Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 18:13 Der er 40 kommentarer

Tvivl om problemet med hardwaren

Hej eksperter.

Jeg havde den plan at skulle formatere harddisken i dag. Da dette skulle gøres med en anden disk som master, skulle den altså boote fra den. Da dette skulle gøres sagde computeren bip gentagende gange uden signal til skærmen. Da prøvede jeg derefter med min egen oprindelige harddisk, med samme resultat. Jeg har prøvet alle muligheder med stikkene og kan også høre harddisken køre.

Så derfor har jeg ingen idé om hvad problemet er. Grafikkortet, rammene, bundkortet? Blæseren og processoren kører også. Nogen der har en idé om hvad det kan have været? Kan noget have været ramt da harddisken blev taget ud?

Tak.
Avatar billede simlau Nybegynder
21. november 2006 - 18:17 #1
Hvad for et bundkort har du ? De bib der kommer fra bundkortet er en kode for hvor fejlen er.
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 18:26 #2
hvor ser jeg hvilket kort jeg har?
Avatar billede simlau Nybegynder
21. november 2006 - 18:35 #3
Læser det på bundkortet. Du kan ikke gøre andet hår computeren ikke kan boote..

Prøv at se om alle stik er sat ordenlig i.
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 18:42 #4
VIA 8235 hedder det.
Avatar billede krukken Juniormester
21. november 2006 - 18:57 #5
Hvor mang bib - og er de korte eller lange?
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 18:58 #6
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 18:58 #7
Vælg PC > Opsummering. Der står alt om din maskine
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:01 #8
den er helt oppe på 21 bib. lader ikke rigtig til at den stopper? :S
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:05 #9
Lyder som noget ikke er presset helt på plads i soklerne
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:06 #10
og jeg kan jo ikke bruge det program der når jeg ikke kan starte pc'en op?
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:06 #11
bipkoderne skal næsten altid tolkes som et problem med:

1. Cpu (forkert monteret/defekt/mv)
2. Bundkort (defekt/mv)
3. Ram (defekt/forkert monteret/mv)
4. Grafikkort (defekt/manglende forbindelse/mv).

Disse 4 ting bør være de første man chekker. Som kay nævner kan der opstå problemer med dårlig kontakt, f.eks. i forbindelse med grafikkortet, og "at tage kortet ud og sætte det i igen", kan løse problemet.
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:08 #12
okay.. prøver at tage tingene ud og i igen! vender tilbage
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:09 #13
HUSK at fjerne strømtilslutningen INDEN du roder i den!
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:10 #14
Prøv at tjekke dine RAM blokke er isat de korrekt DIMMs.

Når bip køre i loop, så kunne det godt skyldes dine RAM er monteret forkert.
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:11 #15
Unkown Codes:

Continuous beeping, each lasting about three seconds. The beeping does not stop. Seems to be CPU related. Submitted by baders.

Citat
http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:23 #16
at tage rammene og grafikkortene ud og i igen gav intet.
kan man på nogen m´åde tjekke om det er cpu'en?
blæseren på den kører.
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:26 #17
Du kan da se om blæseren på processoren kører!

Sikker på dine RAM sidder i de rigtige skoler?
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:28 #18
ja det er det jeg siger..
blæseren på den kører.

de sidder i dem de altid har siddet hvertfald
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:32 #19
Har du en anden processor du kan teste med?
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:34 #20
ikke lige her i nærheden nej.
men kan det stadig være den selvom blæseren på den indikerer at lortet fungerer?
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:34 #21
og det kan ikke have noget at gøre med sammenkoblingen mellem harddisken og andet efter udskiftningen?
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:40 #22
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:42 #23
førhen sad den som cable select.
jeg har kun én harddisk sat til?
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:45 #24
Sæt den til master. Tror dog ikke det hjælper.

Hvis dine pins/ledninger sidder som de skal, grafikkortet er presset godt ned i soklen, RAM sidder i rigtige DIMMs og helt ibund, så hælder jeg til CPU.
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:48 #25
okay. mange tak for hjælpen..
så det jeg nu skal gøre er at teste en anden CPU i min computer.. Vil de fleste passe ned i grafikkortet?
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:48 #26
nbah pjat. bundkortet
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:52 #27
Du skal finde et med samme socket
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 19:54 #28
hvordan finder jeg ud af hvilket socket jeg har?
noget tal jeg skal aflæse på kortet eller?
og i så fald sådan ca. hvor?
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 20:20 #29
kan det passe at L7VTA er navnet på socket?
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 20:21 #30
næh. fandt det. Socket A
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 20:23 #31
Kunne tyde på et socket A
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 20:23 #32
Hehe vi var enig :D
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 20:24 #33
i bogen står der så derudover at CPU'ens socket hedder Socket 462
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 20:25 #34
Jep korrekt
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 20:27 #35
så hvis jeg skal lede efter en splinterny CPU, skal jeg så lede efter en Socket A (edbpriser.dk fx) og så skulle alle disse ret gerne skulle passe?
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 20:28 #36
Jep
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 20:31 #37
super. det jo en lortesocket. nærmest ingen processorer for den :s
nå men tak for hjælpen! (:
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2006 - 20:43 #38
Når du anvender cable select, så skal du huske at det ene stik på datakablet vil gøre disken til Master, og det andet stik vil gøre disken til Slave.

Sædvanligvis står der på stikket på datakablet om det er et Masterstik eller et Slavestik, når cable select anvendes.

Check det en ekstra gang inden du går ud og investere i noget som helst.

Alternativt kan du jumpe disken som Master, da den jo er den enste på datakablet, og det vil override cable select.
Avatar billede boeriis Nybegynder
21. november 2006 - 20:46 #39
har prøvet lidt af det hele dragonknight..
prøver at teste al hardwaren i weekenden på en anden computer inden jeg investerer i noget
Avatar billede boeriis Nybegynder
22. november 2006 - 10:14 #40
kom til at tænke på om det kan have noget at gøre med at jeg har prøvet at tilslutte en anden harddisk?
eller da jeg forsøgte at formatere meddelte den at drevet var i brug og kunne ikke formateres. da spurgte den om dette drev skulle frakobles, trykkede jeg da ja uden der skete noget. havde også genstartet efter det og den fungerede. siden da havde jeg så prøvet med den anden harddisk.

kan det have noget at sige?