Avatar billede michaelmyers Nybegynder
21. maj 2001 - 17:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HASTER: Fysik

Jeg sidder og sveder over en fysik opgave til imorgen, som jeg ikke fatter. Jeg var syg den dag de udførste forsøget, så jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal.....hjælp mig!!!

Forsøget går ud på at måle tyngdeaccelerationen (TA). Man har en luftpudebænk med en glider (G) og to fotoceller (FC). De to FCer er tilslutter en timer (T) og afstanden imellem dem er 90cm. Massen af G er 187g og den bliver trukket afsted af en snor der går over en trisse og er bundet til et lod (L) med massen 100g.

Det eneste jeg har fået af vide er at vognen rykker sig 0.01005 sek/cm.... hvordan finder jeg den dumme tyngdeacceleration ???

Jeg ved det er noget med lodet og dens masse og noget med bevægelseslære osv...

Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 17:26 #1
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 17:27 #2
Hele linket skal med.
Læs også http://www1999215.thinkquest.dk/opslag/formler.html
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 17:29 #3
Avatar billede tofte Juniormester
21. maj 2001 - 17:37 #4
a=(v^2-v0^2)/(2*(s-s0))
s0=0
s=strækningen= 90 cm
v0=begyndelshastigheden= 0 (hvis ikke andet nævnt)
v=hastigheden=0,01005 sek/cm

så har du regnet bliens acceleration ud, det var da en start.

HUSK SI enheder
Avatar billede barefoot Nybegynder
21. maj 2001 - 17:50 #5
Jeg har en Fysik Rapport om emnet som vi også lavede for et år siden....
Sig lige til hvis der er noget spwcifikt som du ønsker...
Avatar billede michaelmyers Nybegynder
21. maj 2001 - 17:56 #6
Hvis man finder G\'s acceleration ud og gange den med massen så for man en kraft... er det den sammen kraft som L\'s masse gange TA ????
Avatar billede michaelmyers Nybegynder
22. maj 2001 - 18:55 #7
Hmmm.... har selv fundet ud af det...