Avatar billede dexter2000xp Nybegynder
14. november 2006 - 17:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Understøtter Mandriva 2007's LiLo en windows installation?

Jeg køber en bærbar om en månedstid fra Zepto uden OS, og jeg tænkte jeg ville benytte ikke at være bundet af en OEM installation til at installere Linux først, men jeg kan ikke leve uden adgang til windows så mit spørgsmål er som følger:
Hvis jeg installerer Linux Mandriva 2007 på en NTFS partition og efterfølgende installerer Windows XP Pro, understøtter LiLo'en så at man kan vælge imellem de to ved opstart. Kræver det opsætning i Linux og er den ikke for avanceret, vil jeg gerne have en lille guide hertil :).

På forhånd tak.

mvh
Jonas Høiberg
Avatar billede JoeX2 Praktikant
15. november 2006 - 13:52 #1
Du kan ikke installere linux på en NTFS, heller ikke en FAT32 partition, men du kan sagten have både en NTFS partition og en Linux partition på samme harddisk på samme tid. Ud over dette, så er det muligt at gøre en NTFS partition mindre for at give mere plads til Linux på en disk.

Hvis du installere Windows først, hvad de fleste gør, vil Mandrivas installation hjælpe dig med at gøre windows partitionen mindre, så den ikke fylder hele disken, og installere LILO, sådan af den spørg dig hver gang du starter din computer, hvilket styresystem den skal starte.

En anden mulighed er vælge at partitionen til windows ikke skal fylde disken. Herefter er der plads til at oprette en NTFS partition. Dette er dog ikke lige så let da windows vil bruge sin egen partitions program og loader, som sletter LILO og kan være lidt farlig for din Linux partition.
Avatar billede dexter2000xp Nybegynder
15. november 2006 - 20:50 #2
K.. jeg har kørt Linux Mandrake 9.1-10.1 før med en NTFS partition ved siden af, og jeg antog at når den kan læse en NTFS partition kunne den nok også installeres herpå. Men det er da rart at vide det ikke forholder sig.

Mange sins tak.. det skulle være tilstrækkeligt :). Men kan ikke give dig point på en kommentar. Så hvis du lægger et svar?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
16. november 2006 - 08:30 #3
Det skulle ikke undre mig, hvis Linux kommer til at kunne køre fra en NTFS partition. Den kommer aldrig til at kunne fra en FAT32 partition, da det fil system ikke understøtter hvad der er nødvendig, men det køre NTFS partitionen faktisk. Jeg tror bare ikke på at Linux NTFS driver kan nok af de features endnu.

LILO understøtter dog ikke NTFS, så du skal have en boot partition, hvis du vil afprøve det :-)

Der findes i øvrig en ext2/ext3 driver til windows, men den får ikke windows til at boot på en ext3 partition.
Avatar billede dexter2000xp Nybegynder
16. november 2006 - 16:01 #4
ok.. så LILO'en vil ikke kunne indlæse XP hvis den ligger på en NTFS partition??
Avatar billede JoeX2 Praktikant
16. november 2006 - 16:49 #5
Nej, men den kan start NT Loaderen ved at efterligne hvordan computerens BIOS ville starte dos. På den måde kan den også starte en anden LILO.

LILO kan ikke starte Linux fra en NTFS partition, da den bruger et bestemt kald til filsystemet, der gør at LILO kan finde dens filer igen under opstart. LILO kender ikke selv til noget filsystem.

Linux kan heller ikke startes fra en NTFS partition, da Linux' VFS driver ikke kan alle de funktioner, som Linux kræver. Man kan selvfølgelig prøve at undvære disse funktioner, men det kan ikke afbefales. Man kan også vente lidt. NTFS indeholder alle disse funktioner, men det er ikke så let at finde ud af hvordan de virker og implementere dem i Linux.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
22. november 2006 - 01:09 #6
Linux kan godt læse NTFS-partitioner. Dvs du kan godt læse data på dine windows-partitioner fra Linux. Der er problemer med at skrive på NTFS-partitioner fra Linux, men der findes drivere - dog endnu ikke i den officielle Linux-kerne, som kan gøre det.

Lilo skulle kunne boote windows på en NTFS-partition. Jeg har dog ikke prøvet det selv.