyrt. Her er det bar en krypteret ADSL der gør det samme.
Man kan jo så mene om TDC ADSL hvad man vil men min erfaring siger at de er meget pålidelige
Avatar billede dma Nybegynder
29. november 2006 - 08:59 #9
Den store forskel mellem et lokalt net og en ADSL forbindelse er, at hvor en ADSL forbindelse kortvarigt kan "tabe" forbindelsen, vil et normalt fungerende lokalnet ikke gøre det. Det mærker man ikke på langt de fleste programmer, men lige netop for C5 er det et problem, for det vil forårsage at C5 går ned. Men held og lykke med det...
Avatar billede willadsen Nybegynder
29. november 2006 - 23:32 #10
har jeg næsten andre valg??
de har en sbs server så terminal services er udelukket.
og jeg er ikke fan af at lukke folk ind via VNC
Avatar billede mariaf Juniormester
30. november 2006 - 15:41 #11
Hvorfor er terminal Server udelukket?
Vi kører via en VPN (Cisco). Det kører upåklageligt.
Avatar billede willadsen Nybegynder
02. december 2006 - 07:33 #12
de har kun en sbs server og ingen extra arbejdsstation lige pt
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
18. december 2006 - 07:51 #13
SBS kan fint kører terminal, bare max 2 brugere af gangen. SBS kan bare ikke køre i appl. mode, men det behøver den jo heller ikke for at køre max 2 brugere på en C5.

//TP