Avatar billede itee Nybegynder
20. november 2006 - 08:30 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Installere XP på SATA

Hej

Jeg har hørt at når man kun har SATA harddiske i sin PC, så kan man ikke boote på en Windows XP CDROM og installere, da den ikke kan se SATA harddisken...

Hvordan skal man gøre for at få den installeret på en SATA harddisk, hvis man ikke har andre harddiske i...??

:) Itee
Avatar billede itee Nybegynder
20. november 2006 - 08:31 #1
Jeg har ikke selv problemet, men vil gerne kende fremgangsmåden til den dag jeg selv har SATA diske i min egen nye PC.

:) Itee
Avatar billede peet49 Nybegynder
20. november 2006 - 08:46 #2
Trykke F6 under indstallationen og loade satadriver via floppy:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede jacla Nybegynder
20. november 2006 - 08:49 #3
Man skulle også kunne boote med en WIN 98 bootdisk
Avatar billede niels_hansen Praktikant
20. november 2006 - 15:45 #4
lave en slipstreamed cd, (altså en cd med driveren integreret), og evt nyeste servicepack og hotfixes.

http://www.nliteos.com/ (gør det til en leg at lave skiven)
20. november 2006 - 15:51 #5
... PS: Nogle nyere SATA PC'er har "indbygget" driver i BIOS så en standard XP CD godt ka' bruges uden 3. parts driversæt...
Sådan har jeg oplevet de på de to sidste SATA spilledåser jeg har haft i hænderne...

Så prøv i først omgang UDEN 3. parts driver...
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. november 2006 - 11:44 #6
Det er en laaaang indstallation.?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
23. november 2006 - 11:49 #7
Er det ikke blot et spørgsmål om der er tale om SATA RAID?

Alle de systemer jeg har installeret, hvor der har været tale om SATA tilslutning, har Windows installationen selv kunne genkende diskene, hvorimod hvis disken har været tilsluttet en SATA RAID controller (også uden at være sat op i et RAID), så har Windows haft brug for en driver disk.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
23. november 2006 - 11:50 #8
peet49 > jeg tror ikke at han er i gang med nogen installation:

"Jeg har ikke selv problemet, men vil gerne kende fremgangsmåden til den dag jeg selv har SATA diske i min egen nye PC."
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. november 2006 - 10:45 #9
Når sata-stikket på bundkortet kommer ud af ICH5 kontroller eller nyere, kan den selv genkende SATA disken. Derfor er det ikke korrekt, at man ikke kan boote på SATA uden F6 driver.

Det er korrekt, at kommer stikket fra en 3. parts Raid kontroller, eller en ikke ICH 5 eller nyere kontroller, skal du anvende F6 metoden.

Derfor er det bundkortet og hvilket SATA stik du har fat i, der afgør hvilken metode der skal anvendes.
Avatar billede itee Nybegynder
01. april 2007 - 00:14 #10
Tak for info. Lukkes.
Avatar billede jacla Nybegynder
01. april 2007 - 22:21 #11
velbekomme :)