Avatar billede gurumaster Nybegynder
25. november 2006 - 08:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Strøm til bilradio

Hejsa...
Efter at have udskiftet min bilradio med en nyere model, kan jeg desværre ikke længere tænde, - og bruge den, når bilens tænding er slået fra.
Den "gamle" radio kunne afspille selvom tændingen var slået fra, men det kan den nye ikke. Først når nøglen er drejet et par hak, så kan den bruges.
Jeg har forbundet den nye radio med de to stik som i forvejen sad på den gamle radio, og som jeg går ud fra, er standard.
Men er der nogen her, som kan komme med et bud på, hvorfor, og gerne hvordan jeg løser problemmet.
Avatar billede thov Forsker
25. november 2006 - 17:02 #1
En af ledningerne er styresignal, og springer fra 0 til 12V, når radioen 'får lov' til at spille.
Kan du finde ud af hvilken en det er, så kan den flyttes, så der altid står +12V på den.
Spørgsmålet er så bare, om radioen så kan slukkes helt :-(
Avatar billede gurumaster Nybegynder
25. november 2006 - 17:46 #2
thov > Okey...men det kræver jo så næsten et diagram over radioens ledningsnet.
Det er en JVC radio/DVD, og jeg har kigget på deres support side, men desværre er der intet diagram at hente. Men ellers tak for hjælpen.
Avatar billede greengoblin Nybegynder
25. november 2006 - 18:00 #3
Du skal lave "konstant" strøm. Der skulle gerne være en Rød og så en eller to Gule ledninger, på din bilradio. Jeg mener den gule skal kobles på den røde ellers er det omvendt. Håber du kan bruge det til noget. =)
Avatar billede gurumaster Nybegynder
25. november 2006 - 18:32 #4
greengoblin > Tak for svaret. På radioen sidder der 2 firkantede stik, som modsvarer dem som er monteret i bilen. Dem har jeg så bare sat sammen, og det virker også OK, bortset fra det med konstant strøm til radioen. Der er ikke nogle "ekstra" ledninger ud over dem som skal gå til DVD skærmene. Jeg undrer mig bare over hvorfor det virkede med den gamle radio. På den gamle radio fungerede det på den måde, at hvis tændingen ikke var slået til, kunne radioen godt spille. Der var så den ting ved det, at radioen slukkede automatisk hvis tændingen ikke havde været slået til indenfor en halv time. Hmmmm underligt
Avatar billede greengoblin Nybegynder
25. november 2006 - 18:53 #5
Okay. Men de nye bilradioer skal ha tænding før de vil spille. Så skal bare sætte de gule på den røde. Så skulle der være konstant strøm på.
Avatar billede thov Forsker
25. november 2006 - 19:11 #6
Her er standard forbindelserne (EIA):

12 Volt to Battery = Yellow
12 Volt to Ignition = Red
Ground = Black
Speaker (Right Front) = Gray (+), Gray with Black Stripe (-)
Speaker (Left Front) = White (+), White with Black Stripe (-)
Speaker (Right Rear) = Violet (+), Violet with Black Stripe (-)
Speaker (Left Rear) = Green (+), Green with Black Stripe (-)
Antenna Out = Dark Blue
Amp Remote (Turn on) = Dark Blue with White Stripe
Illumination / Dimmer = Orange
RCA/Molded: Red = Right
White = Left

Ja, så der skulle gerne være +12V permanent på den gule ledning, og når tændingsnøglen drejes, kommer der også +12V på den røde.
Den røde ledning fra radioen skal derfor bare sættes sammen med den gule.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
26. november 2006 - 09:06 #7
thov > Mange tak for "oversigten" over forbindelserne i EIA stikkenne.
Nu tror jeg nemt, at jeg skulle kunne koble det sammen på en måde, så
der er konstant strøm på radioen.
Lægger Du ikke lige et svar ?
Avatar billede gurumaster Nybegynder
26. november 2006 - 09:08 #8
Forresten...lige et spørgsmål:
Orange = Illumination, hvad er den til ?
Avatar billede gurumaster Nybegynder
26. november 2006 - 09:10 #9
Og så lige den sidste :
RCA/Molded ?
Avatar billede gurumaster Nybegynder
26. november 2006 - 11:32 #10
HJÆLP..!!!!
thov > ´Jeg har nu afprøvet Dit forslag men...desværre jeg kan sgu ikke får det til at virke.
Hvis Du stadig har lyst til at hjælpe, så er her lidt mere info:

Ledningsbundtet i bilen er delt op i to firkantede dåser.
den ene indeholder forbindelserne til højtalerne, de er OK.
Det andet stik ser sådan her ud:
2 røde
1 grøn/gul
1 brun
1 orange

På bilradioen ser ledningerne sådan her ud:

2 røde, hvor den ene sidder i stikket og den anden ender "blindt"
1 gul (som kan deles)¨
1 sort
1 blå/hvid
1 brun
1 orange / hvid

Når stikkene sættes sammen bliver forbindelserne sådan her:

Radio-siden:  Bilstikket:
rød          -    rød
gul          -    rød
orange      -    orange
brun        -    ingen stik forbindelse i bilstikket
blå/hvid    -    grøn
sort        -    brun

Der sidder somsagt et ekstra stik på den røde ledning på radioen.
Det har har prøvet at sætte på den gule ledning (som kan deles) på radiostikket,
men det virker desværre ikke.
Har Du nogen bud ?
Avatar billede thov Forsker
26. november 2006 - 15:06 #11
Hvad er det forresten for en bil ? For her er lidt at vælge imellem: http://www.installdr.com/QuickWiring.html
Hvis det var mig, så ville jeg måle spændingen på ledningerne, og finde den som får 12V når radioen tænder.

Den orange ledning (illumination/dimmer), er sandsynligvis til en styring af dag/nat belysningen, hvis radioen har sådan en.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
26. november 2006 - 16:36 #12
thov > Ellers alletiders site Du der har fundet, men desværre er der ikke noget med om Hyundai.
Det er en Hyundai Getz.  I bilmanualen står der desværre heller ikke noget om ledningsdiagrammerne.
Så Du har nok ret i, at jeg må igang med at måle mig frem til det.
Men ihvertfald, endnu engang tak for hjælpen.
Vær lige rar at lægge et svar...
Avatar billede thov Forsker
26. november 2006 - 17:04 #13
Ofte er der en 'geografisk' standard. Er den koreanske/japanske/tyske bil man har, ikke med på listen, vælger man den som kommer fra samme land - med stor sandsynlighed er stikkene ens.
Producenterne af radioerne har også en interesse i fælles standarder.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
26. november 2006 - 18:46 #14
Okey, doki.....Du skal ihvertfald have tak for hjælpen