Avatar billede jpst Nybegynder
11. november 2006 - 00:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til nyt Grafikkort

Hey, jeg er ved at skifte hele mit system ud og er nu kommet til grafikkortet..

Det skal primært bruges til hardcore gaming..

Kortet skal køre sammen med:
Core 2 Duo E600 Processer
2x 1024 Corsair 6400 Ram
Asus P5W DH Deluxe Bundkort

Jeg har set på Geforce 8800 GTX / GTS

GTX'en er 27 cm lang, som nok kunne være et problem, men jeg har ikke målt endnu :p - og da GTS'en er 1000 kr billigere, hælder jeg nok mest til den..

Først tænke jeg på at købe 2 billigere kort og sætte dem i SLI.
Men så tænkte jeg at det ville være en bedere idé at købe ÉT af de sidste nye kort p.t. og så senere købe et nyt og så sætte dem i SLI(Når det første ikke var nok mere :p)

Men kan man godt det? Altså sætte 2 forskellige kort sammen i SLI?

Men jeg er stadig meget usikker og jeg surfer stadig rundt og leder efter anbefalinger og tests..

Så jeg glæder mig til at høre jeres forslag :p
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2006 - 00:44 #1
Jeg ville gå efter 8800'eren. Så er du 100% vista-klar, og klar til nye spil der understøtter DirectX 10 (Crysis f.eks.) :)

Fra: http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface

"Cards from two separate retail companies will work together in SLI mode, but they must be the same GPU model (i.e. G70, G73, etc). The cards may have different BIOS revisions, different default clock speeds, or even different memory sizes. However, the faster card - or the card with more memory - will run at the speed of the slower card or disable its additional memory."
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2006 - 00:46 #2
Hvis du er ligeglad med DirectX 10 og Vista, så kan du også overveje et Geforce 7950GX2 ;)
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2006 - 00:47 #3
Nah, glem det - De er jo stadig dyre :) Det skal dog siges at ét 7950GX2 (dual core kort) er næsten som at køre SLI, bare med ét kort ;)
Håber da at de falder lidt i pris! ;)
Avatar billede jpst Nybegynder
11. november 2006 - 12:50 #4
Vista og DX10 er jo dejeligt, sårh det skal nok være en af 8800'erne, men GTX eller GTS?

Jeg så i et review af GTX'en, at den skulle bruge 2x 6-pins PCI-E Strøm Cabler(http://www.vk1od.net/misc/6ppp.jpg), men min PSU(http://www.tweak.dk/tests2.php?id=612) har kun ét af de stik... hmm.. skal jeg så ud og invistere i en ny PSU, eller kan jeg bruge en adapter som denne(http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/10059023/Images/PCIX.jpg), og vil det være optimalt?
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. november 2006 - 13:20 #5
der kommer ingen spil i hverken 2007 og formodentligt heller ikke i 2008 som kræver dx10...men der kommer måske nogle som understøtter det......hvilket kan give lidt pænere skygger osv...det er altså ikke noget der betyder noget for gameplayet eller lign.

dx9 var da ude i 2 år ca inden det første spil som krævede det kom på gaden (bf2 eller muligvis far cry)...det betød at gf4 kortene og tidligere kort end dem ikke kunne spille spillene af den grund....men dem der ville spille de spil, havde jo ikke så gamle kort.....så lad være med at tænke på dx10 før der kommer spil du vil spille, der kræver det.
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2006 - 17:07 #6
loppehund, Crysis kommer da når Vista kommer, så vidt jeg har forstået! Crysis er i allerhøjeste grad et Dx10-spil! ;)

jpst, Jeg tror godt du kan bruge sådan en adapter. Jeg tror tilmed at der følger noget med grafikkortet, men jeg er ikke sikker...
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. november 2006 - 17:59 #7
", Crysis kommer da når Vista kommer, så vidt jeg har forstået! Crysis er i allerhøjeste grad et Dx10-spil!"

Korrekt - spillet understøtter det, men kan endnu ikke drage fordel af det. Det er ALT for tidligt i stadiet
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2006 - 18:56 #8
Well, jeg glæder mig i hvert tilfælde til at spille det ;)
Til at starte med var der tale om at det kun kunne køre under DirectX, men jeg kan da set at CryEngine2 fint kører under XP og DX9 (og DX8)... Det vil sikkert køre bedre under vista med et Dx10-kort, det er i hvert tilfælde hvad jeg har læst :)

http://crytek.de/technology/index.php?sx=eng2

Den gamle TechDemo: http://video.google.com/videoplay?docid=-8439878273500340026
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. november 2006 - 19:13 #9
Kender godt spillet, og det ser sweet ud. Du vil jo ikke opnå bedre gameplay med Dx 10, men bedre skygger osv.
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2006 - 19:22 #10
"Til at starte med var der tale om at det kun kunne køre under DirectX" skulle have været "Til at starte med var der tale om at det kun kunne køre under DirectX 10" - men det lader altså [heldigvis?] til at de nu releaser det til XP/Dx9 også - Ellers ville de jo heller ikke tjene særligt mange penge ;)
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. november 2006 - 19:30 #11
Alle DX10 understøttet kort er bagudkompitable!
Avatar billede jpst Nybegynder
11. november 2006 - 19:47 #12
Okay, men selvom der ikke kommer så mange DX10 krævende spil i den nærmeste fremtid, er det vel altid godt at være "fremtidssikret" :p

Ja, jeg kan se at der følger en adapter med, så det er jo godt, men hvad ville I vælge? GTX eller GTS?

GTX'en koster jo dælme 1000 kr mere, men er det dét værd?
Tror I man ville kunne mærke forskel på de to?
Her er en sammenligning, nederst på siden:
http://www.guru3d.com/article/Videocards/391/8/
Avatar billede jpst Nybegynder
11. november 2006 - 19:50 #13
Og nu hvor jeg lige husker det, er det bare DX10 vi taler om, når specifikationerne på kortet er, "Built for Windows Vista" :o ?
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2006 - 19:57 #14
Jeg ville nok vælge GTX, hvis jeg havde råd! Som du kan se på benchmarks her: http://www.guru3d.com/article/Videocards/391/17/ og fremefter. GTS er 3. sidste streg, og de to GTX'er er de to sidste streger, så løber GTX'erne ca 37% hurtigere i 1024x768 i Splinter Cell: Chaos Theory, og ca. 40% hurtigere i 1600x1200 (min foretrukne opløsning - passer til min TFT)... Lignende i F.E.A.R. og Ghost Recon, HL2:EO, BF2 og Prey i højere opløsninger... Om det er 1000,- værd ved jeg ikke. Det er vel en smagssag...
Selv GTS'eren er dog hurtigere end Radeon X1950XTX :)
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2006 - 20:04 #15
Nah, jeg ved ikke hvad "Built for Windows Vista" indebærer, men det er ikke Dx10, da selv Geforce 7100- og 7300-serien er "Built for Windows Vista"...
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2006 - 20:06 #16
Hov læste lige på siden:

"What to buy, the GTS or the GTX? Well whatever floats your boat budget wise I'd say. Obviously the GTS will offer you more bang for your bucks. But the performance differential between the two cards is roughly 25%... what a coincidence...

  1. 25% less performance
  2. 25% less streaming processors
  3. 25% smaller price tag of a GTX"
Avatar billede jpst Nybegynder
11. november 2006 - 21:01 #17
Jamen det lyder da godt.. Så er det bare et spørgsmål om budget :p - Og så måske købe et til, til SLI, når prisen er rigtig :p..

Jeg siger tak for hjælpen..
Avatar billede loppehund Nybegynder
12. november 2006 - 09:38 #18
Built for Windows Vista betyder det kan efterleve de krav Vista har.

Personligt ville jeg vente til priserne faldt lidt. 8800GTX er for nørd folket. Ville selv tage GX2 når 8800 får de kort til at falde i pris