Avatar billede heavyhenning Nybegynder
21. november 2006 - 18:31 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Dålig lydkvalitet når wave-balancen står som normalt.

Hej eksperter

Der er opstået et problem med lyden på min laptop, lyden er pludselige blevet utydelig, man kan næsten ikke høre vokalen når man hører musik.
Men det hjælper gå ind under lydstyring og flytte wavebalancen helt til en af siderne, men dette går så udover selve sangen da man så ikke hører det fulde lydbilled.

Er der nogen der evt. kan komme med et godt råd. Jeg har realtek HD audio manager til mit lydkort.

Mvh.

Ham der mistede vokalen.
Avatar billede milter Ekspert
21. november 2006 - 19:27 #1
Er det med alle lydfiler, dvs. også hvis du putter en lyd-cd i drevet og afspiller den?

Hvilken afspiller bruger du?
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
21. november 2006 - 20:46 #2
jeg har prøvet både mediaplayer og itunes og det gælder både for mp3 og lyd-cd'er?!
Avatar billede milter Ekspert
21. november 2006 - 22:08 #3
Har du noget et eller andet sted i din Realtek Audio Manager, hvor du kan vælge noget i retning af "Restore default settings"?

Finde der noget i Realtek, som hedder noget med "Effects" eller "Audio effects"? Hvis der gør, så deaktiver det.
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
21. november 2006 - 22:30 #4
Det undersøger jeg lige. Men bare for at få det på det rene, så er det ikke mit lydkort der er gået i stykker, men sikkert en eller anden ting jeg har aktiveret mht til lyd effter eller lign.?!
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
21. november 2006 - 22:39 #5
Det gælder forresten også når jeg afspiller videofiler, så er "hovedlydsporet" også mega dårlig.
Avatar billede milter Ekspert
21. november 2006 - 22:43 #6
Det lyder som om der er blevet ændret i lydindstillingerne. Bruger du højttalerne på computeren eller eksterne?
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
21. november 2006 - 22:47 #7
Jeg bruger højtalerene der sidder i min laptop samt høretelefoner. Men jeg mener ikke at jeg har gjort noget andet end jeg plejer, så jeg ikke forstå at det ligepludselig er sket:-(
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2006 - 00:09 #8
Hvad hedder din computer, fabrikant og modelnummer?
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2006 - 00:22 #9
... og skal det forsås sådan, at det kun er stemmer i melodier, der bliver dårlige, eller har du også problemet, hvis der kun er instrumenter?
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
22. november 2006 - 08:17 #10
der er generelt dårligere lyd, men melodistemmen er næsten helt væk.
Det er Zepto Znote 6214w.
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2006 - 16:22 #11
Prøv det her:

Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lydstyrke > I feltet "Højttalerindstillinger" klikker du på "Avanceret" > Check, at dn rette iundstilling er valgt her. Det skal være et eller andet med "stereo".
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
22. november 2006 - 18:48 #12
Det hjælper desværre ikke. Men jeg overveje at slette mit lydkort i enhedhåndterings-menuen og så installere driver og hele molevitten igen..?!
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2006 - 22:48 #13
Har du arbejdet med driverne til lyden fornylig?
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
23. november 2006 - 12:05 #14
nej ikke bevidst i hvert fald.. men som det ser ud nu er det den eneste løsning.. foruden at formatere selvfølgelig, men det burde ikke bvære nødvendig.?!
Avatar billede milter Ekspert
23. november 2006 - 15:50 #15
Har du fundet noget med "restore defaults" eller "effects"?
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
23. november 2006 - 16:30 #16
nej ikke rigtig.. jeg har prøvet at nulstille og restore alle de steder hvor jeg er stødt på det.
Avatar billede milter Ekspert
23. november 2006 - 18:12 #17
Prøv det her:

Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lydenheder > I vinduet "afspilning af lyd" klikker du på "Lydstyrke" > Er "Balance" sat i midten på dem alle?
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
24. november 2006 - 11:10 #18
Nej ikke i wave modulet, for hvis jeg flytter den ind på midten, så er det jeg har får den dårlige lyd, men hvis den står i en afsiderne har jeg vokalen, men mangler lidt af det fuldstændige lydbillede.
Avatar billede thov Forsker
24. november 2006 - 14:14 #19
Prøv med Foobar2000 http://www.foobar2000.org/ eller WinAmp http://www.winamp.com/
Begge afspillere lyder i forvejen bedre end WMP, fordi de undgår k-mixeren som er fejlprogrammeret.
Avatar billede milter Ekspert
24. november 2006 - 15:57 #20
thov => Hvordan kan k-mixer give det problem, "heavyhenning" har?

Prøv at checke din direct-x. Det gør du sådan her: Start > Kør > I vinduet "Åbn" skriver du:    dxdiag  > OK > Hvilken version af direct-x har du?

Åbn felterne "Lyd" og "Musik" og kør en test for at se, om de virker korrekt. Under "Musik" behøver du kun teste de ting, som har noget med "wave" at gøre.
Avatar billede milter Ekspert
24. november 2006 - 16:05 #21
.... og prøv det her: Åbn Enhedshåndtering > Klik på plusset ud for "Enheder til lyd, video og spil" > Find linien med dit lydkort og dobbeltklik den > Egenskaber > Klik på plusset ud for "Lydenheder". Hvor mange enheder er vist her, og hvad hedder de? > Klik på plusset ud for "Mixerenheder". Hvor mange enheder er der, og hvad hedder de?
Avatar billede thov Forsker
24. november 2006 - 16:42 #22
milter > k-mixeren skal normalt ikke gi' den slags problemer, den får 'bare' den 16' bit til at 'blafre' mellem 0 og 1, og det kan høres (på kvalitets stereoanlæg).

Min kommentar gik derfor mere på at 'heavyhenning' kunne prøve en anden afspiller end WMP.
Avatar billede thov Forsker
24. november 2006 - 17:01 #23
Ved nærmere eftertanke, så kunne det være at fasen på den ene kanal er vendt - det giver et diffust lydbillede, når begge kanaler afspilles.

Kan der være en indstilling i Audio Manager som kan vende fasen ? For ledningerne inde i computeren kan ihvertfald ikke bytte rundt af sig selv.
Avatar billede milter Ekspert
24. november 2006 - 17:55 #24
thov > "heavyhenning" har det samme problem med afspilning i itunes (første indlæg).

Selv om en fase er vendt, kan det ikke få stemmerne til at forsvinde på den måde, han forklarer. Så vidt jeg ved, kan det næsten kun skyldes et filter (i mange afspillere kaldes det en "effect"), en såkaldt "vocal remover". Og de fleste af den slags bruger en fasevending. Det er korrekt. Derfor spurgte jeg ham, om han kunne finde noget med "effects". Jeg håber, vi finder frem til "synderen" :)
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
25. november 2006 - 11:14 #25
Jeg har directx 9.0c (4.09.0000.0904)

Lyd test: Alle lyde fra min software buffer og de første fra hardware bufferen var næsten helt utydelig. Mens de sidste fire tests fra hardware bufferen gik fint igennem.

Musik test: Der kunne jeg høre musikken i dem alle tests, men kvaliteten var lidt svær at vurdere.

Under egenskaber for mit lydkort er der kun en enhed ud for begge. Denne hedder:
Realtek High Definition Audio
Avatar billede milter Ekspert
26. november 2006 - 02:22 #26
Før du prøver en geninstallation af driveren, så prøv at kigge under Kontrolpanel > Tilføj eller fjern programmer > Har du et program her, der hedder "Realtek Soundman"?
Hvis ikke du bruger det, så prøv at fjerne det.

Hvilken driverversion har du til dit "Realtek High Definition Audio"? Du kan se det i Enhedshåndtering.

Prøv også at gå tilbage til testen af directx. Når du åbner testen af "Lyd", så prøv at skubbe skyderen i "Niveau for hardwareacceleration...." til modsatte ende og se, om det giver nogen forskel.
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
26. november 2006 - 10:38 #27
Jeg havde ikke det program.

Min diverversion er:  5.10.0.5224

Det giver samme lydbilled, næsten helt utydelig når der er skruet helt op for computeren:
Men der kommer ikke nogen lyd fra hardware bufferen, da den åbenbart er deaktiveret når den ingen acceleration er.
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2006 - 20:07 #28
Du bliver nok nødt til at prøve at geninstallere driveren til lydkortet.

Hvis ikke det hjælper, så kom bare tilbage.
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
29. november 2006 - 22:06 #29
Det hjalp at geninstallere driveren.. mærkeligt nok, for jeg mener ikke at jeg har været inde og rode ved de filer på noget tidspunkt.

Men du skal i hvert fald have mange tak for ulejligheden. Så hvis du lige lægger et svar ind, så har du hjulpet mig rigeligt til at få pointene.
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2006 - 22:19 #30
Velbekom.

Jeg burde have foreslået en geninstallation fra begyndelsen. Men godt det lykkedes at finde fejlen :)