Avatar billede apoltix Nybegynder
09. november 2006 - 22:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Næsten frisk installation, Windows fryser kort efter startup

Så prøver vi igen efter min loginsession udløb fra eksperten.dk, efter jeg havde skrevet et meget langt indlæg:

Hej Eksperter!

Jeg købte for cirka to uger siden et nyt bundkort, en ny strømforsyning og et nyt grafikkort. Til dette lavede jeg

en frisk Windows installation, der indtil i lørdags virkede uden problemer. Men da jeg så skulle optage en

udsendelse fra TV2 på min computer via min digitale tv-tuner, ville den ikke helt som jeg ville. Det krævede et

genstart, men det tog lidt tid. Imidlertid begyndte udsendelsen, og i ren og skær frustration og/eller desperation

genstartede jeg computeren ved at trykke på reset-knappen. Det skulle jeg nok aldrig have gjort, for da jeg startede

Windows igen begyndte den at fryse kort efter jeg var logget ind.

Når man har musen over proceslinjen vises det frygtindgydende timeglas, mens selve proceslinjen ikke svarer

overhovedet. Skærmen ryddes efter jeg trykker Ctrl+Alt+Delete for at få joblisten frem, og pludselig er proceslinjen

helt forsvundet. I joblisten står der intet ved "brugernavn" og jeg kan ikke slå nogle programmer ihjel. Jeg prøver

at resette den for at tjekke, om den virker nu. Samme problem. Så prøver jeg en systemgendannelse i fejlsikret

tilstand, men selv efter dette virker det ikke. Jeg forsøgte at prøve de andre muligheder der kommer, når man

trykker F8 ved boot. Underligt nok virker Windows uden de helt store problemer, når man starter Windows i

fejlsøgningstilstand - ikke fejlsikret tilstand - (aka "debug mode"). Desværre kan jeg ikke bruge dette til særlig

meget, da der er visse programmer der nægter at starte i debug-mode.

Jeg tænker, at alt vil virke hvis jeg reparerer Windows fra installtionscd'en. Umiddelbart virker det fint, men

efter et hurtigt reboot får jeg igen samme problem. Nå, så forsøger jeg at geninstallere Windows, for så er jeg da

sikker på, det vil virke. Uden diverse drivere og installerede programmer virker det som det skal. Men så snart som

diverse programmer som grafikkortdriver, lydkortdriver, bundkortdriver (LAN-driver, etc.) samt diverse

systemprogrammer og -værktøjer såsom DirectX 9.0c, Daemon Tools og antivirusprogrammer begynder den at få samme

problem igen.

Nogen der har en ide om, hvordan dette problem kan kureres? Jeg håber ved gud, det er en softwarefejl og ikke en

hardwarefejl, for det sidstnævnte har jeg været igennem før.

Mine generelle specs er:
- AMD Athlon64 3200+ 2.0 GHz CPU
- ASUS A8N-SLI Premium motherboard
- 1 GB Kingston RAM
- ASUS ATI Radeon X1300PRO PCI-Express grafikkort

Min tv-tuner er en TerraTec Cinergy XS Hybrid-T USB-tuner.

Er der brug for flere oplysninger så spørg endelig. 150 point til den/dem, der kan hjælpe mig med at kurere min stationære pc.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2006 - 22:17 #1
Et lille enkelt råd er, at du må ikke være tilsluttet nettet når du laver din installation.
Sørg for at have installeret Virusprogram og Firewall inden du tlslutter dig nettet, det er utroligt så få sekunder man skal være tilsluttet nettet inden man 'bryder sammen'
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2006 - 01:19 #2
Og har du ikke XP SP2 integreret i din XP CD, så hent og installer også SP2 inden du sætter den på nettet.
Avatar billede apoltix Nybegynder
10. november 2006 - 08:47 #3
Det er en XP Pro SP2 installtionsdisk (og licens selvfølgelig).
Avatar billede apoltix Nybegynder
07. april 2007 - 15:14 #4
Lukker