Avatar billede joachims Nybegynder
24. november 2006 - 00:03 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

dvi til crt tv?

Jeg har dette bundkort(http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216281), og vil gerne sætte det til mit crt-tv. Kan jeg det og hvilke kabler/omformere skal jeg bruge?
Avatar billede gurly Praktikant
24. november 2006 - 00:51 #1
med crt tv mener du gammeldags billedrørs tv ?
som formodentligt kun har en scart indgang.
dit bundkort har "indbygget" grafikkort, og det ser ud til at det har to slags udgange, nemlig vga og dvi, jeg tror ikke du kan konvatere dvi signalet til et signal der kan "passe ind " i scart stikket på dit tv, dit scartstik supportere sikkert 3 slags signaler, nemlig Composite video, S-VHS og RGB SCART.
men der findes en adapter som kan konvatere vga signalet fra din pc til følgende 3 signaler, Composite video, S-VHS og RGB SCART
http://av-connection.com/?PGr=846&ML1=1

men forvent ikke at få noget særligt ud af billedkvaliteten, så skal du have fat i et lcd tv eller bedre et plasma tv med dvi indgang, eller hdmi indgang, eller bare vga indgang, kvalitetten af de 3 slags er stort set ens, dvi og hdmi er dog bedst.
det er muligt at få adaptere imellem disse 3 formater, se inde hos AV Con også
Avatar billede gurly Praktikant
24. november 2006 - 00:53 #2
en mulighed er også at sætte et grafikkort i pc, som har en svhs udgang, eller bare et komposit video udgang, signaler som begge kan sluttes til acartstikket
Avatar billede niels_hansen Praktikant
24. november 2006 - 08:33 #3
S-video udgang, ikke S-VHS ;) (S-VHS er en video standard)
Avatar billede joachims Nybegynder
24. november 2006 - 10:25 #4
øv,så skal jeg jo nok ha købt et nyt tv... troede ellers man kunne sætte noget lignende dette til http://www.zitech.dk/Product/BigImage.aspx?ID=160242
Avatar billede niels_hansen Praktikant
24. november 2006 - 10:40 #5
det skam muligt at sætte det til tvet, med http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=14135
Avatar billede gurly Praktikant
24. november 2006 - 17:38 #6
Joachims >  ja den var jo smart den du selv har lagt link til, men det er jo spørgsmålet om den passer til dit bundkort, har du manualen til det ? og står der noget om det ?
syntes du den her var for dyr ?
http://av-connection.com/?PGr=846&ML1=1
kvalitetten burde jo blive lige så god/dårlig som ved løsningen med det
"breakout kit"
Avatar billede gurly Praktikant
24. november 2006 - 17:49 #7
så vidt jeg kan se her på produsentens hjemmeside
http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=1169&l1=3&l2=101&l3=0
så har dit bundkort et "internt stik"  som hedder "tv out"
kig næsten nedderst på siden under  "Internal I/O Connectors"
Der står der  1 x TV out connector    så det findes altså på dit bundkort
så måske den her alligevel kan bruges
http://www.zitech.dk/Product/BigImage.aspx?ID=160242
Avatar billede gurly Praktikant
24. november 2006 - 18:42 #8
kig på side 41 i manualen, der er vist og beskrevet hvordan du sætter den udvidelse med tv out til, der er billede af dit tv out stik på bundkortet
link til manualen  >
http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM2/M2NPV-MX/e2629_m2npv-mx_manual.pdf
Avatar billede joachims Nybegynder
24. november 2006 - 21:46 #9
ja, er det et hdtv stik som sidder på det modul jeg har linket til? Så vidt jeg kan se har asus kun lavet en type tv-moduler...
Avatar billede gurly Praktikant
25. november 2006 - 09:51 #10
altså for mig ligner det en type stik som også bliver brugt til mange andre ting på bundkortet, jeg tror bestemt ikke det har noget med et hdtv stik at gøre.
grunden til der er 8 ben er nok at der også er en svhs udgang i stikket

det kit du har linket til er jo bare en plade til at sætte på bagsiden af pc, hvorpå der så er to stik, det ene er normalt koaksialt video signal, og det andet er svhs signal.  fra "pladen" skal ladningen så forbindes ned til stikket på dit bundkort. og je4g er 99% sikker på at det passer, det sik der sidder på bundkortet er sådan et "standard stik" som også fås i løs vægt.

kunne du finde det i manualen som jeg omtalte
Avatar billede niels_hansen Praktikant
25. november 2006 - 13:05 #11
det stik det linkes til er et composite og et S-video stik, ingen af dem er HD signaler (og kan heller ikke blive det)
Avatar billede joachims Nybegynder
25. november 2006 - 14:40 #12
ja, kunne godt finde det i manualen. Det var dog ikke i den manual jeg fik med bundkortet. Grunden til at jeg begndte at snakke om hdtv stik, var fordi at der i manualen på side 41 står "connect one end of the hdtv-out cable to this connector..."
Avatar billede gurly Praktikant
25. november 2006 - 15:41 #13
står der virkelig det, hæ hæ, det skal du nok ikke tage dig af, så vide jeg kan se har "bagpladen" da 2 stik , et med et koaksial video signal  (det gule stik) og så et svhs stik
Avatar billede gurly Praktikant
25. november 2006 - 15:56 #14
du her ret med at der står sådan på side 41, men det udvidelses modul de vider har vist også rgb udgang, hvis man forstørre dokumentet til 400% så man kan se det lille stik på bundkortet kan man se at der står > PB  og  PR  og Y  og GRD
og det er netop de signaler som et svhs signal bestå af, og hvorfa man også kan tage et kompisit videosiganl fra, der tager man bare Y  og  Grund,  de to sidste PB  og  PR  er de ekstra signaler et svhs signal har nemlig luminans og krominans.

så du kan helt sikkert bruge det stik
Avatar billede niels_hansen Praktikant
25. november 2006 - 16:57 #15
gurly, et S-Video signal har ikke PB og PR direkte, det er moduleret med farvebærebølgens frekvens, så et S-video signal er IKKE det samme som et komponent signal (som netop er PB, PR og Y)

Et S-video signal består af 2 signaler, et Y og et C, y = lunimans (sort/hvid), C= chrominans, og indeholder farvesignalerne i moduleret form.
Avatar billede gurly Praktikant
25. november 2006 - 20:13 #16
niels_hansen > jeg har ikke snakket om et komponent video signal, men om et komposit video signal
Avatar billede gurly Praktikant
25. november 2006 - 20:27 #17
ja niels har ret, for det første hedder det s-video, men da det fremkom sammen med s-v-vhs maskinerne så har navnet lidt hængt ved selv om man bruger det til andet i dag.

niels har også ret i at PB, PR, og Y    er et komponent video signal, og det er jo faktisk hdtv

så det udvidelses kort joachims  selv har linket ikke kan bruges.

i brugsanvisningen på side 41 hvor der er vist at de sætter et udvidelseskort til
der kan man se at der er øverst 3 ens stik, hvilket jo sikkert er komponent signalet som består at 3 signaler Rød  Grøn  Blå,  neden under disse tre stik ser det ud til der er et s-video stik og et af de gule komposit video signaler.
så det udvidelseskort de viser i manualen må jo også indeholde noget elektronik som konvatere komponent video signalet til s-video og komposit signaler

bukker og undskylder, og takker nils hansen for at han rettede mig  c",)

der står jo lidt om det her
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=184&zoneid=7
Avatar billede niels_hansen Praktikant
25. november 2006 - 22:32 #18
komponent video KAN være hdtv, men ikke nødvendigvis, component (med PB ,PR og Y) er blevet benyttet i mange år i usa, istedet for RGB, men er meget ogte  i non interlace fremfor intetrlace (den måde billedet "tegnes" på, derved kræver component non-interlace en dobbelt så stor båndbredde til signalet.

(grunden til det har været emre udbredt i USA, er at Laserdisk (en slags DVD pås tørrelse emd en LP), var meget meget mere udbredt i USA, end noget andet sted i verdenen, og med en scan eller quad doubler, blev signalet lavet om til et nonionterlace, hvilket gør at billedet bliver *meget* mere roligt.

(det var så dagens lektion i TV historie :D )
Avatar billede gurly Praktikant
26. november 2006 - 01:11 #19
jeg har forgæves søgt efter et "udvidelseskort" på nettet som passer til joakims bundkort, men det kan jeg ikke, og i manualen skriver de intet om hvad det er for et kort de ellers viser hvordan man sætter til ! ! !
Avatar billede gurly Praktikant
26. november 2006 - 02:05 #20
jeg har fundet en side her hvor bundkortet er vist, og midt nede på siden er udvidelses kortet også vist, med hdtv  og s-video  og composit video signal.
der står at kortet er "bunled" sammen med motherbordet, hvilket vel betyder at det skulle følge med når man køber bundkortet  ?
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=101&l3=0&model=1138&modelmenu=1
Avatar billede gurly Praktikant
26. november 2006 - 02:09 #21
nå nej for det hedder M2NPV-VM hvor dit hedder M2NPV-MX
hmmm, manualen hvor det er vist er da ellers til et MX