Avatar billede roscow Nybegynder
20. november 2006 - 22:51 Der er 6 kommentarer

Opsætning af en webserver

Hej

Jeg er ved at sætte en webserver op på en linux maskine, men kan ikke rigtig finde nogen guide til hvad der er nødvendigt for at få det til at virke.

Jeg har fået forwarded min router på port 80 til min com, men hvad kræver det af programmer på computeren?
Er det nødtvendigt med et program på computeren hvis der kun er tale om html filer?
og hvordan får man den til at pege på en bestemt mape på computeren?
Avatar billede leif Seniormester
20. november 2006 - 23:03 #1
På Klienten kun en Internet Browser

På Serveren noget Webserver software som fx. Apache
Avatar billede roscow Nybegynder
21. november 2006 - 12:28 #2
Hej,
Tak for svaret.
Jeg har installeret Apache, men hvor definerer jeg hvilken mappe den skal hente fra. Og bliver den automatisk sat op til at hente den mappe når jeg tilgår mit domæne, altså ligesom når jeg skriver http://localhost/

På forhånd tak.
Avatar billede langbein Nybegynder
21. november 2006 - 17:06 #3
Ett eller annet sted på din server så finnes det en mappe som heter httpd.conf Dette kan for eksempel være på adressen /etc/httpd/conf/httpd.conf Dette er konfigureringsfilen for web serveren. Inne i denne filen så finnes det en tekst, noe slikt som "DocumentRoot" Her angir du hvor dokumet rooten skal være. Dersom du ønsker å kunne opprette flere domener www.domene1.dk, www.domene2.dk osv så skjer dette ved at du oppretter virtuelle domener på web serveren. Dette er sånn sett noe annet ..
Avatar billede leif Seniormester
21. november 2006 - 18:57 #4
Avatar billede roscow Nybegynder
11. december 2006 - 09:32 #5
Okay, jeg har fået det til at virke nu.
Tak for hjælpen.

I må meget gerne smide et svar begge to.
Ved i tilfældigvis hvor jeg kan finde en guide til at sætte en mailserver op?
Altså sådan at jeg kan sende og modtage emails via serveren.

På forhånd tak.
Avatar billede langbein Nybegynder
13. december 2006 - 19:23 #6
Du sier ikke noe om hvilken distro du kjører. Den nemmeste mail server å konfigurere synes jeg er Postfix. Det er bare snakk om en til to små config filer som må editeres. Postfix finne for de fleste distroer.