Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
16. november 2006 - 17:07 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan komprimere jeg et billede og så sender det ?

skridt for skridt
:)
Lemmy
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. november 2006 - 17:16 #1
1) Du downloader et billedbehandlingsprogam, hvis du ikke allerede har et. Et godt bud er IrfanView (http://www.irfanview.com/). Download det og installér det.

2) Åbn IrfanView. Vælg "File" og "Open". Find frem til det billede du vil komprimere.

3) Vælg det og tryk på "Åbn".

4) Vælg "File", så "Save as...":
  • I Filtype-boksen (nederst) vælger du "JPG - JPEG files"
  • Sørg for at der er sat flueben i "Show options dialog"

5) Du kan nu se et vindue kaldet "JPEG/GIF save options". Ændre på "Save Quality". Jo højere tallet er (f.eks. 100), desto højere er kvaliteten. Jo lavere tallet er, desto større er komprimeringen. 80 er vel meget passende til et billede af mellemkvalitet

6) Skriv et navn til billedet i "Filnavn" og tryk på "Gem"

Når du skal sende billedet skal du bruge dit email programs "Vedhæft" eller "Attach(ment)" funktion.

// Old-Faithful™
Avatar billede rynke10 Novice
17. november 2006 - 13:01 #2
Eller hvis det bare for at sende dem på en mail, så bruger du den indbyggede funktion i windows.
Åben den mappe hvor dine billeder er i. Marker de billeder du vil sende.
Højreklik og vælg menu "send til" og vælg "postmodtager".
Så bliver du spurgt om den skal gøre alle billederne mindre, her vælger du ja.
Så åbner dit mailprogram og billederne er vedhæftet.
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
17. november 2006 - 14:14 #3
ok tak
je kan bruge begge svar så rynke10 smid et svar og i deler
så er den lukket
:) lemmy
Avatar billede rynke10 Novice
17. november 2006 - 14:19 #4
Svar
Avatar billede old-faithful Praktikant
17. november 2006 - 16:16 #5
Takker.
Avatar billede neslein Nybegynder
14. januar 2007 - 18:00 #6
Det virker ikke hos mig. Dvs. modtageren modtager ingenting når jeg har gjort som i forklaringen ovenfor. Højreklik, Send billede som e-mail, Gør alle mine billeder mindre.
Den "Forbereder afsendelse", og bliver ved, der sker ingenting.
Så klikker jeg OK på et tidspunkt.
Men mit foto når aldrig frem.

Er der mon et flueben et sted, som skal fjernes?

Klaus
Avatar billede rynke10 Novice
15. januar 2007 - 00:03 #7
Åbner den outlook? Måske er det ikke sat som dit mail program. Når billederne er gjort mindre, skulle den åbne en mail, hvor billederne er sat ind. Så kan man vælge modtager som normalt og sende.