Avatar billede haspalm Nybegynder
24. november 2006 - 10:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Søgning i flade filer i database

Hejsa alle,
jeg søger en afklaring på om det kan lade sig gøre at placere flade filer som objekter i en database, for derefter at kunne foretage en søgning "inde" i selve objektet?

Hvis ja- hvilken database skal jeg bruge? Findes en tutorial der beskriver en løsning?

På forhånd tak
Avatar billede teepee Nybegynder
24. november 2006 - 11:14 #1
Både Oracle og SQL server kan håndtere BLOBs som er binary large objects. Heri kan du loade dine filer og dermed ligger de i databasen. Det letteste er hvis du googler BLOB, så finder du masser af informationer om emnet.
Avatar billede haspalm Nybegynder
24. november 2006 - 11:51 #2
ok - men når de ligger som blobs kan man så søge "inde" i selve filen.
lad os sige at jeg har en fil testfile1.txt som indeholder:
1 - Jan Jansen
2 - Per Persson
3 - Leif Larsson

Denne fil lægger jeg i db som blob.

Er det så muligt at søge i db efter strengen "Leif Larsson"?
Avatar billede teepee Nybegynder
24. november 2006 - 13:58 #3
MSSQL http://www.indexserverfaq.com/Blobs.htm
ORCL  http://www.dbasupport.com/oracle/ora9i/storing_word_docs.shtml
Iøvrigt, hvis det kun er text, skulle du måske overveje at bruge CLOB og i SQL Server hedder det vist NOTE eller sådan noget lign.
Avatar billede teepee Nybegynder
24. november 2006 - 14:02 #4
text/ntext ikke note.
Avatar billede haspalm Nybegynder
24. november 2006 - 14:02 #5
tak - point givet..