Avatar billede madsenogjensen Nybegynder
23. november 2006 - 19:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

No boot sector on hard disk

Jeg kan slet ikke starte min bærbar op. Når jeg tænder den siger den No bootable divice--strike f1 to retry boot.
Er den død og i så fald er det muligt aligevel at redde data
Mvh
Gerd
Avatar billede haverslev Novice
23. november 2006 - 20:12 #1
Hvad sker der, hvis du trykker på F1 ? - samme melding igen ?

Det er muligt disken er stået af, men der er da lidt ting der kan prøves

Genroprettelseskonsol i xp:

Prøv at smide din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

der vil også komme nogle spørgsmål, som du skal svare på, f.eks med Y osv.
Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  fixboot            (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  bootcfg /rebuild  (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Hvis ikke, så sæt harddisken over i en anden pc - som slave og hent dine data ud
Når det er gjort, så kan du jo prøve en nyinstall. af windows

Du skal nok have fat i sådan en her:
http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK25113
Avatar billede haverslev Novice
23. november 2006 - 20:14 #2
Glemte lige forklaringen til bootcfg /rebuild her, da den "spørger" om nogle ting:
http://support.microsoft.com/kb/291980
Avatar billede madsenogjensen Nybegynder
23. november 2006 - 20:29 #3
Hej
Jeg har allerede forsøgt det meste af det uden held. Jeg kan ikke boote op på hverken hard disk eller cd-rom. jeg kan kun trykke f1 for retry eller f2 for setup utility.
Så noget tyder vel på at jeg må forsøge den sidste mulighed æv
Avatar billede madsenogjensen Nybegynder
23. november 2006 - 20:47 #4
nå nu har jeg så forsøgt mig frem med en gammel startdiskette...jeg kan ikke starte op, men jeg kan nu i dos'en finde C: kan jeg bruge det til noget??
Avatar billede haverslev Novice
23. november 2006 - 20:54 #5
Næ du kan blot konstatere, at der er et c-drev, men du skriver
"Jeg kan ikke boote op på hverken hard disk eller cd-rom"

Prøv at gå i bios:
Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)

Herefter prøver du om den kan boote på cd`en og udfører det jeg skrev: 20:12:21
Avatar billede madsenogjensen Nybegynder
23. november 2006 - 21:07 #6
Tusind tak fordi du gider blive ved med at komme med forslag. nå men det virker heller ikke . Der sker ikke noget når jeg taster f9. Det er iøvrigt en DELL PC hvis det har nogen betydning
Avatar billede haverslev Novice
23. november 2006 - 21:30 #7
Nu kender jeg ikke DELL så godt, men hvad mener du med :
"Der sker ikke noget når jeg taster f9."
Hvis du mener, at det ikke ændre på boot situationen, så prøv at gå i bios igen og
gå ind under menu "Advanced Setup” og vælg cd-rom som 1.boot device. Tryk herefter på ”F10” for at gemme/save dine indstillinger i bios.

ellers er der muligheden med XP opstarts disketter og der skal cd`en også være i drevet samtidig.
Husk at vælge den rigtige XP Version
Startdisketter til XP.:
XP Home:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8&displaylang=da

XP Home SP2:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=15491f07-99f7-4a2d-983d-81c2137ff464&displaylang=da

XP Pro:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=da

XP Pro SP2:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=535d248d-5e10-49b5-b80c-0a0205368124&displaylang=da
Avatar billede madsenogjensen Nybegynder
23. november 2006 - 21:35 #8
det forsøger jeg
Avatar billede haverslev Novice
23. november 2006 - 21:42 #9
Hvis ikke, så er jeg bange for at du skal  have fat i sådan en her:
http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK25113

og så sæt harddisken over i en anden pc - som slave og hent dine data ud
Avatar billede madsenogjensen Nybegynder
23. november 2006 - 21:47 #10
Tak for din hjælp jeg forsøger her den sidste mulighed og eller ja så må jeg vist ud og handle
Tak for hjælpen
Avatar billede haverslev Novice
23. november 2006 - 21:50 #11
Selv tak ;O)