Avatar billede isojumper Nybegynder
13. november 2006 - 06:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Norton Ghost går i stå i PC-dos

Min gamle Notorn Ghost 2003, som ellers aldrig har svigtet mig, har nu forårsaget en katastrofe.
Efter en perfekt installation af XP Pro og alle tænkelige nødvendige øvrige programmer, så ville jeg tage en backup med Ghost.
Efter at være startet op i PC-dos, så går processen i stå, og computeren vil ikke vende tilbage til Windows.
Efter genstart eller slukning af maskinen, så fortæller Ghost at opgaven ikke kunne løses, da den ikke genkender SataII controlleren, og uanset hvilken mulighed jeg her vælger, så vil den stadig ikke returnere til Windows.
Jeg har prøvet at boote op på en Ghost-diskette. Samme resultat.
Jeg bootede så op med XP-cd'en, og ville lave en repair, men en tidligere Windows installation kan ikke ses, og Ghost har lavet en større yderligere partition.
Hvordan kommer jeg tilbage tilbage til min Windows installation, som har kostet mig flere dages arbejde ?

Jeg kan først se dit svar i aften.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. november 2006 - 14:33 #1
Hvis du ikke kan starte windows op, i fejlsikker tilstand, så kan du geninstallere,
uden at miste dine data. Du skal rulle ned til:4. Installering / Repair / Formatering

Repair: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede isojumper Nybegynder
13. november 2006 - 19:30 #2
Desværre, som nævnt i spørgsmålet har jeg forsøgt, men sikkert grundet den nye Ghost-partition, så ser XP-cd'en ikke, at Windows i forvejen er installeret.
Jeg behøvede i øvrigt ikke selv "fodre" den med SATAII controller driveren (F6), - XP fandt den selv under installationen.
At starte op i fejlsikker tilstand kan jeg heller ikke, jeg får da i stedet nogle muligheder i Ghost om at vælge visse dele i Ghost-booten fra, men jeg har forsøgt både ja og nej til alle muligheder uden ændret resultat.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. november 2006 - 19:59 #3
Den med repair, havde jeg desværre overset:( Det er ret umuligt, at se, hvordan
du kommer ud af den Ghost suppedas. Jeg ved heller ikke om det nytter, men der
er en mulighed for, at se hvad der ligger på windows, og eventuelt slette noget
af det. Det kan gøres med Knoppix, et Linux program som køres direkte fra en CD.
Det vil sige, du downloader en Iso fil og brænder den. Der der dog det positive
ved Knoppix, at den altid er god at have, når man ikke kan åbne windows, så der
er intet forgjort i at hente den.
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede isojumper Nybegynder
13. november 2006 - 20:07 #4
Tak for tippet!
Jeg har dog ingen ide om, hvad jeg skal fjerne, da den nye partition sikkert ikke forsvinder, blot jeg fjerner Norton Ghost. Så længe den er der, så vil Windows garanteret ikke kunne starte normalt op. Specielt da XP-cd'en ikke en gang kan se, at XP er installeret...
Du har ret,- det er en værre suppedas, som jeg har fået rodet mig ud i.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. november 2006 - 20:24 #5
Jeg tænkte, at du f.eks. kunne prøve at se i C root hvad bootfilen siger.
Desuden er der jo det med en yderlige større partition, hvad det så vil sige.
Hvis den ikke skal være der, kan du jo slette den.
Du skriver, da du ville lave en ny Ghost, gik du i dos? Det er da mange år siden,
Ghost og andre lignende programmer gik i dos for at lave et Image. Er din Ghost
oldgammel? Jeg kan give dig et link til et Images program, som for en tid var
gratis. Tiden er vist udløbet, men det kan ikke udlukkes, at linket stadig virker.
Det er da et forsøg værd. Jeg har prøver programmet, og det er rigtigt godt. Man
skal registrere sig, for at få koden. Men ellers kan du få den af mig. Det må være
i orden når de har givet den bort gratis. På samme side, er der et link, hvor man kan
læse om programmet. http://forum.nettips.dk/forum_posts.asp?TID=8801
Avatar billede isojumper Nybegynder
13. november 2006 - 20:57 #6
Det er måske forsøget værd, at slette den nye partition med XP-cd'en ?
Problemet er bare, at al tilgængelig plads i forvejen var partitioneret, og tildelt ønskede drev.
Samtidigt virker det jo som om, at denne nye partition ligesom overskygger de andre.
Ville XP-cd'en mon ikke normalt registrere en XP installation, selvom den er "pauset" som aktiv ?
Ellers vil problemet jo måske kunne løses med en gammel startdiskette ?
Norton Ghost går i en speciel pc-dos tilstand, når den skal lave et image af en partition. XP indeholder jo ikke dos, så det er en "look-a-like" udgave Norton har lavet.
Jeg har brugt Ghost på utallige computere, også andre helt nye med udelukkende SATAII-diske uden problemer, og med 100% funktionalitet.
Hvorfor det derfor kikser med netop denne, det fatter jeg simpelthen ikke...
Avatar billede off-line Nybegynder
13. november 2006 - 23:12 #7
Jeg tror desværre ikke, der er en forklaring. Jeg har flere gange her på E. set,
at Norton laver L... og det er så det. Det bedste man kan gøre, er at bande godt
og grundigt, og så redde eventuelt vigtige data, og begynde forfra.
Det er dog første gang, jeg har set, at Ghost har ødelagt Windows opstart.
Registrere en partition selv om den er pauset som aktiv???
Ingen nyere Image programmer går i dos for at lave et Image.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2006 - 21:45 #8
Fandt du ud af noget?
Avatar billede isojumper Nybegynder
18. november 2006 - 01:37 #9
Løsningen var uhyre simpel. Jeg bootede computeren op med en gammel 98 startdiskette, kørte en fdisk, og angav partitionen hvor Windows var installeret på som aktiv, og efter genstarten bootede maskinen op på min perfekte installation.
I diskhåndtering så pladstildelingen lidt underlig ud, og omkring halvdelen af pladsen var markeret som ikke-allokeret, men efter sletning af Ghost-partitionen blev alt normalt igen.
Jeg vil da gerne give dig noget for din hjælpsomhed og dine bud, men der har vist før været ballade herinde med, at folk er for flinke med deres point, så der går inflation i dem ?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2006 - 11:08 #10
Den med point, har jeg da aldrig hørt. Men pyt med point. Til lykke med resultatet.
Avatar billede isojumper Nybegynder
21. november 2006 - 09:30 #11
Hvis du ikke mener, at jeg risikerer at få ballade over det (det gjorde man altså for nogle år siden, da jeg var en mere aktiv bruger af siden), så smid et svar.
Jeg vil hjertens gerne give dig dem for din ulejlighed og venlighed.
Tak for assistancen !
Avatar billede off-line Nybegynder
21. november 2006 - 11:12 #12
Tak for tilbudet, men snup du bare point selv, du fandt jo selv den rigtige
løsning. Normalt er broblemet med point det omvendte, at brugere ikke vil slippe
point, selv om de har fået et brugbart svar, eller de lukker aldrig spørgsmålet:)
Avatar billede isojumper Nybegynder
21. november 2006 - 19:26 #13
Lukket
Avatar billede isojumper Nybegynder
21. november 2006 - 19:27 #14
Lukket